Jump to content

30-06 til 270 win


KAOS

Recommended Posts

Gjorde noen forsøk på å presse om 30-06 hylser til 270 win da dette er nesten like hylser, kun 1 mm kortere...

Dette skulle ifølge flere ikke være noe problem...

Ladet de ganske moderat for å formskyte de, de første gikk det helt fint med men så kom overaskelsen... En merkelig smell og det sto røyk ut av låsekassa og da jeg dro tilbake sluttstykket kom en sotete hylse uten hette ut... Hetta lå sotete igjen i kassa...

Dette skjedde 3-4 ganger på ca. 15 skudd...

Jeg har ikke turt å prøve fler, noen som har en formening om hva som skjer og er det noen som har erfaring med å presse om 30-06 til 270 :?:

Link to comment
Share on other sites

En hette som faller ut er oftest et tengn på KRAFTIG overtrykk.Ved for lavt trykk vil den bakke ut i hettelomma.Prøv å sette ny hette i den skutte hylsa .Ved overtrykk vil tennhette hullet utvide seg og ei ny hette vil være svært lett å sette på plass og den kan falle ut.Hvis hettelomma er rom har du kraftig overtrykk !!.Det skal ikke komme røyk ut av sluttstykket under avfyring.Sjekk ladningen din og kontroler at kruttype og kulevekt /kulediameter er riktig.Se på hylsa .Har den merker etter utstøtersporet i messingen? Du kan også ha vært utsatt for en ettertenning i patronen på grunn av for lav ladning.Dette utarter seg med at du hører hetta går av og så tenner kruttet noen

100 dels sekunde etterpå.Du vil meke oppholdet mellom tenning av hetta og tenning av kruttet.

Har opplevd dette i 460W,by :shock: men hylsa og hetta var som en normal avfyrt patron. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Og du bruker .270 kuler? ikke .280/7mm? Eller .30 :shock: Litt merkelig med løse hetter uten tregt hevarmsløft, men hvem vet. sjekk om nye hetter sitter i hølet, og sjekk om hylsa går i en hylseholder - eller bedre: Mål hylsehodet på ei brukt og ei ny hylse.

 

Ladning, kule etc?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har ladd 100vis 30-06>270. Ikke tenk på å justere ladninger til skyteforming. Bruk normale 270 data. Du kan jo bruke de som de er...? Presisjonen pleier å være bra den.HVIS du i en eller annen sammenheng skal skyte reduserte ladninger skal det være med et raskere krutt. Å redusere tregtbrennende krutt med 10% eller mer utifra normale ladedata skal du være forsiktig med! Du kan få en ettertenning som blåser kruttrøyk og et overtrykk i tillegg...Dette skjer med at kula begynner å gå framover men stopper opp, så tar kruttgassen "igjen" og trykket fyker i været ukontrollert. Pleier å gå bra, men det KAN være skummelt.

Kort sagt; Reduserte ladninger= For kaliberet raskere krutt, IKKE MRP o.l. :!:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt N-150 krutt å startladning etter ladeboka og hornady interlock 150 i 270 win...

Er forøverig en erfaren lader så det er derfor jeg lure på hva som har skjedd....

Lader altid sikkert å har sjekket allt ang detta, men ser klare tegn på overtrykk uten at det skal finnes noen grunn...

Ladet 48 grs N-150 noe som går utrolig godt med orginal hylsene og gir 10 mm samlinger...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"smultring" på hylsa etter omforming? har ikke formet om 30-06 til 270, så jeg veit ikke om det er aktuelt å støte på, men ved forming av 30-06 til 8x57 gir endel fabrikater "smultring", og jeg kan se for meg at dette vil kunne øke trykket.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke litt uvanlig å bruke N150 til så tunge kuler i 270W? Vihtavouri oppgir ladedata kun for 100gr kuler med dette kruttet. Hvilken ladebok står disse dataene i?

Du har helt rett, det står ikke i ladeboka men er noe jeg prøvde ut med orginal hylser med et meget godt resultat...

Har skutt 3-400 skudd med den ladningen uten noe problem før jeg prøvde med ompressa hylser...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...