Jump to content

Sako, syntstokk, synsing og slikt.


Palinder

Recommended Posts

Hei. Har los på en Sako 75 med en benkeskyttermodifisert stokk. Tenkte å få tak i en syntstokk til denne, for å bruke den til jakt, men er usikker på what's hot og what's not.

 

Eller, jeg vet en del om det, men er noe av det hotte hottere enn alt det andre, og hva er hottest for meg?

 

Har ikke noe imot treskjefter, men alle de andre våpnene mine har det, og det er jo artig å prøve noe nytt...

 

Målet er en lett og robust stokk til jakt, med ypperlig presisjonspotensiale, og som er god å holde i og skyte med. Målet er altså (som alltid) å få en superduper jaktrifle til en latterlig lav pris. Stålet koster meg omtrent 5000kr med frakt og søknad, og pipa, original sakopipe i 308, er så godt som uskutt. Har montasjer og kikkert, samt billig gjenging for demper på hånda, så jeg har tro på at budsjettet kan begrenses til ca 8000 totalt.

 

Har myst litt på McMillan sine stokker, og har jo opp gjennom årene lest mye skamrosing av disse, men en kan selvfølgelig ikke stupe uti noe uten å ha grublet lenge og vel igjennom det først :roll:

 

Med tanke på nevnte budsjett, så er planen å importere skjefte selv. Har ikke hastverk, da jeg har flere andre børser å jakte med i høst.

 

En vanlig Sakostokk fra McMillan veier et sted mellom 900g og ett kilo. Det er opplysningene jeg får fra nettsiden. Den koster anslagsvis opp mot 3000kr å importere. Er det noe mer som trengs å gjøres med disse stokkene, eller er det bare å slenge mekanismen oppi/bedde den inn?

 

Er en High-tech stokk lettere, og hvor vanskelig er det å importere den?

 

Videre: Er det egentlig hipp som happ om man går for High-tech eller McMillan? Finnes det fordeler eller ulemper ved den ene eller den andre?

 

Ser fra nettsiden til McMillan at Sakostokken deres har en "small hand-swell", og mener å ha lest tidligere at High-tech ikke har det. Er stor tilhenger av hand-swell, faktisk til de grader at jeg syns rette pistolgrep er ekle å holde i, men er McMillan sin hand-swell såpass at det faktisk merkes?

 

Har vurdert å kjøpe et KKC-skjefte, men må vurdere det litt lengre, da det blir så mye mobbing i gubbelaget jeg jakter elg med hvis jeg kommer med noe som ikke minner om vanlige jaktbørser eller gamle mausere, at jeg rett og slett ikke orker. Dessuten blir denne rifla først og fremst jaktrifle, og har uansett en benkestokk i tre som kan tjene som presisjonsplattform. Dessuten vil denne være 150g tyngre enn i hvert fall McMillan sin stokk... og jeg har lyst på en skikkelig lett børse.

Likevel; det er et enkelt alternativ...hmmm, gruble gruble gruble :|

 

GRS er et annet alternativ. Hvor mye veier jaktskjeftene deres? Disse stokkene er så KULE at jeg faktisk ville ha tatt rennafart og driti en lang marsj i all misunnelsesmobbing fra gubbene, og dessuten strukket budsjettet en smule.. Men de er sikkert tunge :?:

 

Til slutt: Det absolutt enkleste valget ville selvfølgelig være å kjøpe en original sakostokk, men hvordan er egentlig disse syntstokkene i forhold til glassfiberstokkene fra McMillan og High-tech? Mye tyngre? Mye mykere? Ikke noe bedre enn en Bell & Carlson-stokk?

 

Finnlightstokkene har fått mye skryt oppigjennom tida, men er de bedre enn glassfiberskjeftene fra junaiten? (er litt på nivå med hønsetenner, når det gjelder hvor vanskelig det er å oppdrive en da, men man kunne jo være heldig...?)

 

 

Mange spørsmål, og jeg regner ikke med svar på halvparten, men alle innspill mottas med tusen takk, og som overskriften antyder; synsing er like velkomment som faktakunnskap :D

Link to comment
Share on other sites

Har ingen fornuftige svar å gi deg, men vil bare gratulere deg med riflevalget! Tipper du gleder deg til å fylle opp det kryssmatede magasinet og kneppe det på plass! :winke1: ingen kan magasiner slik som sako! Det er jo tilåmed deilig å ta det ut igjen!

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg husker er Hi-Tech mye lettere enn en original Sako 75 plastikkstokk, og betydelig lettere enn en McMillan som vil passe på Sakoen.

 

Jeg bestilte en Hi-Tech rett fra fabrikk, som halvfabrikat ("blank"), og fikk børsemaker til å tilpasse (ikke mye) og sprøyte den med strukturguffe og duracoat. Bestillingen tok litt tid fra USA men var ikke det minste vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært i kontakt med McMillan, og spurt litt om stokkene deres. Det de sier er lovende med tanke på hvordan stokken er. Sakostokken deres er en kopi av de originale Sako75-stokkene, noe som er mer enn greit, da disse er gode å holde i.

 

Vekten er derimot ikke så imponerende, tror jeg. Han jeg mailet med mente en sakostokk med rekylkappe og reimfester ville veie omtrent ett kilo. Jeg er ikke helt sikker, men dette synes ikke å være VELDIG lett.

 

Men hvor mye veier en original Sakostokk? Hvis noen her har en Sako 75 syntstokk som de gidder å veie, så hadde det vært fint å få høre. Da vet jeg nøyaktig hva rifla kommer til å veie.

 

Opp til 3kg ren rifle går greit, men tyngre enn det vil jeg ikke ha den. Faktisk hadde det vært veldig godt med en riktig lett en, da formen er litt laber og ryggen føles betraktelig eldre etter at jeg bikket 30år :roll:

 

Men altså; Er det noen som vet hvor tung en syntetisk sakostokk er, eller alternativt hvor tung mekanismen med standard jaktløp montert er...?

 

Setter stor pris på svar!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har holdt (ikke veid disse) sakos vanlige synthstokk (den til finnlight) og en High Tech stokk en i hver hånd. High-tech stokken opplevdes som ekstremt lett i forhold.

 

http://www.hightech-specialties.com/stocks.html

 

Mvh Langlo

 

Jepp. Har etter å ha skrevet det første innlegget selvfølgelig forsket mer selv, og funnet at hightech har svært lette stokker. Hadde det bare ikke vært for at de ikke lager en som passer rett på stålet mitt... Jeg vet det for så vidt er enkelt nok å få en børsis til å tilpasse en stokk, men da ryker budsjettet med god margin. Det vil jeg i det lengste unngå. Siden verken Hightech eller McMillan leverer superlette stokker til børsa mi har jeg innfunnet meg med at den ikke blir nettopp det. Derfor heller jeg mot McMillan sin tilpassede sakostokk akkurat nå.

 

GRS hadde som sagt vært et kult alternativ hvis de hadde vært lette, men det TROR jeg ikke de er... finner ikke noe info om det på nettsiden. Det står at jaktstokken er 100g lettere enn den andre versjonen, men det hjelper lite når jeg ikke finner ut hva den andre veier... Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

På Facebook siden deres i et tidlig innlegg står det at jaktfeltstokkene veier ca 1,45 kg

 

Nettopp ja. Tenkte meg det. Da utgår den, siden jeg har både en Tikka M65 og en Kongsberg 393 med sporterskjefte...pluss benkemodifisert skjefte til Sakoen. Nok tunge børser altså.

 

Men i mellomtiden har selger veid stålet for meg. Det kommer på 2,3kg. Det vil si at børsa blir å veie ca 3,2kg med fulllengde løp. Løpet skal kappes i hvert fall 10cm, om ikke mer, så da ender jeg opp med en rifle under 3kg. Det er jeg faktisk fornøyd med. Da ender jeg på godt under 4kg med stor kikkert og demper, og da er det slett ikke ille :D Tipper jeg kommer til å sette på en liten kikkert som ikke er så tung, og demper på ca300g. Med kort løp og knall stokk ser jeg på dette som en hendig rifle. Det blir handel!

 

Spørsmålet nå er finish på stokken. Marmormønster eller ikke....hmm. Og hvilke farger i så fall...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har HT på en sako forester i 358 win og McMillan på en sako forester i 260 rem.

Hos meg er HT noe av det beste og triveligste som finnes. Med en vekt på under 600 gram for blanks kan jeg ikke skjønne at du skriver at de ikke lager lette stokker.

 

HT er bedre utfyllt både i pistolgrep og forskjefte. Min McMillan vil bli byttet ut mot HT etter jakta. Mulig jeg kan modde McMillan men jeg tar meg ikke bryderiet. Den blir solgt og ny bestilles fra Rafdal.

 

Glem KKC og GRS om du er ute etter lett børse. Jeg har KKC på en Lakelander og det er en fryd på banen og et "bærelverk" i skogen.

 

Gratulerer med topp valg av kasse. Sako er en fryd å bygge på, i alle retninger :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Peders:

 

Jeg vet ikke hvordan du leser innleggene mine, men jeg skriver ikke at HT og McMillan ikke lager lette stokker.

 

Det jeg skriver er at hverken HT eller McMillan lager superlette stokker som PASSER til låskassa mi. Begge lager superlette blanks som KAN tilpasses Sako 75, men jeg har altså ikke råd til å betale 5-6000 kr for stokken, slik prisen blir hvis jeg skal få en stokk tilpasset av børsemaker. Har jo EGENTLIG ikke råd til ny børse i det hele tatt, men tenker at jeg her har sjansen til å få meg en Sako/McMillan til rimelig pris, og at jeg bør slå til. Så får man gruble litt på hva som kan selges... :cry:

 

Men det er interessant at du skriver at HT er bedre utfylt i både pistolgrep og forskjefte. Hadde inntrykk av at HT sine stokker hadde rett pistolgrep som eventuelt må modifiseres med en dæsj med epoksy for at man skal få en fin palm-swell...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Med tid kommer råd og nye tanker. Hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe en fiks ferdig sakostokk fra McMillan, men så gikk det litt tid da, og jeg hadde nok med de riflene jeg har...fikk fart på ladinga og koste meg med det, og så sto sako/quasimodo (omsnekret skjefte som bare en mor kan elske) i skapet og glante etter meg hver gang døra gikk igjen. Tid og penger er det ikke overflod av, og jeg har egentlig bestemt meg for å selge noe for å gjøre "plass" for Sakoen, da den er en rifle jeg har siklet etter i årevis, men det er kjedelig å selge gode rifler(!), så jeg har rett og slett prokrastinert og utsatt det uunngåelige fram til nå. Har pr dags dato fire storviltrifler i tillegg til denne. Disse er to stk Kongsberg Lakelander 393/389 i 30-06, og to Tikka M65 i kaliberene .280 rem og 6,5x55.

 

(Nå kommer en lang rekke navlebeskuende betraktninger omkring børsene mine, så hopp over det hvis du har bedre ting å gjøre enn å lese slikt, og svar gjerne på spørsmålet nederst i stedet;) )

 

Den ene Kongsbergen har jeg nå lagt ut til salg, da den er og blir overflødig. Regner med at den forsvinner innen rimelig tid.

 

Den andre kommer jeg aldri til å selge, da jeg rett og slett digger den. Den var den første rifla jeg fikk skikkelig godfølelsen for, og den følelsen har jeg fortsatt. Har fått tak i sporterstokk med tommelhull til den, og føler alltid at jeg har den kuleste rifla på banen når den er med. DEILIG å skyte med er den også, og presis som fy.

 

De to Tikkaene er et umake par. Så like, men akk så forskjellige. Den ene er en nett liten continental lux i 280rem, med kort løp og liten kikkert. Lett å bære, og god å skyte med, samt at den er skikkelig pen å se på! Har vært favoritten i høst, og er grunnen til at jeg fikk øynene opp for hvor godt det er å ha en lett og kort rifle i mye av den jakta jeg bedriver. Mye gåing mellom hver gang det smeller gitt!

 

Den andre Tikkaen er en Super sporter i 6,5x55. Flutet, tykk Shilenpipe på 61cm gjør den giftig på alle avstander. Den er inne til gjenging for lyddemper nå, og jeg gleder meg til den kommer hjem:) Denne har jeg absolutt ikke lyst til å selge, fordi den er så spesiell og kul, samt presis, at jeg bare må ha den. Denne er for øvrig bare banebørse, da jeg ikke har noen jakt hvor de andre børsene ikke passer bedre.

 

Hvorfor ikke spare litt og bare beholde alle sammen? Faktum er at jeg ikke kommer til å bruke mer enn to børser på jakt. En lett og kort traskebørse til det meste av jakta, og en tyngre til sedat postering på åker eller poster hvor holdene kan bli litt dryge.

 

Sakoen har nok den mest tillitsvekkende mekanismen jeg noen gang har håndtert. Så solid og glatt på de riktige stedene, så perfekt utført magasin, deilig avtrekk og herlig, kort ladegrep fra en mekanisme tilpasset patronen. I tillegg er den kamret i en patron som passer til alt jeg jakter på, og som hverken brenner løp eller demper mer enn nødvendig, selv etter at den kommer hjem fra doktoren med pipa kappet på 47cm. Med en lett stokk vil den bli "pærfekt for mæ!"

 

Den blir direkte konkurrent til Tikkaen i 280rem, og kommer til å gå seirende ut av det hver gang, kjenner jeg meg selv rett. Tikkaen vil dermed bli støvsamler, og det kan jo faktisk ikke forsvares uansett hvor vondt det gjør å kvitte seg med den. Slik blir det; den peneste rifla i skapet ryker.

 

Hvis noen er interessert i den er det bare å ta kontakt! Kammerbrukere får fri frakt;)

 

Dette ble jo en aldri så liten avsporing fra trådens egentlige emne. Lurer på om noen av dere faktisk har giddet å pløye gjennom hele denne inngående utredningen vedrørende min egen navle, men har et håp om at det finnes flere på dette nerdeforumet (alle forum er nerdeforum!)som virkelig GRUBLER på hva de skal gjøre med noe så trivielt som et sett med skytejern, og som faktisk kjenner seg litt igjen;) Litt mye å håpe på kanskje.....but anyway;

 

Emnet er fremdeles syntstokk til over nevnte Sako, eller "den nye, pene jenta i klassen".

 

Det føles feil å inngå kompromiss når den har potensiale til å bli jaktrifla med stor J, og når jeg nettopp snublet over en mulighet til å få tilpasset en high-techstokk til en utrolig rimelig penge, ja så blir det nok en slik.

 

Spørsmålet nå er hvilken jeg skal bestille. Alle jaktstokkene deres ser like ut. Er de det? Er det noen av mekanismene, som High-tech lager ferdige stokker til, som har ganske like mål som en Sako 75 i 308, og som dermed er enklere å modifisere slik at den passer, eller er det bedre å bestille en "blank"?

 

Takker for alle svar:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

 

Glem KKC og GRS om du er ute etter lett børse. Jeg har KKC på en Lakelander og det er en fryd på banen og et "bærelverk" i skogen.

 

 

Tja... Eg kjøpte KKC til mi Remington Seven, og den klokka inn på ca 100 gram meir enn den originale trestokken.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen! Fin tråd, morsomt å lese. Det er slike tråder som er gode!

 

Jeg vil nødig spore av tråden din, men lurer på om du har gjort deg noen betraktninger angående skyting med/uten demper? Løpslengde på 47 er fornuftig med demper på, men binder man seg ikke til alltid å skyte med demper grunnet munningsflamme og generell BLAM? Kun et spørsmål som jeg kunne ha tenkt meg å hørt noen tanker om, ikke et kritisk, flammende innlegg fra min side.

Link to comment
Share on other sites

Jo, jeg kommer ikke til å skyte uten demper, eller evt med hørselvern, for jeg har allerede en dip i et bestemt frekvensområde, samt av og til noe piping i høyre øre. Klarer ikke fortrenge tanken på verre hørsel eller uutholdelig støy i ørene, så jeg har bestemt meg for å unngå udempet skyting for en hver pris. Derfor blir problemstillingen irrelevant for min del.

 

For andre, som kunne tenke seg å skyte udempet, ville jeg ikke anbefale så kort pipe, for smellet blir betraktelig høyere. Da ville jeg heller hatt en udempet rifle med relativt normal pipelengde i tillegg til en dempet.

Link to comment
Share on other sites

Ironi er en utfordrende øvelse på et nettforum. Jeg vet godt hva som kødder med ryggen min, og det er selvfølgelig ikke alderen nei. Kontorstol, uvøren løfting av unge og ca null trening siste år gjør susen.

 

Nå er det strengt tatt ikke bare ryggvondt som gjør meg lysten på en lett rifle, bare så det er sagt.

Link to comment
Share on other sites

Det er litt vanskelig å ta ironi over internett, man ser jo stadig unge uføre mennesker som ikke lenger klarer å jobbe ( uten referanse til deg forøvrig :lol: ) - så tenkte bare å komme med en liten heads up om at du ikke er så gammel enda 8)

 

Jeg er 27 selv og rent fysisk er jeg nå i bedre forfatning enn når jeg var 20. Sterkere og seigere :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...