Jump to content

Storfugljakt med rifle ved daggry?


ReconRules

Recommended Posts

Jeg har hatt en fin jaktsesong hittil i år med en reinsdyrbukk i Skjåk og et knippe ryper i Femundsmarka. Jeg har alltid hatt lyst til å prøve storfugljakt og har nå muligheten til det i år i Femundsmarka.

 

Jeg husker jeg leste om en form for storfugljakt i Villmarksliv en gang i fjor som virket svært spennende. Der hadde forfatteren lagt seg ned ved kanten myra før lyset kom, for så å plukke orrfugl (eller var det tiur??) som landa på myra etterhvert for å delta i parringsspillet.

Desverre finner jeg ikke artikkelen igjen, men vi har ikke bikkje og jeg kunne godt tenke meg å prøve dette. Jeg har en .223 rifle med Hausken demper som jeg tenker er ypperlig for formålet.

 

Er det noen her som har erfaring med denne typen jakt, eller andre tips til en førstegangs-storfugljeger forøvrig, så har jeg ørene åpne! Har forøvrig en kombi og en hagle jeg kan bruke også, så er ikke avhengig av å bruke rifle, det bare virket så spennende.

 

Alle tips mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

Fjernet unødig sitering. G.Larson

Orrhanene kan godt finne på å samles til "spill"/ "leik" på høsten. Går man ut iskogen i oktober en skikkelig grådag, så vil man som oftest høre dem. Jeg har forsøkt meg ved å smyge innpå slike "høstspillende" orrer, men det er alt annet enn enkelt.

 

Vet man om spillplasser, så burde det være mulig dersom man posterer der før det blir lyst.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om akkurat den artikkelen som du sikter til, men enkelte dager så er orrfuglen mer aktiv rundt spillplasser/myr/hogstfelt feks dager med klart fint vær, men også i stille vær med en del tåke, gjerne rundt begynnelsen av oktober men kan selvsagt variere. Du kan da prøve med å lokke ved og etterligne "hveselyden", har selv prøvd dette ved noen tilfeller og fått inn orrfugl. Du kan gjerne sette ut bulvaner i tillegg, men husk- du må være ute i god tid!

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår, takk for hjelpen folkens. Skjønner at det er krevende. Jeg har lite forutsetninger for å vite hvor fuglene evt. vil komme til å spille, men det virker spennende.

Hvordan vil dere foreslå at jeg legger opp min første storfugljakt? Har som sagt litt å velge mellom i børsebransjen. Vi kan også forsøke å skaffe hund om det gjør det hele mye morsommere/enklere.

 

Takk igjen!

Link to comment
Share on other sites

I gode gamle dager, da fluktskyting kun var noe fintfolk fra byen dreiv med, var det vanlig jaktform å sette seg til i kveldinga når fuglen kom til sine nattkvister. Slike plasser jegerne på bakgrunn av erfaring og kjennskap til terrenget. Posting ved beiteosper var også vanlig. Selv om alt var bedre før, med russeretiur og tidvis bestander vi bare kan drømme om inntil videre, burde dette være fullt mulig også i våre dager.

Link to comment
Share on other sites

Vi fikk to orrhaner forrige tirsdag som vi skjøt på "spill". Satte oss ned ved spillmyra i soloppgangen, og begynte å lokke etter ca 10 min. 5 min etter kom den første og slo seg i et tre 15 meter ifra. Vred meg sakte rundt, siktet og pang... :D Men å snike seg innpå spillende haner har jeg funnet ut er vanskeligere. Har ved flere anledninger klart å lokke hanene til meg istede.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm! Dette tror jeg jammen jeg skal prøve meg på. Fant ut en fin plass i helga. Lite fugl å se, men under en kaffepause kom det fem orrhaner susende over hodet på oss (kompisen klarte å bomme dobbelt etter å ha fått tak i hagla rimelig kjapt). Disse hadde nok kranglet litt på ei myr rett ovenfor oss. Utysket som etter hvert kanskje kan bli en høvelig fuglehund været fælt i den retningen før det skjedde, men siden han var bundet fast i et tre, ble det med litt snusing og klynking, med dertilhørende trefellingsforsøk.. I myrkanten etterpå snuste han grusomt.

 

Når en i tillegg har skaffet seg fire orrbulvaner og har orrelokkefløyte, samt har en snasen liten .222 med diger kikkert på toppen (har enda ikke fått noe bud på den, Malle!) og akkurat passe slapt ladete patroner med helmantel... :)

Link to comment
Share on other sites

På fjellet i Valdres setter orrhanene seg på topp i tregrensa og spiller i 8-9 tida på morgenen for tida. De var litt treige til å komme igang tidlig i jakta, men nå er de der så sant det ikke blåser eller regner. Ikke særlig krevende jakt, sett at du ikke vil nærmere enn 100-150 meter og har en del skudd med rifla.

 

Regner med dette er et fenomen som gjelder landet over. Har derimot ikke samme erfaring i lavlandet. Der hører jeg dem også, men er vanskelige å oppdage pga mindre oversikt.

 

Tiuren finnes sjelden i tregrensa der jeg har vært, men har sett dem på topp i lavlandet også på høsten. Vinteren er jo tida for riflejakt etter tiur.

 

Har tenkt på å postere der det er fint å beite, særlig nå i høst - siden det har regnet vanvittig mye og stedvis er dårlig med bær. De stedene hvor det er bra med bær bør det være muligheter i grålysninga...

Link to comment
Share on other sites

Jaktmåten er effektiv på orrfugl, tiur tror jeg er verre å få lurt på denne måten.

 

Men uten å vite hvor de pleier å spille er det dødfødt, hvis du sitter med en tilfeldig myr og du får skutt fugl har du mer enn flaks.

 

En utstoppet hane bør brukes, eller bulvan/bulvaner. Så legge seg kamuflert med rifle på passelig hold. Morgener med tåke gir aktivitet i spillingen.

Link to comment
Share on other sites

Tiur har i likhet med orrfugl et høstspill. Det er ikke så intenst som på våren og pågår i noen uker fra slutten av august.

Siden jakta starter 10.sept. er det kun 2-3 uker dette foregår.

Man må vite hvor tiuren spiller, og ikke minst når man kan flytte seg, og når man må være i ro.

Det er en særs spennende jakt, og ikke å anbefale for folk med dårlig hjerte.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle erfaringer.

Det virker utrolig spennende. Det blir nok et prøv-og-feil/lære-prosjekt for meg i år. Vi drar opp i midten av oktober og da er det sjanser for nysnø. Det blir nok en blanding av posteringsjakt og smyg/støkk-jakt, kanskje med kombi.

Vi kjenner terrenget ift ryper, men aner lite om skosfuglens vaner der oppe, så det vil nok gå med mye tid til å sanke informasjon om det i år, og heller kanskje dra nytte av det senere år. Men hvem vet, er vi heldige så får vi sjansen!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...