Jump to content

Jaktstokk til mauser


Bernt-H

Recommended Posts

Jeg har en HÆR mauser som jeg er intresert i å sette i en jaktstokk, noen som vet hvor jeg kan få tak i stokk?

 

falt for GRS jaktfelt stokken

kommer nok til å bestille den fra winge, noen som har noen erfaring med denne stokken?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil bruke et Busk-diopter til jakt, så kan du det. At noen skyter bedre med diopter enn kikkert, har jeg også hørt, men aldri sett. Min påstand er at på jakt, så er kikkert best. På korte hold med med instinktiv skyting; en eller annen rødpunkt. Jaktdiopter/ghostring brukes av enkelte, men de fleste har det som backup ifall kikkerten svikter.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle gjerne like å vite hvor det står hva som er lov av siktemiddel og hva som ikke er lov.

 

Jeg har enda ikke funnet det.

Hvilken lov, forskrift, rundskriv??

 

 

Som oih påpekte er det ingen krav til siktemidler innen jakt... Derfor omfattes og reguleres ikke dette hverken i lover, forskrifter eller rundskriv.. Det er derimot et krav ved storviltjakt at du demonstrerer at du er i stand til å skyte innenfor kravet med den kombinasjonen av våpen, ammunisjon og siktemidlerdu øsker å bruke..

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle gjerne like å vite hvor det står hva som er lov av siktemiddel og hva som ikke er lov.

 

Jeg har enda ikke funnet det.

Hvilken lov, forskrift, rundskriv??

 

fikk ganske engelt ikke lov å ta storvilt prøven med sauer bane rifle med diopter men med kikkert var det helt greit.

Link to comment
Share on other sites

 

fikk ganske engelt ikke lov å ta storvilt prøven med sauer bane rifle med diopter men med kikkert var det helt greit.

 

Det er jo en misstillitserklæring fra skytelederer; han tror ikke på at du drar med deg banesaueren på jakt. Det er jo ikke hans jobb å sjekke det uansett; han fører regnr og godkjent resultat på jegeavgiftskortet ditt, og hvis det ikke er banesaueren du har med deg på storviltjakt, vil du ved en eventuell kontroll bli anmeldt.

 

Er ikke helt sikker på om man uten videre kan jakte med et våpen som er kjøpt med behov konkurranse/trening. Trodde ikke det var noe problem, men etter at vi fikk "jaktgarderobe" så ville jo det å ha et konkurranse-/treningsvåpen med kaliber godkjent for jakt være en måte å i praksis utvide garderoben. I Sverige praktiseres de at målskytingsvåpen ikke kan brukes på jakt. Trodde ikke Norge var der enda...

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi er der allerede. For en kompis av meg sliter veldig med å få godkjent våpen nr 7. han vil ha ei 223 sauer 202 til sønnen. Han søker den som konkuranse våpen siden han skyter mye jaktfelt. Blankt avslag. Og salong rifler som skal som konkuranse våpen tror jeg må være av "rett" type for å få godkjent som konkuranse våpn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi er der allerede. For en kompis av meg sliter veldig med å få godkjent våpen nr 7. han vil ha ei 223 sauer 202 til sønnen. Han søker den som konkuranse våpen siden han skyter mye jaktfelt. Blankt avslag. Og salong rifler som skal som konkuranse våpen tror jeg må være av "rett" type for å få godkjent som konkuranse våpn.

Dersom han har attest på at sønnen er konkurranseskytter så skal ikke våpen nr 7 gå under jaktvåpengarderobens 6 våpensregel.

Dersom han da får avslag kan han anke. Om han derimot prøver seg på en spansk en uten attestasjon på at sønnen er konkurranseskytter så er det ikke rart han ikke får innvilget.

Link to comment
Share on other sites

Han skal ha den til sønnen men han søker på seg selv og jeg som formann i jff her hjemme har lagt ved alle jaktfelt og nm han har deltatt på siden 2002.

Hvorfor søker han på seg selv om det er sønnen som skal ha/bruke rifla?

Om sønnen har skutt jaktfelt siden 2002 så må han jo være gammel nok til å kjøpe rifla på seg selv? (Eller er det faren som har skutt jaktfelt?)

Om det er sønnen som skal bruke rifla så hjelper det ikke om faren har skutt jaktfelt. (Er det han selv eller sønnen som skal skyte jaktfelt med rifla?)

 

Slike ting som er "uklare" gjør fort at søknader kan bli avslått vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Det er sønnen son skal bruke rifla og han er 11 år. Faren har skutt jaktfelt siden 2002. Jeg formulerte meg nok litt uklart i fra starten. :winke1: Faren vil ha rifla som konkuranse våpen på seg selv all dokumentasjon på aktivitet osv er vedalgt, men allikevel vanskelig å få til. Begunnelsen er at han har ei sauer i 6.5(202) fra før av. Vi ltro det hadde vært enklere hvis det stod STR på søknaden. Selvfølgelig kan han kjøpe 223 løp, men da må en ha sluttstykke og magasin osv. Da er en allerede over halvveis på ny rifle

Link to comment
Share on other sites

Det er sønnen son skal bruke rifla og han er 11 år. Faren har skutt jaktfelt siden 2002. Jeg formulerte meg nok litt uklart i fra starten. :winke1: Faren vil ha rifla som konkuranse våpen på seg selv all dokumentasjon på aktivitet osv er vedalgt, men allikevel vanskelig å få til. Begunnelsen er at han har ei sauer i 6.5 fra før av.

Å han skyter kun NJFF jaktfelt? Ser problemstilinga. Vet ikke om man får ha mer enn ett konkurransevåpen pr gren man skyter? Da må han eventuelt ha en attest på at sønnen også skyter jaktfelt å søke våpenet på seg selv siden poden er for ung til å ha det på seg selv.

Link to comment
Share on other sites

fikk ganske engelt ikke lov å ta storvilt prøven med sauer bane rifle med diopter men med kikkert var det helt greit.

Når det framkommer slike påstander, må standardsvaret være "vis meg hvor i lov/forskrift det står at XXXX ikke er tillatt", og la de påståelige lete på lovdata.no.

 

For å bringe tråden litt tilbake til tema - en M/98, sjøl med standard pipe med bajonettklakk og åpne sikter, blir temmelig "sexy" i et Boyds klassisk-skjefte! Men husk at skjefteprodusentene opererer med temmelig grove toleranser på Mauser-skjefter, pga. alle mer eller mindre nøyaktige produksjoner av M/98-låsen. Derfor bør en bedde våpenet.

 

Hvorvidt noen skyter bedre eller "verre" med jaktdiopter enn med siktekikkert, er en side av saken. En annen, og minst like viktig side er at med en kikkert (med forstørrelse) ser en hva en skyter på - og slipper etterpå å unnskylde seg med at "da så'n akkurat ut som en ælj".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...