Jump to content

Valg av ammo til langhold i 308win.


MuuK

Recommended Posts

hei til alle langholdsfrelste sjeler her i gården. jeg har nettopp kjøpt meg ei nye rifle tenkt til langhold skyting. henholdsvis en styer ssg 69 p1 i 308win. jeg har ikke skutt mye med 308win, borsett fra de obligatoriske AG3 skuddene:) slik at det jeg trenger litt veiledning på et hvilken type ammunisjon/ladning, som fungere å skyte med på langhold i 308.

Link to comment
Share on other sites

Skyter ikke kaliberet selv, men skulle jeg ladet i dette kaliberet ville jeg uten tvil ha prøvd Lapua Scenar 155 grs først. Da får du vettuge hastigheter med en kule med god BC (.508). SMK 168grs har ikke mer enn ca .440-.450. I tillegg vil du ha lavere utgangshastighet med Sierra-kula.

 

Edit:

 

Lapua Lockbase 150grs har BC på .488 og Lockbase 170grs har BC .525.

 

170-graineren er nok litt for tung til at du får noe bra hastighet i den lille patronen, men 150-graineren kan være et godt alternativ til Scenar 155grs om du skulle finne at den går bedre i rifla di.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har selv en SSG-69 P1.

Skyter endel Lapua Lockbase fabrikkammo og har fått gode resultater med denne kombinasjonen.

Så langt er personlig beste rundt 18 mm for 10 skudds samling på 100 m og 13 cm 5 skudd samling på 600 meter.

Har testa Sierra Matchking 168 grs - gikk OK men ikke så bra som Lapua Scenar 155 grs. Besta så langt er 155 grs Sierra Palma match.

155 grainere lader jeg til ca 840 m/s og 168 grainere til rundt 790 m/s.

 

Lykke til med ny rifle

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

308win, den første kula som jeg ville valgt til lange hold(om den samler godt i pipa di) er 155grs lapua scenar. god BC ( .508) og man får ofte over 850 msek med den uten å troll lade. jeg anbefaler N150 og opp mot maxladning i følge vihtavuori tabellen. maxladninga gir ikke trykktegn i mine rifler. og samler godt.

 

 

155 sierra er et alternativ. BC ca .445. den pleier samle godt. å man får samme fart som med scenar.

 

168 sierra, for lav BC, ca .445 den og. og den får man som oftest ikke over 830 mek med uten å lade knallhardt

150 sierra, BC .398, for årlig.

170 LB, for tung, får ikke over 830 som oftest selv om BC er .525.

150 LB, er en god kule, BC .488, men har etter mine erfariner ikke gitt like fine samlinger som hullspisskulene med maxladning.

 

men alle de kulene jeg nevnte er gode på normale hold, de pleier gi god presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Flotte samlinger det der :wink: Jeg ville, likt de andre, forsøkt med 155gr. Scenar først. Andre gode alternativer for langhold, men dyre, er Berger kulene 155gr VLD og 168gr VLD, men de må nok settes nær riflingen, og de gir svært ofte lange patroner. Vet ikke med magasinlengden på SSG'en, men på Sako TRG'en er denne på 75mm.

Link to comment
Share on other sites

På 73,3 mm står 155 Scenar i bommene på min SSG.

Kontakt med bommene har gitt best resultat med denne kula. Ikke minst har dette betydning for ES og SD, som ligger på henholdsvis 20 og 7,5 (fps). Dette er 10-15 fps lavere for ES enn når kula settes med friflukt.

 

Prøv deg fram, får du Scenar til å samle tilfredsstillende for deg så bruk den, den er et førstevalg!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg er også på jakt etter langholdsammunusjon i 308w, men lader ikke selv. Jeg lurer derfor på hvilken fabrikkammunisjon som egner seg best...

 

Utfra det jeg har lest er det Sierra matchking eller lapua scenar kuler som gjelder. Landrø selger ferdigrullet lapua scenar til ca 11-12 kr smellen. Samtidig ser jeg at man gjennom skytterlaget får kjøpt Raufoss ladet med 150 grs lapua og 150 grs sierra. Er denne skyterlagsammoen ladet med scenar og matchking eller er det andre kuler som er brukt? Er det eventuelt noen som har erfaring med med både raufoss scenar og lapua scenar ferdigammunisjon?

 

Det finnes jo også en Raufoss match, hvordan funker den i forhold til raufoss lapua og raufoss sierra?

 

Lapua Lock Base trekkes jo også frem, men utfra nettsidene til lapua krever den en riflestigning på 1 - 250 mm, dvs ca 1-10". Riflen min er en remington med 1-12" twist og 22" løp. Har noen erfaring med om man klarer å stabilisere lock base i et løp med 1-12" twist?

 

Dette ble mange sprøsmål gitt.

 

Hilsen Mads

Link to comment
Share on other sites

RA match har sierra matchking kuler, iallefall i 150 og 168 grs variantene.

150 grs lapua(som skytterkontoret handler) har vel en 150grs lapua kule. kansje lockbase? jeg vet ikke.

 

jeg har brukt 150 grs lockbase, ok kule, bra ballistisk, men ikke like presis som sierra MK er min erfaring.

tror 150 grs lockbase går greit i en pipe med 1/12 stigning.

Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte på ordentlig langt hold så skal du ikke bruke SMK 168gr. Det er er kjent for å slutte å virke mellom 600 og 900m et sted. Såvidt jeg har forstått må den lades til helt ubegripelig hastigheter for å komme seg til 1000yds.

 

Dette er noe jeg har lest, men mange steder, og jeg ser ingen grunn til å tvile på det. Det fins også en forholdvis ubegripelig ballistisk /matematisk forklaring på det. Ikke be meg om den.

 

Dersom Sierra har laget en ny 168gr kule med en mer normal boattail så gjelder ikke dette.

 

Har noen målte BCer (Bryan Litz):

 

Berger

155 BT .438

155 VLD .439

168 BT .452

168 VLD .473

175 LR BT . 515

175 VLD .498

185 LR BT .553

190 VLD .570

210 VLD .631

210 LR BT .626

 

Sierra

155 Palma (2155) .417

155 Palma (2156) . 449

168 MK .427

175 MK .475

180 MK .482

190 MK .527

 

210 MK .619

240 MK .647

 

Hornady

155 Amax .415

168 Amax .450 (samme som .224 80gr Amax)

178 Amax .469

208 Amax .633

 

Lapua

155 Scenar .462

167 Scenar .423

185 Scenar .483

185 FMJBT D46 . 504 (Lockbase)

200 FMJBT .491

 

 

DRT

175 Frangible .464

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar!

 

Det var en real liste m67, skulle bare ønske at det også fantes en oversikt over hvilken av de kulene som leveres ferdig ladet fra fabrikk. Ut fra BC ser det ut til at det er scenar og D46 fra lapua som gjelder, kanskje i hovedsak scenar pga hastighet/vekt?

 

Jeg håper på at det er scenar som er ladet i raufoss lapua som ikke er alt for dyr. Hvis ikke blir det nok i første omgang å prøve raufoss sierra som høggern har bekreftet bruker SMK, 600m er nok en god start. Det er jo også det foreløpig lengste holdet i Trondheim. (hvor jeg bor).

 

Skal se om jeg rekker å ringe skytterkontoret eller nammo i løpet av dagen å spørre om hvilke kuler som sitter i RA lapua og RA Match 12,0g. Dersom det ikke er scenar i RA lapua, må jeg kanskje ta en tlf til landrø og kjøpe noen lapua scenar 155 palma ferdig ladet... Det kjipe er at de er dobbelt s dyre som RA-ammunisjon.

 

Mads

Link to comment
Share on other sites

150grs kula til lapua er ikke scenar. scenar er 155grs. så i RA-LAPUA patronen er det enten en Lockbase eller en annen kule. men det er ikke scenar.

 

12 grams kulene til RA går sannsyligvis for sakte til å være en skikkelig langholdspatron. mener den gikk 750 msek. om jeg ikke husker feil er det en vanlig FMJBT kule i den.

 

185 FMJBT D46 . 504 (Lockbase)

D46 er ikke lockbase. det er en vanlig 185 grs FMJBT.

 

lockbase er 150grs (B466) eller 170 grs(B476).

Link to comment
Share on other sites

I dag ringte jeg og snakket med skytterkontoret. De sa at RA sierra er matchking som du har sagt høggern. De sa også at RA lapua er scenar... Men dette virker jo litt rart ettersom jeg ikke kan finne scenar på 150 grs noe annet sted, så det er vel heller en lock base. RA match 12,0 g er en egen raufoss kule og omsettes visst nok knapt nok mer.

 

Mads

Link to comment
Share on other sites

12g kula er antagelig etterlatenskaper fra Norma i Nittedal. Den ble produsert til et VM eller EM i militært skyting i Norge ca. 1980-85. Ferdigladde patroner med disse kulene (lilla esker) gikk så bra at Malcolm Cooper brukte dem til trening.

 

Hvis vi hadde fått tak på et sveitsisk krutt som selges i USA som RL-17 kunne vi skremt 12g kula ut av en 308 uten overtrykk med 2750fps+. I patroner som 6xc har de fått opptil 10% høyere hastigheter med dette kruttet i forhold til de beste eksisterende maksladningene. Denne patronen likner indreballistisk på 6,5x55. Hvis det er korrekt snakker vi 3050fps med 139gr Scenar uten overtrykk. Da blir "Kragen" vond å ha med å gjøre..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...