Jump to content

Jakt i Bergensområdet


Trinity

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er ganske fersk hva angår jakt og er mildt sagt utålmodig etter å komme i gang.

 

Nå har jeg søkt litt fram og tilbake etter muligheter for jakt i området. Det har seg slik at jeg har lite kjenskap til ulike områder osv rundt bergen hvor det kan jaktes småvilt.

 

Det jeg lurer på er om noen vet hvor det er mulig å få jakte småvilt? Per dags dato er det vel kun Mink som er lov, og rev om en to ukers tid som jeg kommer på i farta. Men når tiden er inne er jeg interresert i sjøfugl og rype..

 

Til info så har jeg en hytte i Øygarden, så det hadde jo vært ypperlig å kunne jakte mink og sjøfugl der ute..

 

Er som sagt fersk så dere får bære over med "enkle" spørsmål..

 

mvh

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Mink er jo nærmest fritt frem, spør noen av grunneierne der du har hytte så får du sikkeert lov. Jeg anbefaler å vente til etter sommersesongen, det er ikke allt båtfolket som har forståelse for en stakkars jeger som bare er etter minken.

Se på hjemmesidene til Bergens Jæger og fiskerforening, så har vi nok både småvilt og storvilt som du kan være med på.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Bor i bergensområdet selv, og det er plenty med mulighet for jakt her uten å reise langt! "Oppdaget" sjøfugljakt i fjor etter å ha leitet litt etter jaktmuligheter som man kan gjøre unna på noen timer om morgenen før jobb eller på ettermiddagen, uten alt for mye planlegging. Da er sjøfugljakt perfekt, dessuten er det kjempegøy!

 

Hvis du har hytte i Øygarden har du jo kjempemuligheter. Hele vestkysten av Sotra er bra for Skarv og til dels ender. Du kan selvsagt jakte fra kajakk/robåt, men det beste er å rekognosere øyene i området med båt, og finne en hvor Skarven overnatter. Deretter er det bare å finne ut hvem som er grunneier, for å spørre om lov til å jakte der. Du kan finne grunneier ved å finne øyen på http://bergensregionkart.no og notere deg gårds og bruksnummer. Deretter kan du kontakte kommunens servicekontor for å finne eier.

 

Desverre er det ikke jakttid på skarv før 1.oktober, men før det er det jo ender og måker (Fra august en gang tror jeg?) og så er det jo alltid godt viltstell og knerte noen minker, selv om det er vanskelig uten hund.

 

Vil du ha mer tips om sjøfugljakt er det bare å si fra, evt. laste ned njff sin brosjyre

Link to comment
Share on other sites

Siden du nevner rev kan du jo ta kontakt med grunneierlaget, evt. bondelaget i Hålandsdalen i Fusa. Der er det nemllig skuddpremie (var i alle fall det i fjor) på rev. Det er halvannen til to times kjøring fra Bergen. De er sikkert bare glad for at det blir felt rev. Det blir hevdet at de har mistet mange lam på grunn av en økt revebestand.

 

Tok et raskt søk på nettet, men fant hverken nettsider eller artikler som omtalte skuddpremie, eller revejakt i nevnte område. Men jeg er nå en gang heller ikke så flink til å søke.

 

Har en bekjent som bor der inne og det blir både sett og hørt rev jevnt og trutt under hjortejakten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har vært å jakta litt der nede, men er et par år sidan sist, så har ikkje den store erfaringa, men det er ok med fugl der nede i følge kjentfolk. Du må nok snakke med Os Jeger og Fisk om det ja. Hvis eg ikkje husker heilt feil, så kan du faktisk jakte storfugl på Liafjellet, men då trur eg du må være medlem. Men ta kontakt med dei, så får du nok sikkert fornuftige svar. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Tar opp igjen denne. Jeg har vært på skogsfugljakt og er mildt sagt frelst. Nå vil jeg skaffe meg steder å gå på ettermiddagene rundt Bergen. Askøy kan være aktuelt, mulig også Varegga og Fana? Noen som har tips?

 

Når du nevner Varegga, så blir jeg varm om hjerteroten :D . Det var mitt første jakterreng. Til tider traff jeg på store kull med orre og en og annen hare møtte også sin skjebne der. Det virket som om det ble mer og mer fugl som trakk inn i terrenget etterhvert som det nærmet seg jul. På nedsiden av "Turnerhytten" var det alltid bankers. Kan ikke huske at jeg gikk der uten å finne fugl (selv om det antagelig hendte :wink: ).

 

Jeg flyttet fra Byenes BY for tolv år siden for å jakte skogsfugl i Telemark, så jeg vet ikke hvem som har med jaktkort å gjøre i terrenget nå. Men "i min tid" var det en kar ved navn Bjørn Bødtker som var kontaktperson.

 

Jeg var forresten i terrenget, for første gang siden jeg flyttet, i april i år. Og det ser ut til at der fortsatt er en grei bestand med orre og hare.

 

Jeg brukte også mye tid på å spore rev i Varegga. Bestanden var til tider svært god. Ned mot Unneland var det godt med rugde.

 

På østsiden av Gullfjellet (ned mot Gullbottnen) har jeg også opplevd flotte jaktdager med mye orre på vingene. Jeg husker ikke lengre navnet på han som hadde med jaktkort å gjøre, men jeg pleide å kjøpe kort på gartneriet på Garnes.

 

Ute på Sotra og i Øygarden var det også til tider mye fugl, men fryktelig vanskelig å finne noen samarbeidsvillige grunneiere. Jeg har aldri jaktet der selv, men jeg vet at det skal finnes godt med fugl ute på Osterøy.

 

Hvis du er hektet på skogsfugl, så er jo veien kort til Telemark. Jeg har jaktet mye i dette fylket og der finnes mange flotte plasser å jakte på. Tilgjengelighet på terreng er god og prisene på jakt er svært overkommelig. Send gjerne en pm hvis du vil ha noen kontakter. Nå bor jeg i Hedemark og her er det også bra med fugl, men tilgjengeligheten er mer begrenset. Har kjøpt meg hus i et område som gir meg tilgang på 260.000 mål med almenning. Jeg kan ta på meg støvlene, åpne døren, slippe bikkja, gå ut av hagen og begynne å jakte :D:D:D ! Hvilket jeg har drømt om å kunne gjøre i mange år :D .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...