Jump to content

Hvilken drivende hund klarer seg best i møte med ulven?


00000

Recommended Posts

Jeg skjønner at ulven er overlegen hunden, hvis de to havner i kamp. Men, jeg vet også at ulven vil nøle med å angripe en hund som virker truende nok til å kunne bite fra seg. Så spørsmålet er: Hvis du skal skaffe deg en ny harrabikje, og du vet at det er store sjanser for å møte ulven i ditt jakttereng. Hvilken rase ville du valgt? (Hundens muligheter til å overleve et møte med ulven skal overveie hundens evner som en god jakthund). Altså; hvilken drivende hunderase har størst sjanse til å klare seg i ulveskogen?

Link to comment
Share on other sites

En av de store, franske rasene kanskje, feks Grand Griffon Vendeen (62-68 cm mankehøyde) eller Grand Bleu de Gascogne (65-72 cm). Forgjengerne til disse hundene ble i Frankrike brukt til jakt på blant annet ulver, bjørn, villsvin og annet farlig vilt. Riktignok i pack (flere hunder sammen), så jeg ville ikke satset på at disse hadde så mye å stille opp mot en ulv alene.

 

Dette er raser som ganske sikkert kan preges til å jage hare, selv om det ikke er det de oftest brukes til akkurat. Jeg ville uansett nølt med å satse på dette som sikkerstikk mot ulv...

Link to comment
Share on other sites

Hvis du går på finn.no og ser annonsene til Aksel G. Schjervheim, så står det der at Russisk støver er RASEN SOM MESTRER ULVEPROBLEMET BEST!

Men hvis du tror på alt som står i de annonsene hans, så tror du kanskje på nissen også :lol:

 

Men helt seriøst, så er det vel ingen støvere som klarer seg bra mot en ulv hvis ikke støverene er i pack og det er jo ikke vanlig her i landet.

Link to comment
Share on other sites

Enig med foxterrier her og om ikke du skal jage i pack er det beste og la vær om du vil ha bikja med hjem

Hvis du går på finn.no og ser annonsene til Aksel G. Schjervheim, så står det der at Russisk støver er RASEN SOM MESTRER ULVEPROBLEMET BEST!

Men hvis du tror på alt som står i de annonsene hans, så tror du kanskje på nissen også :lol:

 

Men helt seriøst, så er det vel ingen støvere som klarer seg bra mot en ulv hvis ikke støverene er i pack og det er jo ikke vanlig her i landet.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke Aksel er helt på bertur, sjøl om han er en overdriver.

 

Bror min har en russerstøver som vi bruker på harejakt.

Denne er på størelse med en middels ulv (45- kg) og har et vanvittig fartspotensiale. Skarpheten på denne overgår alt annet jeg har sett. Eskalering går fra 0-100 på et tiendels sekund. Den stakkars schæfer hannen som tidligere var konge på haugen hjemme hos min bror vil anntaglig bli drept i et sammenstøt med russeren, da denne går etter vitale deler tvert, samtidig som han er så rask at det er nesten er umulig å se bevegelsene hans i slike situasjoner. I tillegg er han iført full rustning under jakta, med alle vitale områder beskyttet med 8 lags kevlar og 5 cm pigger rundt hals og fra skulderparti til kryss. Han har under los løpt rett på ulv som lå på ei elgvom etter jakta, og denne rømte området. Rasen er også brukt til ulvejakt i Russland http://russkajagontjaja.dinstudio.se/empty_29.html" target="_blank" target="_blank . Kan nevne at min brors russer også jager ulv. En episode i sommer bekrefter dette. De var på treningstur, og inne i en bommet grusveg spretter det en ulv opp på vegen 50 meter foran dem. Russeren tenner lynraskt, og full los er et faktum. Losen går en kilometer innover vegen før ulven hopper av og stikker til skogs. Denne ulven løp det den var god for og det var voldsomme sprangspor bortover vegen inntil den hadde hoppet av.

Dette er våre erfaringer så langt, og vi tror og håper at iallefall enslige ulver vurderer risikoen for høy når det gjelder russeren iført drakta.

Forøvrig er det solgt rundt 500 av disse draktene hovedsakelig i Sverige, og det er ikke en hund med disse draktene som er dokumentert angrepet av ulv.

Vi krysser fingra, og fortsetter å jakte hare i tjukkeste ulveland. Gir man seg, har man iallefall tapt.

 

Dette er skrevet av finskstøverentusiast, men etter å ha mistet egen hund til ulv for 4 år siden, må man begynne å tenke alternativt.

Link to comment
Share on other sites

Har en russer selv og kan bekrefte dette med "uvanlig skarphet" hos de.. rolig og snille som dagen er lang men når de jakter kobles det om oppi skallen på dem. Kan desverre ikke skrive alle hendelser om denne støveren for det har hendt ting som ikke egner seg på trykk for å si det mildt... Har i alle fall aldri hørt eller sett lignende egenskaper hos andre "harehunder"...

Ingen hunder klarer seg direkte mot et ulveangrep, så enkelt er det. Men hunder som skjeller og er "tøffe" 1 til 1 mot ulven tror jeg klarer seg bedre av den grunn at ulven trekker seg unna fordi den rett og slett ikke vil bli skadet selv. (hvis den ville tror jeg nok russerstøvern har fått på pelsen) Rovdyrene er kloke på denn måten, de velger for å flykte hvis det ikke er "mus" eller "mat" i luften:-) Hunder som viser frykt og redsel 1 til 1 blir fort bytte i en slik situasjon, da ser nok ulven sitt snitt til å angripe.

Dette er en teori basert på et generelle erfaringe når det gjelder rovdyr, har ingen erfaring når det gjelder ulv så det blir en kvalifiserte antagelser av meg på det området. For å underbygge min teori kan man bare se til andre rovdyr, ei løve har ingen problemer med å filleriste ei enslig hyene, men løven trekker seg i 8 av 10 tilfeller. Bjørnen gjør også det samme, ei singel bikkje/ulv er nok til at bjørnen velger å flykte enda han vet at han er totalt overlegen når det gjelder kraft/slag og bitt... Ulven er nok litt sluere i sitt tankesett en de nevnte rovdyra men tror ikke det er så ulikt når man ser på en enkelt ulv, i flokk er ulven helt rå og hvis jeg var hund ville jeg tatt beina på nakken...

Link to comment
Share on other sites

Eskalering går fra 0-100 på et tiendels sekund. Den stakkars schæfer hannen som tidligere var konge på haugen hjemme hos min bror vil anntaglig bli drept i et sammenstøt med russeren, da denne går etter vitale deler tvert, samtidig som han er så rask at det er nesten er umulig å se bevegelsene hans i slike situasjoner. I tillegg er han iført full rustning under jakta, med alle vitale områder beskyttet med 8 lags kevlar og 5 cm pigger rundt hals og fra skulderparti til kryss.

Du skal ikke slå av litt overfor kjentfolk, som man sier...?

 

Du mente vel aksellerering og

Link to comment
Share on other sites

Eskalering går fra 0-100 på et tiendels sekund. Den stakkars schæfer hannen som tidligere var konge på haugen hjemme hos min bror vil anntaglig bli drept i et sammenstøt med russeren, da denne går etter vitale deler tvert, samtidig som han er så rask at det er nesten er umulig å se bevegelsene hans i slike situasjoner. I tillegg er han iført full rustning under jakta, med alle vitale områder beskyttet med 8 lags kevlar og 5 cm pigger rundt hals og fra skulderparti til kryss.

Du skal ikke slå av litt overfor kjentfolk, som man sier...?

 

Du mente vel aksellerering og

 

Nei, mente eskalering, du har vel hørt om eskaleringsstige (at en situasjon eskalerer)? Denne finnes nesten ikke hos Kejo som han heter, dvs det meste av signaler mangler før det smeller. Har jeg behov for norskundervisning, tar jeg det via voksenopplæring.

Og ja, det er vanskelig å se bevegelsene hans når det smeller, og bortimot umulig å reagere/ parere. Et viktig poeng det bobbcat123 skriver. Ulven som andre ville dyr er veldig flinke til å vurdere risiko, og tar sjelden sjanser. Ulven ser jo at russeren er nesten på egen størrelse, og jeg tror også den ser de lange piggene i drakta.

Og blir det et basketak, trøster jeg meg med at kejo er 90% beskyttet av drakta, slik at det kanskje er mulig å rekke fram før det er for sent. Personlig tror jeg også kejo er i stand til å skade ulven hvis ulven først prøver seg en eller annen plass på drakta.

Link to comment
Share on other sites

Sånn størrelsemessig og mtp hurtighet, så klarer nok russeren seg best ja.

Fleipen om Schjervheim var mer rettet mot at det er ikke måte på hvor gode de hundene hans er, jeg leser annonsene med stor underholdningsverdi :lol::winke1:

 

Nå vet jeg ikke hvor mange russere det finnes i Norge og Sverige vs skandinaviske støvere, men er det noen som har hørt om russere som er tatt av ulv?

Link to comment
Share on other sites

Ja dessverre.

Ble tatt en i fulufjellet (Ljørdalen, Trysli mot svenskegrensa)

Her brukte eieren mellom 5 og 10 min fram etter at han hørte et voldsomt spetakkel i losen.

Når han kom frem gikk han rett på hunden og 4 eller 5 ulver. Han fikk skremt ulvene vekk, og når han gikk fram til hunden, som bare satt på bakken, ante han uråd. Hunden klarte ikke å reise seg, og ga ifølge eieren et blikk som sa "unnskyld, jeg klarte det ikke" Ulvene hadde klart å få inn ett bitt over krysset som hadde knekt ryggsøylen (antakelig det første som skjedde), men det var alt.

Hadde denne hatt beskyttelsesdrakta hadde det gått bra. (hunden måtte avlives)

Link to comment
Share on other sites

Blir litt off topic, men håper det er greit for trådstarter.

Fjorårssesongen ble dessverre spolert av nesemidd på både russeren og finnen.

En mnd før jakta i år fikk begge ei ivomecvaksine, og under treningsturene før jakta forstod vi at vaksinen hadde gjort underverker.

Jaktsesongen har startet utrolig godt for begge hundene, og begge jager godt på grusveg.

Sist jaktur gikk losen til kejo tapsfritt, og når haren kom som ei kule på meg var russeren ikke mer en 20-30 sek bak. Hadde jeg ikke skutt den der tror jeg han hadde tatt den innen kort tid, da dette var en sommerunge.

Men, selvfølgelig har det vært dager kejo ikke har tatt ut haren i høst også, sjøl om han har det som en av sine sterke sider.

Han støter i foten når han mener han har funnet "strengen" og de gangene han støter er det som regel los innen et par min.

Kejo er en av de mest ærlige harehundene jeg har vert borti, dvs helt tett på tap.

Han jager rev også, men bryter innen 20 min.

Elg er han ikke interessert i.

Så alt i alt virker det svært lovende i høst, brodern skal prøve å få gått et par jaktprøver med Kejo med det første.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg sett mange nok ulvdrepte elgkadavere til å være dønn sikker på at hund som er ulvesikker ikke er avlet fram ennå.
fins ingen drivande hund som klarar en varg
Så vidt jeg kan se, så er det ingen deltagere i denne tråden, som har spurt etter, eller påstått at de har en ulvesikker hund. Ei heller en hund som kan "ta" ulven. Jeg vet at ulven er sterkere enn en hund. Jeg vet at det ikke finnes en ulvesikker hund. Men det er forskjell på en Dachs og en Plott. Spørsmålet er ikke hvem som er vinneren her (for det vet vi alle hvem er). Spørsmålet er hvem som har størst sjanse til å slippe unna med livet i behold. Er dette et spørsmål som er vanskelig å forstå?

 

Russiskstøver og rustning er notert. Noen andre?

Link to comment
Share on other sites

Da jeg nevner at ulvesikker hund ikke finns ligger det vel i svaret at om ulven virkelig er ute etter bikkja er utfallet gitt.

Derimot om bikkja treffer ulven på 25m avstand fra eier (noe som skjedde med meg sist søndag) redder anntaglivis en puddel livet takket være fører.

En hund i harelos kan godt være flere kilometer fra eier treffer den da ulv og ulven virkelig har lyst på hundekjøtt er nok utfallet gitt. Russerstøver har vært prøvd her i distriktet for flere år siden med dårlig resultat.

Link to comment
Share on other sites

Den ene jeg hørte om ble enten hardt skadd eller drept. Den andre ble ikke noen stor harejager. Har fått høre dette av andre i miljøet.Skal snakke med han som hadde de for å få hele historien av han.Dette er forresten mange år siden hadde ikke hørt om russerstøver før dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Eskalering går fra 0-100 på et tiendels sekund. Den stakkars schæfer hannen som tidligere var konge på haugen hjemme hos min bror vil anntaglig bli drept i et sammenstøt med russeren, da denne går etter vitale deler tvert, samtidig som han er så rask at det er nesten er umulig å se bevegelsene hans i slike situasjoner. I tillegg er han iført full rustning under jakta, med alle vitale områder beskyttet med 8 lags kevlar og 5 cm pigger rundt hals og fra skulderparti til kryss.

Du skal ikke slå av litt overfor kjentfolk, som man sier...?

 

Du mente vel aksellerering og

 

Ler meg skakk -. hehehe... dagens latterkule. Bikkja bryter lydmuren når den aksellererer :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har en finskestøver i familien som nå er 12 år, klarte seg mot ulven den, til tross for at dritten gikk bakfra og beit han i ballene.. Må ha gjort vondt, men bikkja var ganske hard og diger så den fikk overtak på ulven etter at den hadde bitt den i balla, og flerra opp lår og hale, så fikk den overtak i nakken på ulven og da ga ulven seg.. Feige faensett

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...