Jump to content

Kansje jeg må lade selv? hvilken presse?


munin

Recommended Posts

Jeg ser at om jeg skal skyte .460 i magnum 2 kommer ikke budsjettet til å vare ut måneden.

Var i dag å så på en fryktelig enkel presse til en tusenlapp, med separat krutt-mengde-dings.

nei, jeg har ikke alverdens greie på ladepresser. jeg har brukt en dillon tidligere, som var veldig grei. kansje den het 550?

det jeg egentlig lurer på, er, burde jeg bare kjøpe en relativt automatisk presse med engang, i stede for å bruke 2-3 tusen på det kjipeste jeg finner, eller fungerer en slik billig presse helt greit?

jeg tror ikke jeg blir å skyte allverdens. ser for meg rundt 100 skudd i måneden fordelt på .460, 9mm, og .357/.38.

+ noe .22 da, men det har vel ikkeno å si i denne sammenheng.

 

en annen ting er at jeg ikke egentlig har plass til noe presse.. men man kan vel presse opp 1000 skudd på en kveld å gjemme pressa i kjelleren halve året?

Link to comment
Share on other sites

Skal du lade MASSE ville jeg gått for dillon.

Skal du bare lade moderate mengder ammo klarer du deg fint med ei enstasjonspresse.

 

Fordelen med dillon: det går fort å lade masse ammo.

-Flere operasjoner gjøres i ett og samme drag i håndtaket.

 

Ulemper: for hvert kaliber må du kjøpe et konverteringssett til 5-600kr, noe du slipper med enstasjons.

-Og man KAN lade dobbelt opp med krutt hvis man ikke følger med..

 

Selv har jeg en rcbs rock chucker og trives fint med den..

Link to comment
Share on other sites

Ikke heng deg for mye opp i merkejaget, det er mye å velge i der ute av presser.

Skal du lade 100 skudd i mnd så klarer du deg uten å måtte kjøpe noe til 4000 kr før du kommer igang.

Om det er enkel eller flerstasjonspresse må du kjenne på selv.

Bare påse at det er med crimp die i settet, eller er å kjøpe til.

Link to comment
Share on other sites

Lee Classick cast (enkeltstasjon) kan trygt anbefales, den har du lett livet ut. Og så er den lett å gjemme unna.

 

Kjøper du till Hornady sitt Lock'n Load system, kan du ha alle dier og deler ferdig satt opp hele tiden (du aner ikke hvor kjap det er når en kan bytte dier på 2sekunder, og de er akkurat slik de var sist du tok dem ut av pressa).

 

I tillegg bør du ha en ok digitalvekt (Lee vekta som følger med er svært nøyaktig, men ikke lett å bruke).

Lee carbid dier (deluxe kitene med crimp die anbefales) gjør jobben for en rimelig penge, og det er godt mulig du aldri gidder å bytte noen av de med noe annet.

 

Ett Hornady kruttmål er heller ikke dumt, da det kan settes opp med forskjellige måle innsatser, slik at man kan bytte til ferdig innjusterte ladninger med ett håndgrep (eneste ulempen er at man må bytte mellom to deler (rotorer) om man skal opp i krutmengder over 14.5gr N110 (i prinsippet må en bruke den største innsatsen fra 357m og opp). Nå er ikke dette noe problem (ihvertfall ikke om man har krutmålet stående på benken og ikke i pressa), men det skal nevnes at det aller enkleste er å ha to krutmål (ett for kalibre mindre enn 357m, og ett for kalibre fra 357m og oppover, rifle inkludert). Om man ikke gidder å sku opp to små skruer for å bytte mellom rotorene.

 

Alternativt:

Kjøp en Dillon 550 først som sist, men det er ikke en presse du slenger under benken eller inn i ett skap hvargang du skal bruke den.

Link to comment
Share on other sites

Kjøper du denne angrer du ikke ett sekund http://www.borselars.no/lading/ladeutst ... plate.html

 

jeg angrer på att jeg blåste 6k på en annen presse isteden for denne, stod vel test av denne i siste skytternytt, var vel Willy Klette som hadde testa den og den mannen vet hva han prater om, jeg liker kruttmåla på rcbs og hornady mye bedre enn Dillon, men alle har forskjellig mening :)

Link to comment
Share on other sites

, jeg liker kruttmåla på rcbs og hornady mye bedre enn Dillon, men alle har forskjellig mening :)

 

Ja, kruttmålet til Dillon er noe ordentlig DRITT :!:

 

Umulig å vite hvor du er, på en skala 0 til 10, heller ingen skala på stillskruen som forteller når du har tatt en runde :?

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg hverken eier eller har prøvd noen av pressene Mr. Klette har "testet" i Skytternytt, så vil jeg påstå han må være sponset av Hornady for å rakke så mye ned på Dillon 650 som er noe av det mest anerkjente som finnes av progressive presser.

 

Edit: Lee Pro 1000 gjør jobben billig...

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode innspill og gode råd.

da det kansje egentlig ikke finnes noe fasitsvar misstenker jeg at jeg er best tjent med å bare se hva jeg finner på bruktmarkedet fremover.

kansje jeg er heldig og finner noen som skal selge med noen dier jeg har bruk for.

ladepresser er vel ikke noe som blir utslitt med det første?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...