Jump to content

Hjortelusa


Blaser_308

Recommended Posts

PARANIX :winke1: fås kjøpt på apoteket.

Er egentlig for å beskytte mot uønskede hodelusangrep.

Men damen på apoteket mente at den skulle virke som beskyttels

mot hjortelus også.

 

Har en flaske stående på badet (mot uønskede angrep

av hodelus i barnehagen), har ikke prøvd selv enda men det

er verdt et forsøk på neste jakttur.

 

Et lite tips, spray hodet ute da det lukter helt for j#####.

Link to comment
Share on other sites

Lusemiddellet inneholder en type siliconpreparat som gjør at lusa ikke får festet seg eller krøpet i håret :winke1: at det dreper hjortelus eller vanlig lus er lite sansynlig. Det er et forebyggendemiddel som skal hindre faanskapen å feste seg.

 

Har ikke fått prøvd det ut selv enda mot hjortelus. Men det funker som en viss mann mot vanlig lus.

Jentungen er en av de få i barnehagen som har ungått utøyet. Skal prøve selv mot hjortelus neste helg. Med langt tykt hår så er ikke akkurat hjortelus ønsket å få i manken. Misunner dere gutta som kan ta maskinen og ha 3 mm kort bust på skallen :D

Link to comment
Share on other sites

Hehe, vi kan gjøre det vi og, og se ut som G.I.Jane etterpå :lol:

Tror nesten ingenting hjelper, men noen sa til meg at en viss aloe vera spray eller krem fungerer, andre sverger til Eucacid som er mot utøy på husdyr og kjæledyr. Å sitte i ro tror jeg fungerer til en viss grad, de svermer mest når jeg er i bevegelse har jeg inntrykk av. Har ikke fått så mye stri med de når jeg har sittet på post som når jeg går.

Link to comment
Share on other sites

I värmland i sverige (forferdelig hjortelus sted) fortale en gammel gubbe at den beste løsningen er Bensin.

Dypp en klut i bensin, deretter smører du steder(med et tynt lag) som er åpne og litt til...

 

Eneste som jeg har erfaring med som faktisk funker. Kanskje ikke så bra for huden men pytt pytt

 

Om viltet reagerer på det har jeg ikke peiling om

Link to comment
Share on other sites

For det første så er hjortelusa et insekt og ikke lus. Det vil da være rart om lusemiddel hjelper. Den reagerer ihvertfal på CO2 konsentrasjoner i luften, så det er bare å holde pusten så lenge du er i skauen :|

 

Nettopp, det er derfor dette insektet heter hjortelusflue og ikke hjortelus som veldig mange forkorter det til.

Link to comment
Share on other sites

For det første så er hjortelusa et insekt og ikke lus.

Lus er også insekt.

 

Ja, jeg var litt systematisk upresis. Lus tillhører også insekter (3 par ben), men hjortelusflua har vinger, derfor også upresist å kalle den ei lus.

Det er også slik at hjortelusfluen reagerer på CO2 konsentrasjoner i luften, så tipset om ikke å puste når man er i skogen holder fortsatt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...