Jump to content

Søke om våpenlisens uten jegerprøven?


levity

Recommended Posts

Hei.

 

Er i ferd med å skal ta jegerprøven i neste uke, men kom til å tenke på en liten ting. Er det mulig å søke om våpenlisens uten å ha jegerprøven? Altså bare for å se om jeg får det godkjent.

 

Var en liten hendelse for snart et år tilbake som endte med fyllekule - fyllearrest og forenklet forelegg (ordensforstyrrelse). Leste at dette kan være med på å gjøre at du ikke får våpentilatelse så hadde vært kjips å betalt penger for jegerprøven og deretter ikke fått lov til å ha våpen.

 

Noen som vet om det går ann eller om det har mye betydning på søknaden?

 

Takker for alle svar.

Link to comment
Share on other sites

Levity, beklager at jeg spør, men hva er det viktigste for deg; å jakte eller å få kjøpt et våpen?

 

Hvis du er oppriktig interessert i jakt så tar du jegerprøven uansett. Hvis du ikke får erhvervstillatelse med en gang så har du likevel muligheten til å være med på opplæringsjakt med lånevåpen eller drive fangst.

Link to comment
Share on other sites

Som den kverulanten eg kan vere av og til: Sitat:anmoe: Man får ikke eie våpen. men låne er jo alltids lov. eller..?

 

Om du ikkje er skikka til å eige våpen etter politiet sin meining så er du vel ikkje skikka til å låne våpen heller. Det er jo ein grunn til at politiet seier nei!

Link to comment
Share on other sites

Levity, beklager at jeg spør, men hva er det viktigste for deg; å jakte eller å få kjøpt et våpen?

 

Hvis du er oppriktig interessert i jakt så tar du jegerprøven uansett. Hvis du ikke får erhvervstillatelse med en gang så har du likevel muligheten til å være med på opplæringsjakt med lånevåpen eller drive fangst.

 

Egentlig begge deler. Har vært med på jakt før og syns det er interessant og ønsker derfor prøve selv med noen kompiser, men har også interesse av å skyte på lerduer så hadde vært greit å fått tilatelse.

Link to comment
Share on other sites

Som den kverulanten eg kan vere av og til: Sitat:anmoe: Man får ikke eie våpen. men låne er jo alltids lov. eller..?

 

Om du ikkje er skikka til å eige våpen etter politiet sin meining så er du vel ikkje skikka til å låne våpen heller. Det er jo ein grunn til at politiet seier nei!

Forsåvidt enig i den. Men.. får man utlevert lisenskort, får kjøpt jaktkort og lånt seg et våpen, så er man på lovlig jakt. Eller står det lovfestet noe sted at man ikke får låne seg våpen for jakt, dersom man har søkt og fått avslag grunnet tidligere ulovlydigheter? (jeg spør, for jeg er usikker). En kjenning av meg får ikke våpentillatelse pga tidligere klammeri med loven (slåssing i fylla i ungdomsåra etc. som utartet seg litt når politet kom, å resulterte i "motsigelse av arrest +". Han er veldig flink og forsvarlig aktiv jeger, og en lovlydig borger. men Våpnene må stå på hans far...

Link to comment
Share on other sites

Eller står det lovfestet noe sted at man ikke får låne seg våpen for jakt, dersom man har søkt og fått avslag grunnet tidligere ulovlydigheter? (jeg spør, for jeg er usikker). En kjenning av meg får ikke våpentillatelse pga tidligere klammeri med loven (slåssing i fylla i ungdomsåra etc. som utartet seg litt når politet kom, å resulterte i "motsigelse av arrest +". Han er veldig flink og forsvarlig aktiv jeger, og en lovlydig borger. men Våpnene må stå på hans far...

 

http://www.lovdata.no/all/hl-19610609-001.html#8

§7 8 og 11 setter vel begrensninger for hvem som kan låne.

Link to comment
Share on other sites

Mitt råd er å ikke tenke våpen nå, men sørg for å ta jegerprøven først og fremst :!:

 

Du risikerer nemlig at det kommer inn nye momenter og vanskeligere oppgaver i jegerprøven om du venter for lenge.

Og det er begrenset hvor festlig det er å skulle sammenligne fargenyanser i styrefjærene på fuglearter du aldri har sett og neppe kommer til å jakte på....og tilsvarende lite festlig å stryke på jegerprøven fordi du svarte feil på akkurat det spørsmålet.

 

Ta jegerprøven mens den er menneskelig du, har du klave får du ku. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dårlig med jegernummer.

 

Fikk bare en fancy diplom med navn, dato, underskrift osv.

Grunnen til at jeg spør er fordi prøven blir ikke sendt til brreg før på tirsdag neste uke også er behandlingstiden en uke så får mest sannsynlig ikke jegernummer før om 2-3uker.

Link to comment
Share on other sites

Fyllearrest er ikke tingen. Tipper det må gå 2 år før du får det godkjent sånn var reglene på 70-80 tallet mulig de er omgjort.

 

Eg kom i snakk med ein kar på ei våpen/friluftssjappe i Trondheim for litt sidan. Han hadde søkt om kjøpetillatelse på ein 22 matchpistol, men fått avslag. Han hadde havna i fyllebråk for tre år sidan med påfølgande fyllearrest og bøtelegging. Han hadde fått beskjed frå våpenkontoret om at det var fem års karantene på slikt.

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk!

 

Får bare vente å se hva det blir til når jeg søker. Var verken vold eller noe annet spesielt inne i bildet, men man vet jo aldri hva de går ut i fra. Ville tro at det skulle vært strengere å få pistol enn hagle med tanke på både skadeomfang og mobilitet. Men men, i verstefall så får jeg låne : )

Link to comment
Share on other sites

Endelig ferdig med jegerprøven.

 

Uansett, spørsmålet mitt nå er om det er mulig å søke om våpenlisens med diplomet jeg fikk utdelt?

Har gått litt rykter om at noen politistasjoner gjør det, men ingen som kan bekrefte det.

 

Gratulerer. :)

 

Når du leverer søknaden så vil jeg tro Onkel tar kopi av diplomet og at alt er i orden med det.

Uansett, en tlf til våpenkontoret bør være oppklarende.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har lest litt på lovverket og det står egentlig ingenting konkret om straff. Det kommer ut i fra "forholdets karakter"

 

 

Det er i lovens forarbeider gitt anvisning på en restriktiv norm ved vurdering av

edrueligheten. Det skal i utgangspunktet stilles samme edruelighetskrav ved våpenerverv

som ved erverv av førerkort. Er søkeren straffet for ordensforstyrrelser begått i beruset

tilstand eller innsatt i drukkenskapsarrest, bør han også sees an over en periode. Det må her

legges stor vekt på forholdets karakter, om det dreier seg om flere selvstendige forhold m.v.

Dersom det fremkommer opplysninger om at vedkommende har alkoholproblemer, må det

ikke gis tillatelse til å ha våpen før lengre tids edruelighet kan dokumenteres. Det er søkeren

som må sannsynliggjøre at han er blitt edrueli

 

Anyways, skal ringe i morgen å høre!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...