Jump to content

Valpefôr vs. Høgenergi vs. Vedlikehold?


HyprJinta

Recommended Posts

Schweizerstøveren min bikker snart 11 måneder og spiser LABB valpefôr enda (Vekst stor). Matlysten er på topp (løpetid på gang?) og hun er fin og god i pelsen. Siste turen hos veterinæren spurte jeg, og alt så vel og bra ut :)

 

Men et spørsmål har dukket opp hos meg her. 8. august er hun ett år, og i følge fôringsanbefalinger osv. skal hun da gå over til vanlig voksenfôr. Men samtidig bør jeg starte opptrapping til høgenergifôr til jakta rundt samme tidspunkt.

 

Er det noen GODE råd der ute til hvordan jeg kan løse dette?

- Skal vi fortsette med valpefôret videre? (med litt høgere mat-mengde vil hun bli i godt hold)?

- Skal vi gå over til vanlig vedlikeholdsfôr, og heller øke matmengde etter aktivitet, og eventuelt suplere med våtfôr, vom etc?

- Skal vi gå rett over på høgenergifôr?

- Skal vi ta en 50/50- fordeling av høgenergi/vedlikehold?

 

Aww.. Forvirra jeg.. Vi har hatt nok motgang, så at jaktsesongen skal bli sabotert pga feil fôring er noe vi i hvertfall vil unngå!

Link to comment
Share on other sites

jeg hadde nok bare godt over til normalfor jeg,for det blir ikke så lange jaktøkter som på en fullvoksen hund som da vil trenge mye mere energi,så heller øke litt mere på normalforet er nok mi oppskrift,,,,,

 

har nå ei spets tispe på 41/2 mnd nå som skal få prøvd seg i høst og det blir ikke mere en 1-2 t pr økt så jeg forer heller litt ekstra om det sku være nødvendig,,,,,nå er jo spetsen litt sær i matvegen,,,,,men jeg får se...men lykke tel læll.....

Link to comment
Share on other sites

Hei!Nå mener jo mange eksperter at særlig større raser,ikke bør få valpefor til de er mer enn 6-7mnd,mener de kan vokse for fort.Et valpefor er jo ment å gi en hund alt den treng av næring til å vokse,altså mer protein,kalsium osv.Hadde jeg vært deg,ville jeg gått gradvis over på et vanlig daglifor nå,med tilskudd av vom.Siden du bruker labb,kan du godt kjøpe deres våtfor også,som heter ren vom,eller en som heter energi med kylling(18prosent fett)I august kan du gå over på det foret du vil bruke i jakta,slik at magen blir vant med dette.foret bør ha minst 20 prosent fett.Etter min mening er ingen tørrfor så gode at en hund kan jaktes med kun på dette,gi vom e.l i tillegg.Men det er min mening da,men har noen tusen timer bak meg med hund i skog og fjell,så vet litt om hva som funker på mine hunder iallefall :wink:

Link to comment
Share on other sites

Labb vekst stor er komponert slik at større hunder ikke skal vokse for fort, og på fôrsekken står det at dem anbefaler å gi dette til hunden er 12 måneder. Har to jevngamle boffer her, og fortsatt litt usikker på hva jeg skal gjøre.

 

Vil hundene merke STOR forskjell (i magen) om man f.eks. blander inn litt høgenergi hvis det blir mye aktivitet?

Dem har forøvrig fått litt bløtfor (både Tilskudd, ren vom og energi fra felleskjøpet) og det ser ut til å gå bra.

 

Bør jeg smått starte å gå over til voksenfôr nå? Keira nærmer seg løpetid og er kav matvrak, og blitt litt rund den siste uka ;) Engelsksetteren her er derimot tynn og lite interessert i mat.

 

Danko: Du ville startet på vanlig vedlikeholdsfôr på schweizer'n nå?

 

Er frysetørket vom hardt på magen? Tenker som f.eks. suplering til vedlikeholdsfôr (Labb aktiv) i jakta...

Link to comment
Share on other sites

Blir neppe no problem å blande med andre for,bare vær litt forsiktig.Ja ville gått på et vanlig for til støveren nå,og begynt med mer fett i august,kanskje startet litt før til setteren om den er så tynn.Men en hund skal ikke være feit før jakta!Bør være slank og veltrent,ingen har vel sett Bjørndalen starte sesongen med rund og god mage?Gi aldrig no mat til hunden under eller rett før jakta som den ikke har smakt før,det kan gi diare!Særlig vom skal en være forsiktig med i starten.

Link to comment
Share on other sites

Skal du bytte for bør du gjøre det i god tid før jakta, har fora frysetørka vom i flere år som supplering i jakta og er i mine øyne det beste suppleringforet jeg har vært borti. Gir det sammen med hovedmål og som "lunsj" i fjellet/skogen. opplever at både Gordon tispa mi og Bassetene mine får ny energi etter lange økter på jakt.

Har selv aldri foret mine valper så lenge på valpefor, men det er fordi de rett å slett synes voksenforet er bedre.

Link to comment
Share on other sites

jeg forer kansje feil, men jeg forer hunden med samme for hele året(høyenergifor) men bare avpasser mengden etter sesong. altså får hunden mer i jakta og når den trener mye og om vinteren når det er kaldt enn den får resten av året. her går det i labb ekstrem. funker fint det.

 

men jeg er ingen hundeguru.

Link to comment
Share on other sites

Er vel ingen hemmelighet at jeg er ingen fan av labb,men sku det likevel være slik at det inneholder så mye animalske proteiner og fett,som det står på sekken,så ville jeg ikke brukt ekstrem hele året.Kan i verstefall være en påkjenning på bl.a lever og nyrer om den ikke er veldig aktiv..Den har vel 30prosent fett?Holder med halvparten i stille perioder.

Link to comment
Share on other sites

Samtidig er vel Labb ekstrem beregnet for usedvanlig høg aktivitet. Eneste aktiviteten jeg vet av som er så høg er hundekjøring. Mens Labb Pluss er bedregnet til "vanlig" jakthund-bruk. :)

 

Her ble det forøvrig til at jeg satser på å fôre Labb veskst stor nå, og gir litt voksenfôr attått, så det blir en god overgang. Også går vi på høgenergi/voksenfôr om en måneds tid :)

Link to comment
Share on other sites

vel, det er hittil det eneste foret jeg har fått setteren til å legge på seg med. dessuten går det ned på høgkant. å hynden får ganske små doser(250 gram tørrfor pr dag tror jeg det er) av dette uttafor perioder med mye kulde og mye fysisk aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

Har fora med labb i mange år, min erfaring er at bikkjene ble dårlige i pelsen av Labb Pluss, bytta til Labb Extrem og de fikk tilbake en blank og fin pels. Forer også samme foret hele året og regulerer med mengden funker helt topp.

Akkurat nå forer jeg Eukanuba da matlysten avtok, tror de ble matleie, fikk iallefall opp matlysten ved forbytte,Har fora tre sekker Eukanuba og det ser ut som ett kjempefor fullt på høyde med Labb Extrem, fint å ha å bytte kost hvert fjerde år :D

Foring er noe av det viktigste man gjør med bikkjene så der må det ikke slurves, det viser seg verfall etter en dag eller ti på jakt.Med Labb Extrem jakta jeg ti dager i strekk med Gordontispa mi uten annet problem enn at hun gikk ned tre kg i vekt,matlyst,jaktlyst og glede helt på topp :D

Link to comment
Share on other sites

Tran er ikke bra. Så og si alt fôr er beriket med Vitamin D, og tran er som kjent en bombe av samme vitamin. Ergo: dobbel dose med et fettløselig vitamin som ikke skilles ut, og som er skadelig i for store mengder.

 

Bruk heller fiskeolje (utvunnet av kjøttet til pelagisk fisk), som f.eks. Dr. Baddakys; det kan kombineres med fullfôr. Selolje er vel også god knall.

 

Forer selv med eukanuba, og forskjellen på pelsen etter jeg begynte å gi tilskudd av fiskeolje var imponerende! Eukanuba har da også et langt lavere innhold av omega3 enn Labb.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vi anskaffet oss i år en gordonvalp. Han har ikke fått valpefor i det hele tatt (selv ikke hos oppdretter) og det er pga. at valpeforet ofte (ikke alltid) inneholder mer proteiner. Noen hevder at for mye protein vil føre til for rask vekst og at det lettere kan utvikles HD.

 

Og jeg holder en knapp på den teorien.

 

Vi kjører på Lone Star magnum, og det inneholder:

# 26 % protein

# 18 % fett

# 3,5 % fiber

# 12 % vann

 

Nå inneholder ikke Labb sitt valpefor så mye proteiner. Så trådstarter skal nok ikke være engstelig. :)

Link to comment
Share on other sites

Du kan godt bare fortsette på valpefôret utover høsten, støveren er såpass stor at det er best om den står på valpefôret til den er et par måneder over året, siden den ikke er helt utvokst når den er ett.

 

Deler du opp dagsrasjonen i to eller tre måltider vil hun også kunne utnytte fôret bedre, men det tror jeg du vet fra før. :)

 

*******************

Ang. tran: fy!

I tillegg til omega 3 og 6 inneholder tran også A og D vitamin som hunder får nok av i fôret.

Begynner man med tran til hund risikerer man leverproblemer og misdannelser på skjelettet.

 

Dr.Baddakys fiskeolje er super, men dersom hunden har behov for ekstra kosttilskudd er det bedre å bytte til et fôr som fungerer bedre, siden kosttilskudd i bunn og grunn ikke skal være nødvendig i nrmaltilfeller.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder å gå vekk fra en fòrtype og over til et annet så gjør dette med sakte tilvenning. Bland inn litt og litt av det nye, selv om dette er fòr fra samme leverandør. Det er en fordel å gjøre dette over en tid og gjerne en måned. Jo lengre tid du bruker jo bedre tar hunden opp energien fra det nye fòret. For rask overgang vil føre til løs mage stort sett og du vil sikkert tro at "det nye fòret" ikke var så bra som det gamle. Hundemager er følsomme greier, og det er ikke smart å starte dette 1 eller 2 uker før jakta og regne med å få full aktion og en hund du kan bruke mange mange dager fordi du har gått over til et dyrere og mere protein og fettrikt fòr. Derfor er det like greit å fòre med en type hele tiden, etter min mening. Valpefòr og Høyenergifòr er det ikke så stor forskjell på. I fòrtypen jeg bruker er det i valpefòret 27% protein og 17% fett. I vedlikeholdsforet er det 21% protein og 12% fett og i høyoktanfòret er det 30% protein og 20% fett. Hvis bikkja di liker fòr med protein og fett så ville jeg gått over på høyoktan og blitt der. Det har jeg alltid gjort og hele året. Å svinge frem og tilbake har ingenting for seg. Du må bare passe på å sette ned porsjons størrelsen i de tidenene hvor den ikke er mest aktiv. Her har vi mye å lære av hundekjørere som vet å fòre riktig hele året. De fòrer kun med en type fra leverandør. Det trengs heller ikke noe tillegg i maten til det fòret som er på markedet i dag. Før i tiden skulle du både ha i benmel, eggeplomme og tran. Da var det et mye dårligere fòrtilbud enn det det er i dag. Alt dette finnes i riktige porsjoner i dagens fòr (skulle bare mangle til de prisene). En ting som hundekjørerne bruker er små håndporsjoner underveis. Noen bruker til og med å gi bikkja et hardkokt egg, som vil toppe formen ut dagen når den får en brekk i jaktiveren. Men virkning på dette ser de ikke før det har gått 20 min til en halvtime. Da er det viktig å kjenne hver hund (eller hunden) for når dette skal gis i et løp som går over mange timer og noen ganger døgn. Dette er også noe å tenke på når det jaktes over flere dager og kanskje en uke i slengen. Når hunden begynner å bli daff. Vi er jo og slik lagd at vi klarer en ekstra strekning med en Kvikk Lunsj på lur som energi tilskudd. Vi har ellers masse å lære av proff. hundekjørere hva fòring gjelder.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ang proteinene, så er det ikke mengden protein det er snakk om, men den biologiske verdien; dvs. kvaliteten på proteinet. (hvor mye som kommer ut av det som kommer inn).

 

Egg har en biologisk verdi på 100%, mens f.eks for en hund vil det nesten være umulig (ikke helt....) å ta opp planteprotein. Mener å huske fra ernæringstimene at kylling er nest best.

 

Karbohydrater: det er omstridt om hunder og katter i det hele tatt har bruk for dette siden det ikke ville vært en del av dyrets kost i vill tilstand. Man har det vel i fôret "for sikkerhets skyld"

 

Huff, når det gjelder dyrefôring kunne jeg godt babla i timesvis, men jeg skal holde kjeft nå. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ikke vits å holde kjeft.Er viktig emne å diskutere dette,da altfor mange vet for lite om ernæring til hund.Mange forer med møkkafor dessverre..Kjenner en kjempe av en mann,som mesker seg med alskens gosaker og vin og dram,og biff,men den stakkars støveren hans blir fora med boss fra europris,med 7 prosent fett!Står ikke engang hvor det er laga eller vilket kjøtt det er fra..hvis det er no kjøtt i det da? :?

Link to comment
Share on other sites

Billgfôrprdusenter bruker veldig mye slakteavfall fra både dyr og fisk som rådvarer. Dermed sikrer man bikkja si en bokstavelig talt søppeldiett.

 

Dessuten tilsetter de salt i fôret som smaker godt, men det kan gi nyresvikt. Ok, det skal jo mye til.

 

VIKTIG:

Dersom hunder (og også folk) for mer protein enn nødvendig, vil dette omdannes til fett, så man skal heller ikke bare putte i seg proteiner i hytt og gevær. ;)

 

 

*********

 

En liten ironi i livet mitt: ...omvendt av det du skriver om danko.

 

Jeg jobber på dyreklinikk og er totalt gestapo på hva både hunden og kattene mine spiser.

Spesielt bikkja, det er nøøøøye utregna i forhold til aktivitetsnivå osv.

Også hopper jeg i taket med en gang det er et hint av noe som er galt.

 

Og meg selv: her går det i alkohol og søppelmat; ei pakke wiener og ei pakke pølsebrød er middag for ei uke.

Har hatt kyssesyka og hoven milt som følger, men pyttsann! Det skal ikke stå i veien for å rase rundt på skauen med både hest og cross ;) Skulle nesten hatt en eier som kunne passa på meg og.... :o

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv ingen erfaring med Labb. Men jeg kjenner ei (hun jobber selvfølgelig på en dyrebutikk og er sikkert hjernevasket av alle leverandørene sine) som mener at hunder som blir foret på Labb skiter mer. Hunden klarer ikke å utnytte all energien i maten og mer kommer ut som møkk. I tillegg skal det være en del salt i Labb for å øke smakeligheten - og dette gjør at alle hunder liker Labb.

 

Samtidig ser jeg at forbrukerrapporten (?) har kåret labb til det beste foret igjen. Men hvordan disse testene har foregått vet jeg ingen ting om.

 

I tillegg så er det visst 2 typer C-vitaminer som er ute å vandrer på markedet i det foret som blir produsert. Noe naturlig og noe som er kunstig fremstilt. Fordelen med det som er kunstig fremstilt er at det ikke blir like fort nedbrutt og tåler varmebehandlingen til foret bedre enn det naturlige.

 

Noen som har kommentarer på dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan prøve å kommentere litt.....:

 

Veterinæren jeg jobber for beskrev labb slik:

"Dersom du er sulten, men bare har 20 kr, hvor går du?

Jo, McDonalds. : det er billig, og du blir mett.

Men, spiser du på McDonalds hver dag i et år, vil du få litt trøbbel.

Sånn virker også Labb: billig, men ikke bra."

 

Om dere vil tro på det eller ikke, er opp til dere.

Fungerer hunden fint på Labb, er det jo bra. :)

 

Grunnen til at Labb kommer best ut i test er at testene måler hvor mye næring hunden får i seg i form av fett (!) per enhet.

Derimot sier ikke testene noe som helst om fôrets fordøyelighet eller effekt på hunden ettter f.eks tre måneders fôring.

 

Min erfaring med Labb var at jeg måtte fôre mye mer, siden Ronja ikke klarte å utnytte seg bra av fôret, dessuten ble pelsen stygg. Men det var min personlige erfaring, er man fornøyd med labb, ser jeg ingen grunn til å bytte bare for å bytte.

 

--

Ang typene C-vitaminene er jeg noe usikker, men siden de er vannløselige er det jo uansett ikke noe som vil forbli i kroppen altfor lenge.

 

Anyone....?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror den foringsbevisste jakhundeieren har et overordnet mål om å få flest mulig sesonger ut av bikkja. For 30 år siden levde hundene på middagsrester og ble 7 år gamle. I dag kan vi strekke det til det dobbelte dersom vi har et bevisst forhold til det vi putter i hunden. Jeg har en sunn skepsis ovenfor bruken av "høyoktan" for. Mange advarer mot å bruke jaktfor i passive perioder. Jeg synes det høres logisk ut at dette kraftforet ikke er optimalt for hunden når den har "ferie". Hunden ser frisk og rask ut, men leveren jobber på spreng. Personlig tror jeg at man kan tyne 3-4 sesonger ekstra ut av hunden dersom man forer optimalt.

Link to comment
Share on other sites

Man begynner jo med høyenergifôr samtidig som man legger bikkja i hardtrening før jakta.

 

Noen hunder, som feks. ettersøkshunder og hekdige hunder, har et høyt aktivitetsnivå hele året og har behov for ekstra næring for å unngå at kroppen bryter ned seg selv for å trekke ut tilstrekkelig næring til aktivitet.

 

Selvfølgelig bruker man ikke performancefôr i "late" perioder, det tror jeg alle vet. :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm, tror de ofte ble ble gamlere enn 7 år før i tiden da. Er usikker på at billigfor som troll og labb er så dårlig som man vil ha det til da det er færre ledd de går igjennom, og derfor kan ha en lavere pris. Dyrebutikkene dobler jo prisen på foret de får inn fra utlandet.

Link to comment
Share on other sites

Dette var en interessant tråd! Jeg har selv nettopp gått over til voksenfor (Royal Canine adult medium) på min petit basset, han har de siste månedene fått oppmot 250 gram av dette tørrforet daglig. Han fikk for det meste valpeforet av samme merke tidligere. Han fyller ett år på lørdag.

 

Skal nå begynne å trimme litt ekstra fram mot jakta, og han er så kvikk og aktiv at jeg hadde ikke tenkt spesielt på om jeg skal fore han annerledes i oppkjøringa og under jakta, men synes vom høres ut som et greit tilskudd. Burde kanskje supplere med litt bra boksmat? - Masse nyttige tips her ellers!

 

Hilsen Ranger og Ares

Link to comment
Share on other sites

Dette var en interessant tråd! Jeg har selv nettopp gått over til voksenfor (Royal Canine adult medium) på min petit basset, han har de siste månedene fått oppmot 250 gram av dette tørrforet daglig. Han fikk for det meste valpeforet av samme merke tidligere. Han fyller ett år på lørdag.

 

Skal nå begynne å trimme litt ekstra fram mot jakta, og han er så kvikk og aktiv at jeg hadde ikke tenkt spesielt på om jeg skal fore han annerledes i oppkjøringa og under jakta, men synes vom høres ut som et greit tilskudd. Burde kanskje supplere med litt bra boksmat? - Masse nyttige tips her ellers!

 

Hilsen Ranger og Ares

 

De fleste fôrprodusentene lager boksemat-versjonen av tørrfôrene, og dette er en flott måte å få i bikkja kjapp energi på uten å måtte tilvenne til annen type fôr. :)

PS: boksemat inneholder nesten 70 % vann, så det er kostbart å fôre med i lengden, men veldig smakfullt, så er flott å ha med på heia. :)

Link to comment
Share on other sites

Jaktbikkja skrev:

Selvfølgelig bruker man ikke performancefôr i "late" perioder, det tror jeg alle vet.
Jeg tror det er ganske utbredt å bruke dette hele året, og heller justere mengden etter aktiviteten. Det har vært diskutert tidligere i denne tråden:http://www.kammeret.no/viewtopic.php?f=7&t=2846&st=0&sk=t&sd=a&hilit=blank+og+fin&start=20
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Man begynner jo med høyenergifôr samtidig som man legger bikkja i hardtrening før jakta.

 

Noen hunder, som feks. ettersøkshunder og hekdige hunder, har et høyt aktivitetsnivå hele året og har behov for ekstra næring for å unngå at kroppen bryter ned seg selv for å trekke ut tilstrekkelig næring til aktivitet.

 

Selvfølgelig bruker man ikke performancefôr i "late" perioder, det tror jeg alle vet. :)

 

Helt feil. Igjen så bør en , som en annen nevnte, titte på hva hundekjørerene gjør. Og nå snakker jeg om de som hevder seg i toppen. Fôres performance hele året, selv om bikkjene ligger på ryggkulen fra april til september. Det går derimot mindre kjøtt og fett om sommeren. Feilen mange jakthundfolk gjør er at byttet over til performance skjer altfor sent. I en kombinasjon med for lite trening før jakta er du garantert problemer.

 

Grunnen til at hunder skiter mye av Labb er det høye innholdet av vegetabilske råstoffer. En må aldri se seg blind på fett og proteininnholdet på fôret. Les ingrediensinnholdet , rekkefølgen er synonymt med hva det er mest av i maten. Labb har korn som førsteingrediens i de fleste fôrene sine. Og det er en kjensgjerning at flesteparten av hunder som kommer inn til dyrleger med kløe, allergi etc. ofte blir fôret på Labb. Også i utstillingsmiljøet er Labb et bannlyst fôr. Hundekjørere som ønsker å hevde seg har også gått bort fra Labb, de har skjønt at det faktisk må koste litt å fôre bra.

 

Ingen skal være redd for proteiner. Når ble proteiner farlig ? Har våre rovdyr noengang tenkt på at proteiner kan være farlig? Derimot er det viktig å tenke kvalitet på proteinene, og igjen er det animalske proteiner som gjelder. Av kjøtt er kylling/kalkun meget høyt fordøyelig. Deretter kommer får, og lenger ned på lista finner vi storfekjøttet..

 

Hunder klarer seg fint uten karbohydratene. Årsaken til at det er karbohydrater i tørrfôret er av den enkle grunnen at det hadde vært umulig å produsere tørrfôr uten disse. Karbohydrater av god kvalitet kan hunden nyttigjøre seg også. Disse blir lagret som fett, som igjen omdannes til energi ved behov. Hundekjørere har for lengst kommet til den konklusjonen at et tørrfôr av høy kvalitet må til.

 

Vet at Robert Sørlie for eks. enkelte ganger holder foredrag om fôring. Har dere sjansen så møt opp på et sånt en gang.. Meget interessant...

Link to comment
Share on other sites

Ikke gi for mye protein, heller. Overflødig protein omdannes til fett.

 

Overflødig energi omdannes til fett, hvor energien kommer fra er ubetydelig. Dog skal det legges til at for å omgjøre protein til fett så kreves det ca. 25 % av proteinets egenenergi for å få dette til (tilsvarende mengde altså), og følgelig vil det være vanskeligere å gjøre bikkja feit på en "høyprotein"-diett. Dette er litt det samme som for folk, protein har en termogen effekt og den er det mulig å nyttiggjøre seg - både for folk og dyr.

 

Selv forer jeg på Norwegian Polar hele året. Eneste forskjellen er at bikkjene får mer mat gjennom jakta på dager de jobber mye. Har aldri hatt noe problem med såre føtter, dårlig pels eller annen skit.

Link to comment
Share on other sites

.....luerer på om alle tullingene med proteinshake på treningsstudio (når slutta det være trim å gå på heia....?) tenker på hva som skjer med all den ekstra proteinen de døtter i seg....? ;)

 

Her i gården går det i Hill's Prescription Diet j/d reduced calorie, et fôr som er spesielt utvikla for å støtte opp om ledd og hindre inflamasjon. Dessuten er det stappa med omega 3, og det sier man ikke nei til. ;) (man sier heller ikke nei til å jobbe på dyreklinikk og få det gratis)

 

Har border collie/labrador blanding som fungerer som stående rådyrhund av alle tenkelige og utenkelige ting ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...