Jump to content

Vorstehund til storviltjakt?


Reindyrgutten

Recommended Posts

Jeg er en familiefar med stor jaktinteresse og ønsker meg Vorstehund. Jeg har jaktet rype flere år bak jaktkammeratens flotte strihår, så jeg er godt kjent med rasens flotte evner innen fuglejakt. For meg og familiens del står en korthår øverst på ønskelisten.

 

De siste årene har jeg blitt mer og mer glad i storviltjakt, særlig villreinjakta. Jeg har gått en stund og lurt på om det er mulig å dressere vorstehunden til å gå som båndhund etter storvilt. Jeg leste en humoristisk skrevet artikket i "Jakt og Fiske" for litt siden, som fremhevet vorstehunden som den ideelle kombinasjonshund. Det var ikke den ting den ikke kunne mestre!

 

Altså, er det noen her på forumet som har erfaring med vorstehund på storviltjakt? Eventuelt, vil fuglejaktegenskapene forstyrres ved å introdusere en jaktform som ligger litt på siden av det rasen primært er spisset mot? Er det mulig å få hunden til å forstå at jakt i bånd betyr storvilt og jakt uten bånd betyr fugl?

 

Jeg innser at det vil kreve mye tid og dressur, men det er vi innstilt på.

 

Jeg vil sette stor pris på en diskusjon om dette, da en fugle -og storviltsøkende korthår ville være den perfekte hunden for oss.

Link to comment
Share on other sites

Det går sikkert.

 

Personleg ville eg ha prøvd LANGHÅRA VORSTEHUND. Dette er den opprinnelege rasen. Allsidig og også brukt på klauvvilt. Men utvalet av hundar er dårleg i Norge. I Tyskland skal det vera betre. Ein gamal rase, velprøvd som allsidig kombi-hund.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du primært tenker på reinsjakt tror jeg enhver fleksibel hund med god luktesans vil være til hjelp spesielt i litt ulendt terreng. Går du mot vinden vil den varsle. Har selv en springer som jeg er overbevist jeg kan bruke til slikt. Den varsler de fleste vilttyper, men jeg må trene med den, ikke mist for å lære signalene den gir. Hvis du tenker elg og båndhund er det sannsynlig at den virker der også. Må bare prege den, trene og igjen lære signalene den gir.

Link to comment
Share on other sites

Jeg overtok en 2 års gammel strihåret - og hadde den i 10 år.

 

Absolutt den mest allsidige hunden jeg har hatt.

 

God som apportør, på ettersøk, som støtende på storvilt, og de gangene jeg ville ha meg en "fugledag" - skjøttet den oppgaven.

 

Hadde det ikke vært for at jeg ville ned i størrelse vedr. dens etterkommer - ville det helt klart blitt en strihåret igjen.

Link to comment
Share on other sites

Klart det går! Med rett trening og godt med jobbing gjør vorstehn som du vil.

Vorstehrasene er avlet frem nettopp for å være allsidige og jakte det eieren vil jakte. Om man går for korthår, strihår eller langhår tror jeg spiller forbausende liten rolle, og at langhåret skulle være den originale rasen er komplett nytt for meg selv om jeg har lest svært mye om rasehistorien. Sier ikke at det er feil, men skulle gjerne sett en kilde på det da jeg er interessert i slikt. :)

Har selv en strihår som har tyskt opphav og han er en racer på hårvilt men er noe mer uforutsigbar på fugl, for å si det mildt. :wink:

De norske linjene, og da tenker jeg på jaktlinjene, er over mange generasjoner nå stort sett reindyrket mot fuglehunder. Andre linjer er avlet mer mot trekkhund eller utstilling. Men i nabolandene våre finnes det fortsatt linjer av "den opprinnelige typen", dvs hunder med like stor jaktlyst mot hårvilt som mot fugl. Finnes kanskje noen av den typen i norge også for alt jeg veit, men her hjemme er vorsteh generelt ansett mer som en fuglehund enn enn allroundhund.

Link to comment
Share on other sites

Trur du skal få vansker med å jakte rein med hunden som bandhund,for å så sleppe hunden for å jakte fugl.

Hunden vil mest truleg jage rein.

Det Vorsteh blir prega på av vilt vil den jakt om den er laus eller i band trur no eg :)

Har hatt strihår i 20 år ,har fått meg ein ny kvelp som blir nr 6 i rekka.

Min erfaring med jakt der eg slepp hunden for å jakte fugl er att hunden blir støtende på storvilt når dei er brukte som ettersøk til storvilt. Eg har ei tispe som ikkje har vore brukt til storviltjakt og ho jakta berre fugl.

Link to comment
Share on other sites

Om man går for korthår, strihår eller langhår tror jeg spiller forbausende liten rolle, og at langhåret skulle være den originale rasen er komplett nytt for meg selv om jeg har lest svært mye om rasehistorien. Sier ikke at det er feil, men skulle gjerne sett en kilde på det da jeg er interessert i slikt.

 

Langhåret vorstehhund

Langhåret vorstehhund anses for å være den eldste av de tre vorstehrasene. Oljemalerier fra 1500-tallet viser langhårete hunder under fuglejakt og jakt etter hjortevilt. På denne tiden hadde man ikke begynt å avle på standegenskapene. På 1600- og 1700-tallet utviklet denne hunden seg til en stor, kraftig hund med langsomt og snevert søk, og jakten med langåret vorsteh liknet mest på dagens jakt med spaniel.

(http://www.noraforr.no/httpdocs/omrasene.htm)

 

Viss du googlar "langhåra vorsteh" finn du meir.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en korthåret som er med på alt, men ikke er verdensmester i noe. Min hund har vært brukt som kløv, trekk, aporterende, bandhund på hjort og har blitt felt rein for i løpet av den siste mnd. Selv jakter jeg for lite fugl til at jeg kan bruke tid på trening av det. Min største utfordring er at han er frossen på lange vinterturer og vell pratsom, dvs bobbler over av iver ved syn av vilt. Sistnevnte regner jeg for å være et persontrekk.

 

Uansett, jeg har jaktet litt sammen med en profesjonell jeger som benytter seg av korthåret vorsteh til all jakt i flere tiår og sverger til de. Virkelig imponerende hva du får ut av en hund når du har to jaktturer om dagen. Søk opp Yorkshiredoestalking på youtube så ligger det nok et par videoer av Bris (nåværende favoritt). Lykke til uansett. Hilsen en som deler 6-7-8 storvilt trofebilder med vorstehhunder :D

Link to comment
Share on other sites

Som tidligere nevnt så vil du aldri få ein verdensmeister av ein hund, men du vil få ein hund som kan bli god på det den er prega på. Har for tiden berre ein korthår, har skutt alt av skogsfugl,hare,rype og hjort for den. Berre uflaks at det ikkje er felt rev for den. Med eit godt standinnstinkt og god kustus på bikkja vil du no få ei bikkje som er brukande til mykje :smile:

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

De norske vorsteh linjene er avlet primært mot fugl.

 

Kjøp deg heller en hund ment til den jakten du primært bedriver, så kan du heller ha med kompis og fuglehund når du er på fuglejakt.

 

Er du fast bestemt på å ha en allroundvorsteh, kjøp deg noe fra europa. Men da kan du forvente å få en skarp hund, som ikke fungerer skikkelig til fugl og du får muligens mye hodebry.

 

Jeg har sett endel store skarpe vorsteh av "gamle typen", og gemyttet der ville ikke jeg hatt i min familie. Bor du aleine i en fjellstue derimot er den sikkert ypperlig :)

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har både settere og vorsteh, og vorsteheren er den absolutt sterkeste og mest allsidige. Han har et godt søk og finner mye fugl. Min korthårede vorsteh er utrolig fleksibel og en utmerket tur-kamerat. Han er en smart og enkel hund å dressere. De krever mye mosjon og oppmerksomhet - spesielt under ung-hund stadiet, men min er hvertfall blitt en veldig snill og rolig hannhund.

Det er nok mulig å trene hunden på reinsjakt. Noe jeg tror vil hjelpe er å lære hunden kommando 'søk'. Hvor den forstår hva den skal lete etter ved hjelp av f.eks en vinge (som du introduserer til hunden når den skal søke etter skogsfugl) eller reinsdyrskinn på reinsdyrjakt. Lær hunden å søke etter familiemedlemmer og gjenstander - trener du nok og hunden forstår pointet, tviler jeg på at det skal være noe problem - men det krever mye trening.

Min korthårede vorsteh er fra lofotrypa - han er en mentalt sterk hund som er stø på fugl. Nydelig eksteriør gode instinkter og godt lynne.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Som mange andre har nevnt her så er de hundene vi kjenner som Vorsther opprinnelig avlet frem som kombinasjonshunder som skal jakte på nær sagt alt av vilt.

I Norge er de avlet mot rene fuglehunder, mens i Tyskland benyttes de fortsatt på alt fra hare og opp til hjort og villsvin.

Hundene vi kjenner som korthåret, langhåret og strihåret vorsther heter i Tyskland Kurzhaar, Drahthaar og Stickelhaar, men uten betegnelsen vorsther da det er det tyske begrepet for stående fuglehund.

 

Nå har jeg en nabo som har en mellomeuropeisk strihår, trent til blant annet villsvinjakt, samt at den sporer elg så torva spruter, denne hunden mangler tydligvis det strihårede gemytt som er nevnt lenger opp i tråden her, for den vil helst ligge på fanget og bli klødd i nakken, samt at den tilbringer tiden med å passe på ungene når de krabber rundt og leker med hunden.

Mulig tispene er skarpere, for denne hannhunden har et fint og mildt gemytt.

 

Eller kanskje er det heller snakk om god sosialisering? :wink:

 

Når det gjelder:

"Er det mulig å få hunden til å forstå at jakt i bånd betyr storvilt og jakt uten bånd betyr fugl?"

Så var det ihvertfall noe min forrige svarte elghund forsto aldeles utmerket, det var bare å prege ham på det foretrukne viltet først så avgjorde jaktlysten resten.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg har skutt flere elger og utallig med rådyr og fugl for min gammle strihår.

Det var en hund av den myke typen som stort sett gjorde som jeg ville og var på jakt uansett hva som skjedde.

Han var en hund som var lett å lese og vi forstod hverandre godt.

 

Da jeg gikk opp blodsporprøven med den, dro han av sporet og løftet hodet og fortellte meg at vi går av sporet, men jeg sa til dommeren at vi fortsetter så kan vi gå tilbake, vorsteh'n dro ut på ei myr og tar stand på ei rugde som vi tar opp for så å løfte hodet og gå rett tilbake på blodsporet.

 

Den jeg har nå er en helt annen type og er litt for heit til at jeg vil bruke den på hårvilt så du får bruke litt tid på å finne en hund med de rette egenskapene.

Link to comment
Share on other sites

Til villreinjakt vil det aller meste duge, da du egentlig trenger en hund som markerer godt på overvær. Dette gjør min jaktspringer også, så for den biten trenger man ikke de høyeste kravene.

 

Om du derimot skal ha en hund til allsidig jakt inkludert jakt på hårvilt ville jeg gått for en strihår av tyske linjer. Det er bare tull at tyskernes hunder er mannevonde, viltskarpe ja - menneskeskarpe nei. Ryktet skyldes nok at de hundene som er blitt solgt ut av tyskland gjerne er hunder de ikke selv vil ha. Å få en god strihår fra tyskland krever gode kontakter. Jeg vil råde deg til å importere hund fra danmark, eller sørsverige, om du ikke engasjerer en scout til å gjøre research for deg i tyskland.

Du kan ta kontakt med Roger på http://subterram.com/ han har god greie på og er oppdatert på den tyske hundefronten og vil helt sikkert svare på de spørsmål du måtte ha.

 

http://www.stulander.se/ tilbyr scouting og har kontakter i det tyske miljøet om du vil importere en drahthaar.

Vær obs på at deutsch drahthaar og strihåret vorsteh ikke er samme ulla. For å kunne kalle hunden deutch drahthaar må hunden være født i et land der Verein deutsh drahthaar er representert og herstamme fra hunder avlsgodkjent i VDD.

 

Ellers, som andre nevner. En riktig DD trent til jagdgebrauchshund skal beherske alle jaktformer untatt å gå i hi... DVS arbeid før og etter skudd på alt vilt. Jeg vil anbefale å sette seg inn de de tyske prøvene og trene hunden til å beherske de momentene som inngår der. Selv om du ikke får gått prøve i tyskland med en hund født utenfor VDD vil du få en toppers jakthund du kan bruke til alt.

 

Selvsagt er korthår og langhår avlet etter samme system, MEN da må du nesten til tyskland og hente valp.

 

Jeg var i samme situasjon for en stund siden, men landet på en kleine münsterländer av fullbruks jaktlinjer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...