Jump to content

Dillon xl650 kontra Hornady Lock`N Load


OlavM

Recommended Posts

Skal ha meg enda ei presse, og hadde vel bestemt meg for Dillon 650, har ei 550 fra før og er fornøyd med den. Men så begynner den Hornadypressa å bli mer og mer fristende.

Noen som har førstehånds kunnskaper om den til pistolpatroner. Fordeler og ulemper?

Intet tre vokser inn i himmelen, men det er lov å håpe.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

...Men så begynner den Hornadypressa å bli mer og mer fristende.

:mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Jeg blir vel neppe oppfattet som helt nøytral på dette området :wink: , men jeg kan jo prøve å svare hvis det er noe konkret det lures på.

La meg først få si at det ikke er noe galt med Dillon 650, det er en utmerket presse. Forskjellen på Dillon og Hornady er slik at den ene eller andre løsningen vil passe forskjellige skytteres behov.

 

Dillon ble slaktet og Hornady ble rost opp i skyene i en artikkel i Skytternytt, men beklageligvis var mange av de "fakta" som ble presentert direkte feil. Både hva angår Dillon og Hornady.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan prøve å si noe fornuftig om dette. Jeg har hatt Hornadypressa, og har en 650. Hadde dem samtidig, så det skulle være greit sammenlikningsgrunnlag.

 

Generelt kan jeg si jeg ikke synes noen av dem er brukbare overhodet uten hylsemater, så det må faktoreres inn i regnestykket. Har man ikke råd, kjøp en 550.-

 

Hornadyen har det beste kruttmålet, dvs det er enklere å få det til å måle ut jevne ladninger med "vanskelige" krutt, typisk grove riflekrutt. Det går an å få dillonmålene nøyaktige også, men det krever en del jobb.

 

Lademessig er Dillonen bedre. Det er rett og slett mindre plunder og heft. På mine eksemplarer er også byggkvaliteten bedre, og Hornadyen har definitivt trøbbel med godskvaliteten i ramma. Hadde ut stempelet i min, og det var svære bobler i støypen.

 

Jeg vil påstå 650en er et bedre valg ut fra min erfaring, selv om Hornadyen langt ifra er noe dårlig presse. Begge er moderat tungvinte å bytte kaliber på, skal du lade mye rart kjøp en 550 i tillegg (jeg har fire;-)

 

Du gjør ikke noe feil med å kjøpe noen av den, men den blå vil antakelig gi lavere blodtrykk på sikt. Det aller beste er nok blå presse med rødt kruttmål.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar :D

Utgangspunktet er at pressa skal ha hylsemater, og den blir nok ekslusivt brukt til bare et kaliber, her 9mm. Tar ombygging mer enn ett minutt=enda ei presse. Så det som egentlig er mest interessant er hvilken presse som har det beste hylse og tennhettematesystemet, samt funksjon til kruttmålet selvfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

Skal den stå fast i 9x19, vurder SERIØST å ta deg råd til en 1050. Over tid, i forhold til hva det ellers koster å skyte, er det ikke store forskjellen fra en 650.

 

Grunnen er enkel - på 1050'en er det en egen stasjon som fjerner nitting i tenhettelommene. På 9x19 og .223 er dette et stort poeng. Kalibre som ikke er plaget med militær messing med nitta tenhetter er ikke dette noe stort tema.

 

 

Har hatt en 1050 som ble solgt pga plassmangel, men ny til disse to kalibrene står høgt på lista.

 

bestill fra www.edsbrassandreloaders.com og prisen blir ikke avskrekkende.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Ting har endret seg på Hornady pressen i de senere år, blant annet så har den fått et nytt utkastsystem. Kan tenke meg at det gammle var med på å skape høyt blodtrykk hos dk, det gjorde det i alle fall her i gården. Det nye utkastet fungerer smertefritt.

Tennhettemating... 1-0 til Hornady.

Når det gjelder 9mm må jeg også gi et pluss til Hornady. Det er fordi den gjør halve bevegelsen til neste stasjon når du tar spaken ned, og den neste halve på vei opp. Dillon gjør alt i et gjafs, og som vi vet så blir en liten 9mm full av krutt fort tom hvis den får for brå bevegelser. En del svenske skytterkoleger har kommet opp med ett eller annet lurt for å dempe denne bevegelsen på Dillon presene, men det er altså ikke noe som er der orginalt.

Link to comment
Share on other sites

Etter NM så endte jeg opp med en Loch’N Load pressesom ble loddet ut iblant deltakerne i revolverfelt.

Jeg har satt den opp i, og skal hovedsakelig bruke den til 9mm, men også .357 og .44 magnum, som jeg ikke lader i like stort kvanta.

Jeg har ladet et tusentals patroner så langt, og er så langt fornøyd. Jeg syntes kruttmålet er veldig bra, og kaliberskifte enkelt.

Da jeg ikke liker store elektriske ”hylsemater monstre” som surrer og går, har jeg laget en ”Hornadlee” hylsemater med trakt og rør fra Lee.

 

Jeg syntes pressas oppbygning virker ukomplisert sammenlignet med XL650 og kruttmålet er nok bedre en det meste, og så er den rød da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Av slike ekstra "duppedingser" som er kjekt å ha, så bør det nevnes et par ting fra Dillon.

Tennhettevenderen. Det der jern-beistet fra Dillon er overlegent alle andre plastikk greier, vel verdt penga.

Tennhetterør eller plukketuber, der er også Dillon sine meget bra siden de har utbyttbare tupper. Tennhetterør får man neppe nok av :D

 

Satte kulemater på pressa min nylig, MORRO! Jeg har faktisk vært en lett motstander av slikt fjas i flere år, meeeen fy f... så behagelig.

Kulemateren er nøyaktig den samme til både Dillon og Hornady. vel, festebraketten er rød eller blå... (Hornady's die er litt annerledes)

Kulemateren kan altså brukes på hvilken som helst presse.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken kulemater har du montert ppc skytteren?

Fungerer den med H&N HBWC (hulbase wadecutter)?

 

Dillon hettevenderen i støpegods er som nevnt god, men jeg skulle ønske jeg hadde ett verktøy som snudde hettene for meg (plaget med håndleddene).

 

Hylsemateren til Hornady fungerer stort sett greit. Men jeg får den ikke til å fungere med 357m hylser (tips motas).

 

Ellers synes jeg at jeg har mye småkilinger av hylser (i hovedsak 38 hylser som bikker litt forover) når hylsemateren skal skyve disse inn i hylseholderen.

Kunne ha tenkt meg ett Dillon style rullehåndtak til AP'n.

Burde ha hatt led lys montert inne i ramma på pressa (så en ser at der er krutt i hylsene).

 

Krutmålet virker være rimelig stabilt, men jeg anbefaler å ha to stk (ett med pistolinnsats, og ett med rifleinnsats) da går bytte av ferdige innjusterte krutplugger også på sekunder.

 

Jeg kan ikke leve uten Hornady sitt Lock'n load system for diebytte, med samme system i Lee Classic cast pressa. Går det bare sekunder å flytte på ferdiginnstilte dier, og alle dier er lagret ferdig innjusterte for kaliber og kuletype. :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hornady sin nye kulemater.

Nå finner jeg ikke den som Dillon hadde på sine sider tidligere, men "bøtta" er helt lik på Dillon, Hornady og RCBS... Du kan altså få den med rød, blå eller grønn fot :mrgreen:

mate-diene er Hornady's egene.

 

HBWC kuler mater vel ingen kulematere uten en masse hjemmefiks. Jeg testet med å fylle røret med HNs 125 grains HBWC det fungerter elegant, men 148 grains kulene er rett og slett for lange for colletene inne i dien.

 

Latmanns hetteplukking heter Dillon RF 100. Eller se youtube for en haug med fikse hjemmeløsninger.

 

Høres ut som du må justere slippet av hylser, og muligens litt på timingen av hylseplata. Hadde litt av samme problemene med 9mm før jeg fin justerte ting på plass.

 

Du kan antagelig bare ta Dillons Rullehåndtak å sette rett på Hornady pressa. (skal skjekke om det passer)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg er også storfornøyd med 650.

For mitt vedkommende var det tut og kjør fra første stund uten noe justering av annet enn dier og kruttmål.

Noen har hatt litt trøbbel med krutt som "henger" i kruttmålet, men om man tar en omgang med Dremel og polerhode er det fort gjort å få en glatt overflate på aluminiumen i trakta.

Med Quick Change i alle kalibre er det gjort i en fei å skifte så lenge det er snakk om samme hettestørrelse.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Angående 9mm og ødelagte hetter, vil jeg først foreslå å sortere vekk Sellier & Bellot hylser samt hylser der tennhetta har vært nitet. Om du er blitt veldig glad i messingen din, kan en utvide hettelomma med et pocket swaging tool:

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/MidwayNorge/Products/235832&ff_pos=2&ff_origPos=2&ff_simi=99.98&ff_TrackGUID=4EF4F9C2-45FE-52EE-8ACC-7F00000194BE

 

Om du har problemet på et utall av forskjellige hylsefabrikat og uavhengig om det har vært nitet eller ikke så er jeg redd pressa bør få en overhaling.

 

En mulig fix på problemet kan også være å bytte tennhettetype til noe hardere. Hvis du bruker du Federal i dag kan det være verdt forsøket å gå over til CCI.

Link to comment
Share on other sites

Pressa er nykjøpt for noen måneder siden og ha ikke vert utsatt for annet enn motering og lading.

Noen tusen skudd har det no blitt på den i løpet av disse måneden.

Selfølgelig blir den gjort rein med jevne mellomrom etter behov.

Må vel kansje sitte meg ned og se over pressa etter muligheter..justeringer?

Har før sortert hylsene i 9mm når eg lada på 550 men har blitt noe slappt på dette no.

Kan jo nesten se ut som eg må begynne og sortere igjenn... :roll:

Geco hylsene lada eg mye av før men har no oftere og oftere merka fenomenet at utstøtar nåla går rett gjennom hetta og lager tull i ladeprossessen.

Hadde i utgangspungtet ikke lyst og bytte tenhette merke men visst dette kan være med på og løse problemet må eg nesten vurdere dette?

Har fra før en Dillon Swage tool men synest dette ble i overkant mye arbeid på 9mm hylsene.

http://www.dillonprecision.com/#/content/p/9/pid/25263/catid/8/Super_Swage_600

Super_Swage_600_m.jpg

 

-Hvilke hetter bruker dere på 9mm i 650?

-Sorterer dere hylsene etter merke for lading?

Link to comment
Share on other sites

@ John H: Geco hylser ja, har hatt litt av samme problemet der selv (hylser fra røde esker med en openskytter på), trange hettelommer og tennhetta deformeres lett men ikke så ille som på S&B hylser.

Har dog ikke hatt noe problem med penetrerte tennhetter ved utstøting, men jeg decapper utenom før tromling av hylser med ei Lee universal decapping die.

 

- sorterer all min messing.

- benytter nå CCI SP til 9mm.

Link to comment
Share on other sites

Remington sine knall i small pistol skal vist funke meget bra.

 

Evt har du Magtech knall de blir brukt mye i statene vet jeg.

Nå er m

en ofte redusert til å velge det som er i butikken og utvalget kan være begrenset. Men det er greit med magtech om dagene, og også federal sviv.

Link to comment
Share on other sites

Utvalget er ofte sørgelig begrenset, ja! :cry:

 

Remington og Federal er det som har vært enklest å få tak i, i de butikkene jeg frekventerer.

Begge fungerer utmerket i Dillon 650 og 1050. Et par GFL-hylse pr tusen har jeg muligens samme problem som beskrevet,

virker som kantene på gamle hetta blir sittende i gjen ved utstøting og da blir det problematisk med ny hette.

 

Jeg samler de opp i en egen eske og ordner disse når jeg må.

Link to comment
Share on other sites

Satt meg ned og lette litt på nette og kom over omtale vedrørende ett sentreringsvertøy som skulle sentrere pressa iht krutt dia. Slik at tennhettene ble stående i senter på krutt dia.

Tja, hvorfor ikke sjekke tengte eg og ble matt i maska når eg såg hvor dette var utav senter..

Et øyeblikk var eg faktisk imponert over at eg hadde fått noen hetter i i heletatt.. :lol:

Etter litt justering sto hettene i senter og merka med en gang at resultatet var mye bedre.

Skal prøve litt mere i morgen men dette ser lovende ut så langt :D

Men prøve flere hettetyper skal eg uansett!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...