Jump to content

Hakk i tennhetta, men patronen ble ikke avfyrt!


Sørlandsjeger

Recommended Posts

Dukka opp et litt betenkelig problem på banen i dag. Fikk for to uker siden min splitter nye Tikka T3 i KKC-stokk m A-tec Maxim demper. Var veldig fornøyd, helt til i dag da det kom et klikk på en patron. Har skutt ca 100 skudd med den, og bare dette ene som ikke har gått av. Prøvde å skyte den tre ganger, og det er et veldig markant hakk i tennhetta, så skjønner ikke helt hva som er galt.

 

Har klikket noen ganger med børsa, men et tennstempel kan da ikke ryke pga noen få klikk med ny børse? Spurte Espen Alm i butikken Alm da jeg kjøpte den om klikkpatroner, han sa det var null vits, så gadd ikke kjøpe med det. Har ladet jaktammo med samme tennhettene. Skummelt problem 9 dager før hjortejakta!

Link to comment
Share on other sites

Det er en tennhetta-feil. Typisk ambolt montert snudd, eller manglede ambolt.

For Norma kan du vente en klikk for hver 100.000 patron ( offisielt ).

Så du var heldig at det var på skytebanen og ikke mot en okse med gevir i gull-klassen.

 

Viktig!, ved klikk, vent sirka 15sek får du åpner bolten. Løp selvfølgelig skal ikke peke i vilkårlig retning.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er en tennhetta-feil. Typisk ambolt montert snudd, eller manglede ambolt.

For Norma kan du vente en klikk for hver 100.000 patron ( offisielt ).

Så du var heldig at det var på skytebanen og ikke mot en økse med gevir i gull-klassen.

 

Viktig!, ved klikk, vent sirka 15sek får du åpner bolten. Løp selvfølgelig skal ikke peke i vilkårlig retning.

 

Hmm, jeg fikk en gang Norma patron nr. 100 000 i kaliber 9,3x62..

Klikk sa det, elgen tittet rart på meg og luntet videre.

Kanskje jeg skulle kjøpt et kaliber det ikke selges så mye av? :P

Link to comment
Share on other sites

kula skal vel slås ca halvveis inn i løpet om man kun har tennhette har jeg alltid hørt? Den rikka seg ikke en millimeter. Hvis ikke kan det jo være løsningen.

Kula trenger ikke løsne selv om tennhetta går av uten krutt i patronen. Om kula sitter godt vil den stå i ro. Er det krutt i patronen har du en defekt hette.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har selv opplevd klikk noen ganger, da har det vært dårlige tennhetter, eller pilotfeil ved hjemmelading (glemt krutt, fukt i hylse mm.).

 

Når det gjelder å vente i 15 sek ved klikk, dette har jeg aldri hørt før. Er det fordi den kan i teorien være "forsinket"? At den kan smelle noen sek senere?

Link to comment
Share on other sites

Om det skulle være at det ikke var krutt i patronen, ville man ha hørt tennhetta antenne? Hørte bare et vanlig klikk som når man ikke har patron i.

Nei. Smellet av hetta blir inni patronen om kula ikke rører seg. Få ut kula å se om der er krutt i patronen. (vanligvis hører man det ved å riste på patronen så lenge man ikke kjører helt fulle hylser med krutt). Om det da er krutt i patronen kan du jo ta ut hetta å se hvorfor den ikke funka. Om det ikke var krutt i patronen, tipper jeg at kula er svart i bakenden.

Link to comment
Share on other sites

Patronen ble igjen på skytebanen, da jeg var skeptisk til å ta den med pga standplasslederne mente den måtte ligge i fred. Kan sjekke om den ligger der på mandag. Har ikke kuleutdrager, men kan vel kanskje forsøke med skrustikke og tang :P De var ganske fulle, så er ikke sikker på at jeg hører noe når jeg rister på dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...