Jump to content

Swift 200 gr 3006.


7.62x63

Recommended Posts

200grs swift foran N-150 er en så og si ubrukelig kombinasjon.

 

Ett Krutt som gir langt LANGT unna skikkelig ytelse kombinert med ei kule som krever mye hastighet for å fungere skikkelig er en svært lite heldig kombinasjon. Du kan forvente svært begrenset ekspansjon med dertilhørende dårlig effekt på viltet.

 

200grs kuler fungerer godt I 30-06, men du må enten få deg ett krutt som fungerer skikkelig I patronen eller ei bløtere kule som fungerer I de labre hastighetene du ser på med 150 krutt...

Link to comment
Share on other sites

har ladet en del 220 grs Hornady RN til 30.06

Brukte 48 grs N-150 bak, å den ligger på ca 700 ms. Går hull i hull på 100 m, men må holde tre fire cm over i forhold til 110gra W-max med full speed.

Den ladningen på 220 grs er satt så lavt for at jeg kan bruke den på rev. Men OBS.....dette er etter min børse

Vet ikke hva normalladning er på denne, men vil TRO den er en del høyere......

Link to comment
Share on other sites

Synes nok Sauer 150 burde kommet med alternativer til trådstarter i og med at han slakter utgangspunktet såpass sterkt, men nok om det.

200 grs Swift A-Frame i 30-06 har jeg skutt masse elger med og det er favorittkula for løshundjegeren i meg. Nå om dagen bruker jeg Norma URP da jeg får jamnest hastighet med den. Tidligere brukte jeg MRP. Ladninger som gir en god rettesnor for en sikker startladning med begge disse kruttene finner du på Norma sine nettsider. Skal du hovedsakelig postere på steder der det fort blir druge hold, så vil jeg nok anbefale ei noe mykere kule for sikker ekspansjon.

Link to comment
Share on other sites

N-150 er vel egenlig ikke det beste kruttet til ei så tung kule i 30-06...

Men skal du bruke det ville jeg nok starte på 48 grs å jobbet derfra og oppover...

Skulle jeg valgt kule til jakt i 30-06 hadde jeg nok gått for swift a-frame 165grs...

 

Er enig med at 165 grs kule er ett fornuftig valg når en skal skyte på blink, kråker, måker, rev å alt annet enn ikke skal spise.

 

200 grs kuler i 30-06 er fornuftig når en skal skyte større hjortevilt. Men hadde valgt N-160 krutt eller Norma 204.

Link to comment
Share on other sites

Synes nok Sauer 150 burde kommet med alternativer til trådstarter i og med at han slakter utgangspunktet såpass sterkt, men nok om det.

 

Beklager om det var hard kost, var egentlig ikke ment som annet enn en sterk hentydning til å velge noe annet enn det som ble presentert.

 

Bløtere kuler i 200 grs er jo Norma Oryx, Nosler Partition to alternativer som ligger tett på. I 700m/s vil en hvilken som helst noeal blyspiss fra Hornady, Sierra, Speer e.l gjøre en minst like bra og høyst sannsynlig en mye bedre jobb en den nevnte A-Frame kula.

 

200 grs kuler i 30-06 får oftest best fart med MRP og andre krutt i samme brennhastighets nivå.

 

165 grs kuler er etter min mening det desidert all round alternativet til hjortvilt i Norge med 30 kaliber normalpatroner. Kombiner 2-3 kuler med samme vekt og BC så har du jaktammo til alle situasjoner du vil møte i inn og utland.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jeg har brukt 200 g Swift A-Frame i 30-06(endret og lagt til kaliberbetegnelse) på 14 stk vilt fra Steenbuck til Eland i 2009. Jeg fikk ikke mer enn 2350 fps med MRP før trykket var på max. Det så ut til at dette var for lav hastighet til å få grei ekspansjon på annet enn de største antilopene som Kudu , eland og Gemsbook. Nå i 2011 var jeg avgårde igjen og skjøt to gnuer, gemsbook og et par impala + de obligatoriske to vortesvina. Nå brukte jeg Nosler Accubond 180 gr ladd til 2650 fps. Dette fungerte kjempebra(62% restvekt perfekt soppform i vilt), men på de største antilopene synes jeg det ble litt spedt med 30-06. Har derfor kjøpt en rem 700 i 300 Win Mag til neste tur.

Konklusjon; til norsk jakt vil jeg personlig ikke bruke 200gr Swift da jeg synes den for hard til å gi pålitelig ekspansjon. For meg er 180 gr Accubond den perfekte kule til all norsk storviltjakt. Husk at dette er min mening, andre har mye mer erfaring enn meg og kan ha gode grunner til å mene noe annet.

Sånn på tampen; kompisen brukte en 375 m 235 gr X, antatt hastighet 850m/s. Perfekt resultat på alt han skjøt med den rifla, men hjelpe meg for rikosjetter det ble. Kula hylte til himmels halvparten av gangene når vi var i Northern Cape(åpent steinete terreng) og fløy rundt i bushen i Buswelden i Limpopo(nærmeste by er Ellisras/Lephalale). Godt at det er langt mellom folk der nede. Her hjemme er jeg svært betenkt til bruken av X p.g.a. erfaringene våre med rikosjett og med tanke på de små områdene vi jakter på.(Ok, litt off topic dette siste)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan godt forestille meg at 200 gr A-Frame er mer ekspansjonsvillig i 300 mag enn i 30-06 som jeg brukte den i. Tidligere har jeg ikke fått strålende presisjon med Swift, men den ladningen i 30-06 som jeg refererte til samlet på rundt 20mm på 100m.

Trenger jeg noensinne en kule som kan penetrere dypt og ikke vil bruke Barnes X, ja da kan 200gr Swift A-Frame være et alternativ i den 300en som er kjøpt inn til utenlandsjakt.

Link to comment
Share on other sites

Er enig med at 165 grs kule er ett fornuftig valg når en skal skyte på blink, kråker, måker, rev å alt annet enn ikke skal spise.

200 grs kuler i 30-06 er fornuftig når en skal skyte større hjortevilt.

Har du erfaringer med "kvalitetskuler" (homogene eller loddete) i 165 grs eller lettere i kaliber .30? Jeg har skutt mange elger med 165 grs. A-frame og 150 grs BX i 30.06, og i samtlige tilfeller har kula plystra rett gjennom dyret, og gjort ubotelig skade, samtidig som slakta har vært fine. Før BX-en kom, brukte jeg 165 grs. Hornody Interlock, og elgene var nok "noe" større enn kråker og måker, og spist ble de også!
Bløtere kuler i 200 grs er jo Norma Oryx, Nosler Partition to alternativer som ligger tett på. I 700m/s vil en hvilken som helst noeal blyspiss fra Hornady, Sierra, Speer e.l gjøre en minst like bra og høyst sannsynlig en mye bedre jobb en den nevnte A-Frame kula.

200 grs kuler i 30-06 får oftest best fart med MRP og andre krutt i samme brennhastighets nivå.

165 grs kuler er etter min mening det desidert all round alternativet til hjortvilt i Norge med 30 kaliber normalpatroner. Kombiner 2-3 kuler med samme vekt og BC så har du jaktammo til alle situasjoner du vil møte i inn og utland.

Jeg (dvs., egentlig andre på laget som jeg har ladet til) har meget gode erfaringer med Lapua Mega 13 g i 30.06. Jeg ladet den i sin tid med en treg lot av skytterlagskruttet NC 96. Rimelig trykk, god presisjon, passe hastighet til å sikre god og kontrollert ekspansjon for ei såpass tradisjonell kule.

 

Kulevekt må vurderes i forhold til "kvaliteten" på kulene. Jeg ser ingen grunn til å bruke 200 grs "kvalitetskuler" i kaliber 30 på norsk vilt, 180 grs A-frame i 308 NM gjør som 165 grs A-frame og 150 grs BX kulene i 30.06 - går tvers gjennom tjukkeste bogen. Jeg vurderer å bruke 165 grs A-frame også i 308 NM'en til neste sesong.

 

Temaet blir også diskutert i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...