Jump to content

Lapua Mega 155Gr og COL 6.5 x 55


Henry_1shot

Recommended Posts

Hei,

 

Sitter med en boks lapua mega 155gr i 6.5 x 55 og tenkte og lade litt.

men etter å ha kikket i VV sine ladedata finner jeg meg noen spørsmål.

 

COL på disse er satt til 73 mm mot normalen på 79 - 80. likeså må jeg pga kammeret i rifla holde meg til maks 79 mm.

 

men , hvilket effekt vil dette ha? synes 73 mm virker kort.

 

og så spørsmål 2:

Finnes det lade data på disse med VV n160 krutt? kunne dere poste de isåfall.

 

Eller bør jeg gå å handle noe mer egnet krutt?

 

Skuddene skal brukes i en S&L.

 

Henry

 

Ps. S&L skyttere med knallgode ladedata på 139g scenar silver jacket med N160 ønskes også, gjerne på PM:)

 

Edit: Kaliber er vel ikke dumt å ha med

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel selv rett over 5mm friflukt med Lapua Mega

 

Hvorfor i all vide verden har du det?

 

Mega kula er så butt som det går, bør settes til største mulige lengde for å få nok pulver i hylsa.

 

5mm friflukt? høres ut som en forsiktig kanin ladning. Eller så har du spesialkammer med ekstra lang friflukt?

 

Om du ikke forklarer litt mer er opplysningen svært lite værdt for andre.

 

 

Jeg lader mega til 75mm, lengste mulige i Heymen min.

 

Størst mulig mengde MRP for å klare kravet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet mine mega 155gr til 76mm lengde etter ladeboken og brukte 43gr n-160krutt. med god presisjon

 

Virker som spreke ladedata, og finner ikke denne ladningen for mega i ladeboka v.6.

 

men du mener det er en trygg ladning?

 

Ser ut som jeg kansje bør handle inn litt mrp.

 

ellers er jeg fortsatt interessert i ladedata fra brukere til både mega 155gr og scenar silver jacket 139gr.

 

Henry.

Link to comment
Share on other sites

nyfdoh.jpg

 

Her ligger de dataene i Quickload som du etterspør. Dette er et program som beregner trykk, hastigheter med mye mer.

 

Med de dataene du spør om forteller programmet (som du ser over) at farten blir ca 737 m/s og trykket er innenfor det trygge området med 43 grain N160

 

NB - dette er ingen garanti for sikkerheten, men med min erfaring med programmet, ville jeg personlig ikke nølt med å avfyre denne ladningen

 

Mvh Langlo

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel selv rett over 5mm friflukt med Lapua Mega

 

Hvorfor i all vide verden har du det?

 

Mega kula er så butt som det går, bør settes til største mulige lengde for å få nok pulver i hylsa.

 

5mm friflukt? høres ut som en forsiktig kanin ladning. Eller så har du spesialkammer med ekstra lang friflukt?

 

Om du ikke forklarer litt mer er opplysningen svært lite værdt for andre.

 

 

Jeg lader mega til 75mm, lengste mulige i Heymen min.

 

Størst mulig mengde MRP for å klare kravet.

 

 

Tja, jeg bruker lengden som Lapua oppgir, og det gir da et kulehold på rett over 10mm og det må nesten være såpass i kaliber 9.3 Kan også ta med at magasinet begynner på bli kort om patronene blir noe lengre. Vet heller ikke om jeg kan si at jeg har et spesialkammer heller. Kula samler godt hvertfall, så 5mm friflukt er vel ikke så dumt? Er vel flere som har litt lang friflukt med Mega kula...

Link to comment
Share on other sites

Her ligger de dataene i Quickload som du etterspør. Dette er et program som beregner trykk, hastigheter med mye mer.

 

Med de dataene du spør om forteller programmet (som du ser over) at farten blir ca 737 m/s og trykket er innenfor det trygge området med 43 grain N160

 

NB - dette er ingen garanti for sikkerheten, men med min erfaring med programmet, ville jeg personlig ikke nølt med å avfyre denne ladningen

 

Mvh Langlo

 

Det ser jo bra ut, må få skaffet meg det programmet selv.

 

men det er litt dyrt syns jeg

 

Takker for all hjelp :smile:

 

Henry

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet mine mega 155gr til 76mm lengde etter ladeboken og brukte 43gr n-160krutt. med god presisjon

 

Virker som spreke ladedata, og finner ikke denne ladningen for mega i ladeboka v.6.

 

men du mener det er en trygg ladning?

 

Ser ut som jeg kansje bør handle inn litt mrp.

 

ellers er jeg fortsatt interessert i ladedata fra brukere til både mega 155gr og scenar silver jacket 139gr.

 

Henry.

 

 

jeg brukte lengda i ladeboken, og gikk utifra n160 på 156gr oryx som står i ladeboken, de er ikke så ulike på form. tok 43 grs ladning for det er mellom de i ladeboka, og ved prøveskyting så hadde jeg samme treffpunkt som fabrikkladd:)

så jeg mener dette er en trygg ladning;).

Link to comment
Share on other sites

Nei, ikke i dette tilfellet.

Trådstarter spurte om friflukt i 6,5x55 for mega kula, hva har 9,3 kaliberet med dette å gjøre? :o

 

Slik jeg oppfattet trådstarter virket det som han fikk mye friflukt, og da nevnte jeg bare at jeg også fikk mye friflukt med samme kula.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter, vet du hvordan du finner COL som passer i din rifle? Det er som nevnt over ikke like lengder på kammerne. Fabrikanter av ammo må ta hensyn til dette, og produsere patroner som er korte nok til at de kan brukes i alle rifler. Atlså har fabrikkammo COL som ofte ikke er optimal. Det er lett å måle hva COL blir når kula tar i bommene i din rifle. Så kan du la den være noen mm kortere, så lenge patronen går greit i magasinet da.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter, vet du hvordan du finner COL som passer i din rifle? Det er som nevnt over ikke like lengder på kammerne. Fabrikanter av ammo må ta hensyn til dette, og produsere patroner som er korte nok til at de kan brukes i alle rifler. Atlså har fabrikkammo COL som ofte ikke er optimal. Det er lett å måle hva COL blir når kula tar i bommene i din rifle. Så kan du la den være noen mm kortere, så lenge patronen går greit i magasinet da.

 

Måten jeg fant det ut på var med ei tomhylse med litt rom nakke jeg satt ei kule i. kammret den forsiktig og målte resultatet til 79.13 mm.

bruker derfor 79 blank som COL.

 

Men var litt mer bekymra for om friflukt var ett problem eller ikke, ettersom lapua mega'n i VV sin ladetabell var satt til 73mm.

 

Ville tro dette også vil påvirke trykket i hylsa under forbrenning av kruttet.

prøveladninger på 42 - 42.5 og 43 gr skal lades og testes på bane med krono bare været tillater det.

 

Henry

Link to comment
Share on other sites

Enig, les ladeboken! Alt dette står der.

Du bør ha minst kulediameteren hold, altså må den stikke kulediameteren ned i hylsa. Ulempen med å bruke en kule i en hylse er at den kan henge i bommene slik at den blir trukket ut når du tar den ut av magasinet... da får du en patron der kula går i bommene, med risiko for høyt trykk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...