Jump to content

Køyre Karasjok-Førde, kor skal eg stoppe?


catoh

Recommended Posts

Skal køyre frå karasjok til Førde, startar i morgo og har resten av veka på meg. Tenker å bruka ein dag eller 2 på veien sørover til jakt. Kvar er bestanden på småvilt størst i år (rype/hare)? Nokon gode tips til terreng utan alt for lang gangtid på min vei?

Link to comment
Share on other sites

Høggern's rute følger "indre riksvei" E45 å er den absolutt raskeste og enkleste. Vestfold - Tana går på 24 t med en smule missvisning på spedometer, medvind, jaktlyst og kun stopp for å fylle drivstoff = spise i bilen. Det er blitt mye fotobokser, men de er skiltet som i norge å generelt synlig. Nattkjøring er det beste.

Link to comment
Share on other sites

Ingen tvil om at det ruten gjennom Norge er flottest, men desidert treigest og lengst. Veiene fra Kiruna til riksgrensen er rett frem og himmelen i forhold til veiene gjennom Norge. Gi gass og cruise control PÅ. Skulle jeg tatt turen som en tur så hadde jeg kjørt gjennom troms mest for å se gamle hjemtrakter og fin natur :smile:

Link to comment
Share on other sites

Vurderer å køyra Karasjok-Kautokeino- Kiruna-Narvik-E6. Nokon formeining om forskjell i tidsbruk? Er vel kansje litt meir å sjå på undervegs, pluss mulighet for jakt på statskog areal..

 

Rustefjelbma - Kautokeino - Hætta - Karesuando - E45 - Kiruna - Narvik - Bodø tok vel sånn røfflig 12 timer med foreldre i bilen = stopp.

Link to comment
Share on other sites

Jakter du rype så bør du vurdere å stoppe på Saltfjellet og gå deg en tur der (husk jaktkort på iNatur). Meldes om godt med rype. Det kjekke med Saltfjellet er at E6 går i 600 m høyde over Saltfjellet, så du har snaufjellet utafor veien, samt noen områder med vier og fjellbjørk. Saltfjellet er delt mellom Saltdal kommune (nordre del) og Rana kommune.

Link to comment
Share on other sites

Jakter du rype så bør du vurdere å stoppe på Saltfjellet og gå deg en tur der (husk jaktkort på iNatur). Meldes om godt med rype. Det kjekke med Saltfjellet er at E6 går i 600 m høyde over Saltfjellet, så du har snaufjellet utafor veien, samt noen områder med vier og fjellbjørk. Saltfjellet er delt mellom Saltdal kommune (nordre del) og Rana kommune.

 

Dette er eit svar eg liker! Takk! :D

Link to comment
Share on other sites

Turen vart 2150km, ca 30 timar med køyring. Karasjok-Kautokeino-Kiruna-Narvik-E6-Otta, og so vestover. Mangen fine stop undervegs. Fangstrapport: 3 fjellryper, og ein hare.

 

Hvis du kjører over Dombås så husk å ikke kjøre ned til Otta men ta veien over Sel og over til Vågå, du sparer vel 2 mil. Ikke det helt store men alle monner drar.

Link to comment
Share on other sites

Turen vart 2150km, ca 30 timar med køyring. Karasjok-Kautokeino-Kiruna-Narvik-E6-Otta, og so vestover. Mangen fine stop undervegs. Fangstrapport: 3 fjellryper, og ein hare.

 

Hvis du kjører over Dombås så husk å ikke kjøre ned til Otta men ta veien over Sel og over til Vågå, du sparer vel 2 mil. Ikke det helt store men alle monner drar.

Han har vel kjørt alt ;)

Link to comment
Share on other sites

Jakter du rype så bør du vurdere å stoppe på Saltfjellet og gå deg en tur der (husk jaktkort på iNatur). Meldes om godt med rype. Det kjekke med Saltfjellet er at E6 går i 600 m høyde over Saltfjellet, så du har snaufjellet utafor veien, samt noen områder med vier og fjellbjørk. Saltfjellet er delt mellom Saltdal kommune (nordre del) og Rana kommune.

 

Dette er eit svar eg liker! Takk! :D

 

Vær obs på at rypeprosjektet i Nordland har freda et par områder langs E6 over Saltfjellet. Sjekk kart grundig på inatur.no

 

Link.

http://www.inatur.no/imageRepository/00 ... 425550.pdf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...