Jump to content

Slarkete hagle?-Hvordan lukke en knekkhagle riktig?


korporal

Recommended Posts

Jeg har en hagle av typen Diamond Bettinsolli Overland 12/76 som er blitt litt slarkete i lukket tilstand dvs. noen få tiendeler. Merker det godt når den er lukket og jeg bryter på den. Hva har dette og si rent praktisk?

 

Korporal

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ok..noen sier at ser du lys mellom løp og mekanisme,så skal man ikke skyte med våpenet. Da det i værste fall plutselig kan løstne fra hværandre(Det er hva jeg hørte fra en børsemaker som tittet på 2 Beretta 682 som ble"parret")

Samt det kan være fare for gnist/splintsprut ut av den lille glippen som blir mellom løp og mekanisme. Men ta våpenet til en våpensmed,å la han se,å avgjøre. Er dette et våpen som har gjort sin missjon som"jaktkammerat",så er det bare å få det desstruert,å vips må man ha nytt :D

Link to comment
Share on other sites

Toppleveren mener du? Mine våpen blir kun tatt på med "silkehansker". Er av de som får angstannfall når standplassleder legger fra seg rifla mi litt hardt etter visit. :roll: De koster endel og er derfor av stor verdi for meg. Hagla har aldri blitt "smekket" igjen. Ikke engang da hagla var ny og treg i mekanismen. Vet det er mange som sier en kan gjøre det for at mekanismen skal gå seg til fortere. Det beviser jo bare at det sliter på hagla. Var på leirduebanen i går og hadde en på hver side av meg som smekket igjen hagla si GRØSS :forvirra: for en følelse. :)

 

Forresten, fatter si gamle o'o hagle, lukker seg omtrendt like godt som ei IKEA kjøkkenskapdør FØR de begynte og bli bra! Så så farlig kan det vel ikke være?

Link to comment
Share on other sites

Toppleveren mener du? Mine våpen blir kun tatt på med "silkehansker". Er av de som får angstannfall når standplassleder legger fra seg rifla mi litt hardt etter visit. :roll: De koster endel og er derfor av stor verdi for meg. Hagla har aldri blitt "smekket" igjen. Ikke engang da hagla var ny og treg i mekanismen. Vet det er mange som sier en kan gjøre det for at mekanismen skal gå seg til fortere. Det beviser jo bare at det sliter på hagla. Var på leirduebanen i går og hadde en på hver side av meg som smekket igjen hagla si GRØSS :forvirra: for en følelse. :)

 

Forresten, fatter si gamle o'o hagle, lukker seg omtrendt like godt som ei IKEA kjøkkenskapdør FØR de begynte og bli bra! Så så farlig kan det vel ikke være?

 

Hva om det er slik som mange sier at den"skal" låses ved å ta den sammen uten å holde igjen toppleveren, altså ikke slåes igjen... dette fordi fjærtrykket på kilen ikke fungerer på rett måte og dermed ikke låser hagla thigt nok ved å låse og holde igjen topleveren noe som i sin tur fører til slarke i hagla pga at den blir for dårlig låst.

 

Man tilfører hagla unødvendig slark ved en misforstått snillhet mot den

Link to comment
Share on other sites

du skjønte det :) Var på leirduebanen i går og hadde en på hver side av meg som smekket igjen hagla si GRØSS....mange på bana jeg er på å, som gjør det :) men da er det ikke det, da veit ikke jeg hva det kan være...

Harald Jensen sa til meg en gang at hagla skjøt mellom 300 og 400 skudd hvær gang man klasket den igjenn..

Jeg lukker min 682 forsiktig etter det :oops:

Link to comment
Share on other sites

Toppleveren mener du? Mine våpen blir kun tatt på med "silkehansker". Er av de som får angstannfall når standplassleder legger fra seg rifla mi litt hardt etter visit. :roll: De koster endel og er derfor av stor verdi for meg. Hagla har aldri blitt "smekket" igjen. Ikke engang da hagla var ny og treg i mekanismen. Vet det er mange som sier en kan gjøre det for at mekanismen skal gå seg til fortere. Det beviser jo bare at det sliter på hagla. Var på leirduebanen i går og hadde en på hver side av meg som smekket igjen hagla si GRØSS :forvirra: for en følelse. :)

 

Forresten, fatter si gamle o'o hagle, lukker seg omtrendt like godt som ei IKEA kjøkkenskapdør FØR de begynte og bli bra! Så så farlig kan det vel ikke være?

 

Hva om det er slik som mange sier at den"skal" låses ved å ta den sammen uten å holde igjen toppleveren, altså ikke slåes igjen... dette fordi fjærtrykket på kilen ikke fungerer på rett måte og dermed ikke låser hagla thigt nok ved å låse og holde igjen topleveren noe som i sin tur fører til slarke i hagla pga at den blir for dårlig låst.

 

Man tilfører hagla unødvendig slark ved en misforstått snillhet mot den

 

Det finnes mange mekanismer for låsing, men dette tror jeg rettogslett ikke på. Da er ikke vinkelen på kila og styrken på fjøra riktig, hvis man skulle måtte banke den igjen.

Link to comment
Share on other sites

Dette med lukking av brekkvåpen er det mange meninger om.

 

Den metoden jeg får beskevet som virker mest gjennomtenkt, er å lukke relativt kontant, uten å bruke vold, men samtidig såpass kontant at låsebolter og låsefjærer får gjøre jobben sin riktig.

 

Mange presser topleveren/låsearmen hardere inn i inngrep enn den går om den får lov å smette på plass, og dette kan fremskynde slitasje i låseflatene.

Link to comment
Share on other sites

Aldri har vel slagordet : du får det du betaler for vært mer passende.

Når du kjøper ei ''billig''hagle kan du ikke forvente at de skal vare evig.

Etter å ha verdt rundt i verden på diverse store leirduekonkuransser og sett hvordan børsemakrene til diverse hagleprodusenter lukker haglene har i hvertfall jeg sluttet og holde på toppleveren når jeg lukker hagla.

 

Lukk hagla med en bestemt bevegelse og la toppleveren falle på plass seg selv dvs. du skal ikke forsøke og knekke hagla feil vei.

 

Kjøp kvalitet med en gang så slipper du å plundre med skrot og lag spiker av det som er farlig å skyte med.

 

Mvh

Måsabjønn

Link to comment
Share on other sites

...

 

Det finnes mange mekanismer for låsing, men dette tror jeg rett og slett ikke på. Da er ikke vinkelen på kila og styrken på fjøra riktig, hvis man skulle måtte banke den igjen.

 

At det finns så forferdelig mange varianter i konsumentsjiktet av hagler er vel tvilsomt, det er ikke snakk om å slå den sammen men å føre den sammen på folkelig vis uten å holde igjen toppleveren. Om dette skulle føre til slitasje hvor vil det da bli slitasje foruten på kilen og eventuelt i sporet om den er laget med sånn nogenlunde rette stålkvaliteter.

 

Er det ikke bedre å få slitasje her enn den slitasjen som kan komme ved for dårlig låsing, kilen er tross alt regnet som en "slitedel"

Link to comment
Share on other sites

En fjær, eller metall generelt slites ved hard belastning bråstart/bråstopp. Fjæra på en bil ryker sjedent hvis du setter deg på panseret og humper, men 100km over disse spretthoppene som er plassert midt i veien somme steder, de knekker fjører de.

 

Tenk logisk da.... Når jeg slipper toppleveren sakte ned avlaster jeg fjæra "sakte".

Link to comment
Share on other sites

Det er dessverre ikke unormalt at hagler i prisklasse 4 - 10.000,- er utslitt allerede etter noen få tusen skudd.

Har derfor begynt å anbefale alle som "snuser litt" på hagleskyting og vurderer å bli aktive om å heller få tak i en pent brukt hagle til 10 - 12.000,- istedenfor en billig ny.

F.eks en brukt Beretta 686 Silver Pigeon vil holde 10 ganger så lenge som en "billig-hagle" som våpensjappa heller ønsker å selge deg :wink:

 

Snakker både av egen erfaring, da jeg har en "pent brukt" billig jakthagle med slark, én bruktkjøpt Beretta 686 uten slark, samt en Beretta 682 Gold som har gått 30 - 40.000 skudd og som snart begynner å "gå seg til", dvs ikke er trang å åpne/lukke lenger :D

 

Dessverre er det ikke så mange som har fulgt rådene, men det er kanskje fordi jeg ikke vært tydelig nok :trist:

Link to comment
Share on other sites

Tenk logisk da.... Når jeg slipper toppleveren sakte ned avlaster jeg fjæra "sakte".

Hvis du tar deg tid til å lese bruksanvisningen fra f.eks Beretta, Browning osv så finner du at de skriver at tommelen IKKE skal holde igjen topleveren når du lukker hagla..

Link to comment
Share on other sites

En fjær, eller metall generelt slites ved hard belastning bråstart/bråstopp. Fjæra på en bil ryker sjedent hvis du setter deg på panseret og humper, men 100km over disse spretthoppene som er plassert midt i veien somme steder, de knekker fjører de.

 

Tenk logisk da.... Når jeg slipper toppleveren sakte ned avlaster jeg fjæra "sakte".

 

Du må gjerne utføre knekking og lading på din måte, jeg kommer til å fortsette på min måte :-)

 

Men på den anden side så har du luft mellom løp og låsekasse , klarer diu å minske dette luftrommet med å legge litt makt på pipene å presse de litt oppover eventuelt legge litt makt på toppleveren å prøve å stramme opp kilen eventuelt holde kilen i åpen tilstand og føre den mot "mere" åpen å lukke hagla å da få bort lysglippen?

Link to comment
Share on other sites

Men det er jo så mange som handler hagler til mellom 8-10000 kr. Hagla mi kostet nesten 14000 når jeg kjøpte den. Viste ikke at det er sånn at man må ut med nesten 20000kr hvis man ønsker og trene litt attåt jaktbruken? Kan hende du har rett for alt jeg vet men jeg syntes det høres litt pussig ut at ei hagle til 14000 ikka skal holde lengre.

 

Da blir det og finne ut hva som er slitt og maskinere nye deler hvis der er mulig.

Kan jo bli en prosjekt tråd av det.

Link to comment
Share on other sites

En hagle av normalt god kvalitet skal holde flere hundre tusen skudd, uansett om den blir lukket forsiktig i igjen eller smekket igjen. Bettinsoli/Diamond haglene er vel ikke av de rimligste haglene. Er ikke det samme fabrikken som laget Franchi hagler?

Min gamle Miroku fra -68 har garantert passert 300 000 skudd på bane og jakt og her finnes ennå ikke en millimeter med slark i låskassa. Hagla er så mye brukt at låskassa som engang var blånert, ser ut som om den er høyglanspolert på alle blånerte deler utenom på løpet.

Om en hagle er slitt etter noen tusen skudd, må det være en fabrikkfeil eller ekstremt dårlig kvalitet i stålet og tilpassninger. Jeg har ingen tro på dette med forsiktig lukking og holde topleveren tilbake. Hvem har vel tid til det når bikkja står midt i ett rypekull og du alderede har skutt to skudd :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro det sliter mer på fjærbelastede mekanismer ved å hold oppbrekeren åpen når man lukker haglen, for så å slippe når haglen er lukket da

det blir en mye tregere bevegelse. Når du fast og bestemt (uten å bruker mye kraft) lukker haglen, så blir det en mye kortere og intens belastning.

Å etter hva jeg med et minimum av erfaringer av metallarbeid vil jeg tro at det første sliter mest?

 

 

Det som sliter aller mest er ei hagle som ikke er skikkelig i lås de 2 typene du skisserer er bare peanutts i forhold til brytningsmomentet du får i lås og på bolter om den ikke er i skikkelig lås

Link to comment
Share on other sites

Her er en lang tråd fra robsoft ang dette:

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=90394&hilit=tafsar+du

Poenget kan vel ikke sies klarere enn her:

"Är topp/sido/underlevern återfjädrande ska man inte pilla på den! Den är återfjädrande för att den ska ge rätt stängningskraft på föreglingen. Pillar man får man i 101 fall av 100 antingen för lite men mest sannolikt för mycket dvs man tvingar isär bössan mellan pipor och baskyl - ett jävla enkelt sätt att slita ned föreglingen och göra bössan glapp!

 

Tramset med att hålla emot kommer från alla gamla Lefaucheux-bössor som ju inte är återfjädrande. Men där är föreglingen gjord så att vingen måste bottna.

 

Försök hitta bara en enda manual för ett brytvapen som säger att man ska pilla på toplvern....."

(Denne brukeren skriver forøvrig for Vapentidningen og er ett oppkomme av kunnskap om brytevåpen)

Link to comment
Share on other sites

OT: Tror noen glemte Star hagler, min er skutt godt over 10000 skudd, finnes ikke slark i den, og den kosta meg 2000kr i 1990, men så sies det at de eldre Starhaglene var bedre enn dagens Star-hagler.

Og jeg har hatt en del andre hagler underveis, eneste som har overlevd er Star-hagla, ennå ikke hatt noe tull med den. de andre har jeg solgt.

Har kun hatt rimelige hagler for egen del.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

...

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f ... =tafsar+du" target="_blank" target="_blank

 

Videre i samme tråden, skrevet av samme karen:

 

 

"Ja. Man lägger ihop den, lugnt och fint. På engelska delar man in vapen i de som har "snap action" och de som inte är "snap action" och de med "snap action" lägger man ihop utan att pilla på toplevern. Själva definitionen av "snap action" är om levern oavsett var den sitter är återfjädrande..... För handen på hjärtat - man utvecklade "snap actions" för att kunna göra självöppnare. Och hur ni tänker er att stänga en självöppnare om ni ska hålla emot begriper då inte jag. Fast det kanske bara är jag som är fysiskt defekt - jag har bara två händer.....

 

För själva tanken med en snap action är att man ska få rätt låskraft - varenda gång bössan stängs. Och då kan man i ngn mening få en "självreglerande" förregling dvs den kompenserar sig när den slits eftersom låskraften alltid är korrekt behöver man inte se till att reglar etc bottnar i stängt läge eftersom det inte är ngn risk att nån klåpare tvingar ihop föreglingen."

Link to comment
Share on other sites

1. Ring forhandleren og beskriv problemet. Du har skutt lite med hagla så selv om det er 8 år siden du kjøpte den kan det jo godt hende at forhandler tar dette videre.

2. Dersom forhandler ikke vil ta det med importøren synes jeg du skal ta en tlf til importøren selv.

3. Dersom ikke importøren tar dette er en mail til fabrikanten på sin plass. Kan godt hende at de ber importøren ta seg av dette, de vil jo ikke ha dårlig rykte... Eller at de vil ha den tilsendt og fikse det selv. Skader jo ikke å høre med dem!

4. Dersom ingenting av det over virker så snakk med en børsemaker som kan brytevåpen. Jeg kjøpte en hagle med slark en gang jeg var ung og dum (nå er jeg bare dum), og det kostet ikke allverdens dengang å få dette fikset.

 

Lykke til!

 

Bent Storå

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...