Jump to content

Problemer med Premier Reticles 3-15 og ringer, problem løst.


HalvorV

Recommended Posts

Ved montering av min Premier Reticles Light Tactical 3-15x50 får jeg problem med at fremre ring klemmer så mye på røret at parallax-justeringen går treigt.

Se bilder for hvordan ringene er satt på, på bildene er skruene dratt lett inntil.

Har prøvd både å trekke til en side først for så å stramme på motsatt side samt å trekke jevnt til.

Hvilket moment skal man trekke til med på ringer, noen tips?

 

Ringer og montasjer er av type EAW (tror jeg) rifla er ei Sauer Wolverine Varmint

 

normal_bilde.JPG

Ringdetaljer

 

normal_bilde_2.JPG

Ringdetaljer

 

normal_bilde_3.JPG

Plassering av ringer

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mail er allerede sendt både til forhandler og Premier.... man prøver da det mest opplagte først :winke1:

Men det er da lov å håpe at noen har har noen innspill her også, er "litt" interessert i å få fungerende kikkert på rifla.

 

Kan legge til at jeg ikke på noen som helst måte bruker gorillaverktøy og/eller kjempekrefter her.....

Link to comment
Share on other sites

Rart at ringene skal presse så hardt att du får problemer med paralaksen. Går paralaksen tregt når kikkerten ikke er montert på børsa? Hvis det bare er når den er montert på børsa tyder det på skjeve montasjer på børsa og ikke ringene som er problemet.

Link to comment
Share on other sites

Justeringen går lett uten ringer.

Justeringen går tregere når ringen trekkes til, også før ringen er montert på rifla. Skeive montasjer med tilhørende bend på kikkertrør kan nok utelukkes, er bare press fra ringen her.

 

Skal som sagt prøve med lavere moment enn det som er anbefalt fra Premier og se.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Treg parallakse under kikkertmontasjen er et kjent problem på denne kikkerten. Mener det står noe om dette problemet på www.snipershide.com/forum. Søk.

 

Du kan også kjøpe et par Tikka optilock ringmontasjer med nylonforing i ringen. Den er mye snillere med kikkerten. Tikkamontasjen passer på basene til EAW. Ihvertfall benyttet jeg gamle Tikkamontasjer på disse basene.

Link to comment
Share on other sites

I denne tråden bekrefter Premier at de har hatt et problem med parallakse og kikkertmomtering.

 

http://www.snipershide.com/forum/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2666157

 

Hi Guys,

Just wanted you to know we have fixed the issue with the parallax. I apologize for it taking so long and do appreciate everyones patience but we got the engineering ok and the specs for new parts and we are good to go.

I have tested these at various torque ranges as well as areas on the tube with good results.

Let me know if you have any other questions.

Thanks,

Paul

_________________________

Plange@premierreticles.com

Plange@premieroptic.com

 

 

Jeg mener å ha lest om dette problemet spesifikt om den type kikkert du har. Søkemotoren på Snipershide er elendig slik at en smarting har lagd en egen googlesøkemotor for Snipershide. Søk videre på den: http://www.google.com/cse/home?cx=010955838166721108978%3Aqcbx5qqy10o&hl=en

 

Uansett ville jeg vurdere Optilock eller Burris ringer med foringer som fjerner alt spenn i kikkerten og fordeler trykket fra ringen på kikkerten helt javnt.

 

Et lite spørsmål til mekanikerne: Er det slik at skruene på kikkertringer med 180/180graders splitt skal strammes like mye/mindre enn ringer med 270/90grader splitt?

Link to comment
Share on other sites

Har nå fått svar fra Premier.

 

Noen kikkerter kan ligge mot minimumstoleranse på rør og makstoleranse på fokushuset.

Da kan disse problemene oppstå med smale ringer som presser lokalt på røret.

 

Jeg prøver med momentnøkkel på 13in/lb før jeg eventuelt sender den til Tyskland for fiksing.

Forhåpentligvis får også kikkerten en ny rifle å monteres på, og da vil det benyttes noe mer mandig montasje (Spuhr).

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har en premier reticle selv men det er en 5-25x56 heritage. Oppstår problemet når du fester kikkerten til rifla eller er det det samme når bare ringene er på ?

 

Mine ringer ble lappet og stelt før jeg la i kikkerten, og lappingen var helt nødvendig for og få alt 100%. Jeg bruker 12 pund tiltrekking på min kikkert og den sitter som støpt.

 

Vet ikke om dette er nyttig info , men det var det jeg gjorde med min i hvertfall. Og alt fungerer helt perfekt. Bruker en veldig lav montasje med 25 moa shim. Ringene jeg bruker er :Warner Maxima fixed 34mm. Ikke den beste løsningen , men var det jeg kunne få fatt i på kort tid. Skal skiftes ut siden til bedre ringer når jeg skifter løp som vel blir i vinter etter jakta.

 

Skal også ha meg enda en 5-25x56 Premier til mitt neste prosjekt. Må ha meg noe som har mere punsj et stykke ut :mrgreen: . Hvilket kaliber er ikke bestemt enda.

 

Ha en fin dag

Link to comment
Share on other sites

Problemet oppstår med bare ringen på.

Venter på at ny momentnøkkel ankommer før jeg prøver noe mer.

 

Hei

Har en premier reticle selv men det er en 5-25x56 heritage. Oppstår problemet når du fester kikkerten til rifla eller er det det samme når bare ringene er på ?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Regner med du har målt ringene og vet at du har riktig størrelse. Har du prøvd og montere ringene på rifla og deretter lappe de ?

Jeg måtte lappe ( slipe ) mine ringer endel før de var 100%. Sier ikke at det er problemet men skader ikke sjekke.

 

En kjapp sjekk med en bolt som passer dine ringer samt slipe pasta av fin type vil gi deg svar umiddelbart.

 

Ha en fin dag

Link to comment
Share on other sites

Har nå prøvd med den nye momentnøkkelen....

Problemet oppstår rett over 1Nm, og det er helt klart at ringen kun klemmet på et meget smalt område. På bakre ring har faktisk røret fått en liten dent (<0.2mm), men det har ikke noe å si for fokus eller andre funksjoner.

Skal prøve med tradisjonelt delte ringer i morgen som forhåpentligvis fordeler presset mer utover røret.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har nå fått kikkerten i retur fra Premier, litt usikker på hva de har gjort men den virker hvertfall.

Turnaround inkl frakt var ca 4 uker, god service.

I utgangspunktet skulle jeg sende til servicecenteret i Tyskland men grunnet eksportrestriksjoner :overrasket: derfra utgikk det.

 

Har uansett bestilt Spuhr montasje for å få litt jevnere trykk og større anleggsflate, ser jo barskt ut også.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kan jeg låne denne tråden litt?

Funderer på å kjøpe et high end sikte for jakt (primært) og langhold og vurderer også Premier.

Hvordan vil dere bedømme optikken til Premier i forhold ti f eks Zeiss, Swarovski og annen tysk toppoptikk?

Viktig siden siktet skal brukes til skumringsjakt.

Belysning av retikkelet. Er den bare for bruk i skumring og er reguleringen av styrken tilfredstillende for svært dårlige lysforhold?

Hvor anbefaler dere å handle?

Link to comment
Share on other sites

Hei ..

 

Har et Premier 5-25 x 56 og må si meg veldig fornøyd..optikken er helt på høyde med zeiss , swaro osv ..med mine øyne kan jeg ikke se forskjell i hvertfall...når det gjelder retikkel og belysning er det gode justeringer ..fra det helt skarpe til at du bare såvdt skimter at retikkelet er opplyst..klikk på kikkerten er meget nøyaktige ...har testet ca 1000 skudd med siktet på varierende hold fra 100 til 620 meter..brukt shooter for justering av klikk og det fungerer utmerket ..rett på med en gang.. store gode ratt for de som bruker hansker ..har justert opp og ned noen ganger og siktet er 100% rett på hver gang..

Har også fått testet siktet i ulike verforhold fra sol til snø og minusgrader ...alt fungerer perfekt...

 

Går med planer om et våpen til der det også skal monteres en Premier på med samme konfiguarasjon som jeg har nå.

Dette er mine erfaringer så langt for hva det skulle vere verdt...

 

Ha en fin dag

Link to comment
Share on other sites

Light Tactical har samme glass som i den noe dyrere Heritage serien, så ovenstående innlegg støttes!

 

LT er noe lettere og har "kun" 30mm rør, den har følgende noe færre knepp å justere på.

Til gjengjeld har den et feiende flott indikatorvinu for å se hvor man er i rotasjonen på tårnene.

 

PR-L-3-15-50_sm3.jpg

PR-L-3-15-50_sm5.jpgPR-L-3-15-50_sm4.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
slik:

51a72163-f1b7-d66d.jpg

 

Picatinny, 30mm høyde og 6mil tilt.

Måten ringene er delt på gjør at man har fri sikt til begge justeringstårn og parallax/lysbryter, smart design.

Fulgte det med de to skruene for å feste festet i framre delen av låskassa? Med mitt gjorde det ikke det og de skruene er ikke vanlig hyllevare de fleste plassene.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...