Jump to content

Enda et spørsmål om kaliber...


MadsRT

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har en Remington 7400 som står i skapet og samler støv siden jeg har funnet ut at hagle og fulg er det jeg liker best.

Og siden den stakars rifla ikke blir brukt så har jeg lyst til å bygge den om til å brukes på langhold (1000m og opp).

Rifla har kaliber 30-06, men siden jeg skal bytte til lengere og tykkere løp uansett så lurte jeg på om det er noen kaliber som er bedre egnet til langhold som fremdeles får plass i magasinet, eller er 30-06 det beste kaliberet av de alternativene jeg har?

Andre kaliber som vil passe er jo de som bruker 30-06 hylsa, alså .25-06, .338-06, .35 Whelen og evt 9.3x62mm.

I mitt trange hode så vil en lettere kule bli mer påvirka av vind enn en tyngre (er det tilfelle?), men en tyngre kule vil jo falle raskere. Hva er best?

Og er utgangshastighet viktig på langholdskyting? Energi når den kommer frem til målet har ikke så mye å si bare den kommer jeg gjennom pappen :wink:

 

Hvis dere har noen tips eller anbefalinger så er det bare å komme med de :)

Link to comment
Share on other sites

Nei, helt riktig, den er ikke kjent for verken presisjon eller pålitlighet. Selv om den er bedre enn det de aller fleste skal ha det til.

Men også derfor den skal bygges om. Har planer om nytt forskjefte og løp, siden det er disse to tingene som er mye av grunnen til at den ikke har de beste samlingene. Og sammen med gjevnlig rengjøring så blir dette en pålitlig og (forhåpentligvis) god rifle :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er ikke så enkelt å skifte løp på halvautoen til Remington.Selve løpsbyttet er enkelt men å tilpasse/lage

nytt løp vil bli dyrt da sluttstykket låser i pipeenden.En kompis har en slik i 3006 og han ønska seg løp i 35 whelen ,men ingen importør klarte å skaffe et fabrikkløp.Derfor bestilte han like godt ei ny 7400 rifle i

35 Welen.

Link to comment
Share on other sites

til slike rifler er det desverre ikke bare å bestille ett løpsemne nei, så her vil jeg si at enten må du klare deg med løpet du har eller så må du bytte hele rifla. får du tak i en remington 700 med lang kasse kan du feks sette i et 6,5x55 løp. Ja det er kjedelig kaliber, men det viker til langhold, god tilgang på kuler til grei pris, grei BC på kulene, grei rekyl, og tilgang på relativt rimelig fabrikk ammo (dfs) om du ikke gidder eller får tid å lade selv.

Link to comment
Share on other sites

Det er en i usa som skal lage løpet til meg, men jeg må først bestemme meg for hvilket kaliber jeg vil ha det løpet i.

Er det betimelig å spørre om du kjenner til hvordan du eksporterer/importerer løp fra USA til Norge? Og kostnadene ved dette?

Jeg (ut ifra generell erfaring) tror at det vil være minst like dyrt, og veldig mye mere tungvint, å importere et customløp til 7400en - enn å kjøpe ei langt bedre egnet boltrifle her hjemme.

Å bytte kaliber i selvladeren er vel heller ikke like enkelt som å bytte pipe? Det skal gå opp med trykk, impuls, gud vet hva - sjekk i det minste detaljene omkring dette før du bestiller løp.

 

Kaliber til langhold er diskutert ad nauseam på kammeret før - skal gjenta mitt generelle standpunkt. Det er mye viktigere å skyte (mye) enn hva en skyter med. Velg noe som er enkelt og som ikke gir deg problemer som ikke (mange) andre har løst før, at det er enkelt å finne data, kuler og krutt og hylser ER viktig for de fleste - særlig for en som trenger å spørre :wink: . Tilgjengelighet og pris på kuler er et tilbakevendende "problem" i andre kalibere enn .30 og 6.5mm. Eksempler på "enkle" kalibere er 30-06, .308 og 6.5x55. 30-06 er et undervurdert som "langholdskaliber". Det fungerer nødvendigvis bedre enn .308 da en kan slenge kuler med høyere BC fortere...

 

I mitt trange hode så vil en lettere kule bli mer påvirka av vind enn en tyngre (er det tilfelle?), men en tyngre kule vil jo falle raskere. Hva er best?

Kjenner du begrepet ballistisk koeffissient, BC? Det er et tall som tar inn de intrinsikke variable som styrer hvor stor luftmotstand en kule har (som igjen styrer både hvor fort den mister hastighet og hvor påvirket den blir av vind). I korthet så har ei tyngre kule bedre BC, blir mindre påvirket enn ei lett, dersom den har samme form . Form har stort sett større betydning enn vekt inne de grenser vi i praksis kan operere innenfor.

Utgangshastighet spiller en stor rolle, straks kula er gitt, stor utgangshastighet er bra. Kula bruker kortere tid til målet, faller mindre og blir mindre påvirka av vind. Der en kan bytte BC for hastighet eller motstatt (dvs. ei tung kule med høy BC kan ikke lades til samme hastighet som ei lett med lav BC) så bør en stort sett velge BC, sålenge en har klikk nok til å nå fram, sålenge kula er supersonisk helt fram, og sålenge en ikke får problemer med høydespredning pga. lang flytid og krum bane. Lang flytid forsterker effekten av variasjon utgangshastighet. Dette gjelder på lange hold, verre jo lenger, etter 1km er det "ikke trivielt" med de kaliberene som er praktisk mulig å ha i en 7400, med tilhørende utgangshastigheter. 300 Win Mag og 7mm Rem Mag er de kaliberene som nok egner seg best av de "normale" såsnart en skal så langt, til gjengjelde er de "overkill", til 3-600m som folk flest ender opp med å skyte på. En kan nesten si at før du trenger ei rifle til å skyte over 1km, så bør du ha minst to til å skyte opp til 1km, og helst ha slitt ut to til...

 

Du nevner "over 1000m"(!), alle disse "småkalibrene" er kompromittert på så langt hold. Mange kombinasjoner av løp, riflestigning og kule får problemer med presisjon og stabilitet i det området kulehastigheten kommer ned mot, eller til, lydens hastighet - det såkalt transsoniske omådet. Både .308 og 30-06, og tildels 6.5x55 kommer ned i transsonisk hastighet ikke lenge etter 1000m, spesielt vinterstid.

En kan ha god presisjon allikevel, men da skal en ha valgt både våpen og komponenter med omhu, eller ha flaks.

 

Presisjon blir nevnt lenger opp her. For å si det slik - ved skyting på 1km hold er mer enn vanskelig nok selv med meget presise rifler. Det lille jeg har sett av skyting på hva som helst over 600m med diverse autoladere har ikke fått meg til å stille i kø for å kjøpe en.

 

1090m, Browning BAR Match, .308 Win - Norma Jaktmatch :wink:

2a820aa9.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

For det første: Ja, det er nok mye mer økonomisk å selge 7400'n og kjøpe en knall god rifle som er beregna til langholdskyting. Og 7400 er et elendig utgangspunkt for en langholdsrifle. Jeg er helt enig der.

Men kanskje dette ikke kom veldig godt fram i første post: ENESTE grunnen til at jeg vil bygge om 7400'n til langhold er at den ikke brukes til noe som helst. Derfor har jeg lyst til å bygge den om til å bruke på jordet en gang i blandt, mao så skal jeg ikke begyne aktivt med langhold. Jada, er nok mye bedre og økonomisk og alt det der å selge den, men jeg vil rett og slett ikke.

 

Ang løp så vet ikke jeg personlig nøyaktig hvordan man importerer løp fra usa. Men en våpenhandler har sagt han skal hjelpe meg. Han og børsemakeren i usa har kontaktet hverandre og funnet en løsning (var iallefall det jeg fikk inntrykk av). Børsemakeren som våpenhandleren her hjemme i norge bruker kunne hjelpe meg mer å strupe/modifisere gassblokka så rifla kan ta større kaliber (nøyaktig hva han gjør vet jeg ikke, derfor han er fagmann og ikke jeg). Ja, ting blir dyrt her, det er jeg klar over.

 

Jeg har vært DFS skytter i 8år (ikke de to siste åra pga andre hobbyer) og har skutt på hold opp til 600m. Har skutt en del på jordet på 500m med fine samlinger. Men dog med Sauer 200 STR i 6,5x55 som er laga til slik skyting.

Ok, over 1000m var ambisiøst, men grunnen til at jeg vil prøve meg på lengere hold (si opptil 1000m? høres det greit ut?) var at hvis jeg skal skyte på 3-600m så kan jeg like godt bruke Sauer'n. Å bygge om Sauer'n er uaktuelt tilfelle jeg vil begyne med DFS skyting igjen.

 

Grunnen til at jeg spurte dere om kaliber er at de fleste vennene og bekjente jeg har i skytterlaget skyter med småkaliber som 6,5x55 og 7.62x51 på korte hold (100-300m, opptil 600m på feltskyting). Og vi har ikke mye erfaring med grovere kaliber. De i skytterlaget som jakter har jo selvfølgelig det, men de skyter skjeldent på lange hold.

Nei, jeg er ikke kjent med begrepet BC, takk M67, der lærte jeg mye nytt :)

Vil hylser med større diameter enn 30-06, som .300 Win Mag og 7mm Rem Mag som du nevner M67, passe i rifla? Mtp "extractor"'n, får den tak i hylser med større diameter?

 

Og det eneste jeg trengte svar på var hvilket kaliber som passer i rifla mi er best på lengere hold. Jeg spurte ikke om hvor elendig rifla mi er...

Link to comment
Share on other sites

Ang løp så vet ikke jeg personlig nøyaktig hvordan man importerer løp fra usa. Men en våpenhandler har sagt han skal hjelpe meg. Han og børsemakeren i usa har kontaktet hverandre og funnet en løsning (var iallefall det jeg fikk inntrykk av). Børsemakeren som våpenhandleren her hjemme i norge bruker kunne hjelpe meg mer å strupe/modifisere gassblokka så rifla kan ta større kaliber (nøyaktig hva han gjør vet jeg ikke, derfor han er fagmann og ikke jeg). Ja, ting blir dyrt her, det er jeg klar over..[/size]

 

 

 

Å få over ett løp er akkurat det samme som ett helt våpen. Dvs dyrt og tar litt tid.

Må vel iallefall beregne $500-700 i kostnader.

 

Ville helt klart ha beholdt 7400en som den er og heller kjøpe ei ny rifle til langhold.

Link to comment
Share on other sites

(si opptil 1000m? høres det greit ut?) var at hvis jeg skal skyte på 3-600m så kan jeg like godt bruke Sauer'n. Å bygge om Sauer'n er uaktuelt tilfelle jeg vil begyne med DFS skyting igjen.

Hvilket som helst hold høres greit ut for meg :wink: Jeg prøvde bare å peke på hva du kan forvente. Alle har vi ting vi bare VIL - og prosjektet ditt er neppe de verste jeg har hørt om, håper bare du legger ut prosessen som en "prosjekttråd" her på kammeret, så vi andre kan få ta del i det.

Men hva med å prøve å skyte med den som den er ? Det ville jeg startet med, særlig pga. at forskjellen på ytelse før og etter ombygging kan være relativt liten.

 

Å bygge om Saueren er jo det enkleste, da den ikke trenger ombygging... Du kan bare kjøpe et kikkertsikte, og en av montasjene som passer i 11mm sporet, og skyte ivei. Og forvente 1. klasses resultater, også et stykke over 1000m, om du gjør jobben. Hvis du kjøper ny stokk - om du får deg pipe i 6.5-284 eller WTF, og "bygger om", så kan saueren likevel være banesauer på 10minutter... Det er iallefall mer tid enn jeg bruker på å "bygge den om" fra SSG3000-klon til 200STR, eller tilbake.

 

Mtp "extractor"'n, får den tak i hylser med større diameter?

Det kan nok børsemakeren fikse, eller iallefall vet han det.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skjønner jeg deg rett så har du en 200STR i 6,5x55 allerede?

 

Da har du jo en 1000m+ rifle som er uendelig mye bedre egnet enn en Rem 7400 noen sinne blir

Ta av diopteret, klask på en kikkert med nok klikk, skyt.

Skal du bruke den til DFS tar det 10 min og sette den tilbake i original stand..

 

Edit: M67 var først, men vi er i alle fall enige :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...