Jump to content

Liten test av Nosler E-tip


hopmark

Recommended Posts

Tenkte i år å prøve ei homogen kule på hjortejakta. Altså 150 grains Nosler E-Tip. Rifla jeg bruker for det meste er ei Sauer 202 i 308win.

Etter å ha lest en test av denne kula i bladet Jakt for en stund tilbake, så falt valget på denne. Har ladet den med N150 krutt og en hastighet på ca 850 m/s.

Kula går fantastisk godt. Legger ved et bilde av en kjapp 5 skuddserie på 200m.

 

IMG_0211.jpg

 

Testet idag ekspansjon på kula i våte telefonkataloger på 30m. Inntregningen var mellom 6-7 katalogen.

Restvekta ligger på 99% og soppformen på kula syns jeg var fin. Legger ved et bilde av de også

 

 

IMG_0231.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Det ble 5 hjort med denne kula i høst og er kjempefornøyd. Fine slakt og korte fluktstrekninger. Kommer nok å bruke denne kula i år også.

Hadde gjennomskudd på alle 5. Skulle kanskje tatt litt bilder av slakta, men det ble selvfølgelig avglemt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kjempefin test, artig å se:-)!

Jeg har brukt E-tipen i 2 år nå, med en utgangshastighet på 1003m/s. Har skutt 17 rein og 3 elg med den. Mitt inntrykk er at kula gjør en svært god jobb, og at den gir gjennomskyting nesten hver gang. Skuddhold har vært 20-250m. Har funnet igjen 2 kuler, ikke overraskende i to av elgene, skutt på henholdsvis 40 og 80m hold. De hadde perfekt sopp og svært høg restvekt.

 

Min konklusjon er at E-tipen absolutt skal holde på vingene, noe som i blant kan gi litt mye ekspansjon ved senter bogtreff eller skråskudd(men hvilken kule gjør vel ikke det...). Men denne tvihold egenskapen liker jeg, i alle fall på dyr omgitt av tett vegetasjon.

 

For 3 år siden brukte jeg Barnes t TSX og skjøt ca 20 hjortedyr med den på en høst. Det var som regel fantastiske slakt, grunnet små utgangshull og sluppede ekspansjonsvinger. Allikevel er jeg derfor en smule skeptisk til å benytte denne kula på store dyr i tett vegetasjon, siden mitt hovedinntrykk var at en del av dyrene viste mindre skuddreaksjon. Jeg kan allikevel ikke komme med en bastant formening om at dyrene sprang lengre etter en TSX i vitalt område, enn med en E-tip plassert der den skal.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg sliter litt med å finne ladedata til denne kula jeg - har 150 krutt, som jeg ser er brukt her. Er 41 - 42 grain passe startladning for samme kule og kaliber?

 

Har også tenkt å bruke 180 graineren i 300 win mag, men der er jeg mer usikker. Noen som har noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Det virker som om alle disse homogene kulene funker bra. SKulle Vært moro å sett en skikkelig test av dem sammen. Finnes det noen steder??

 

Tror man skal være forsiktig med å legge for mye vekt på kula ved bedømmelse av fluktstrekning. Den diskusjonen inneholder veldig mange variabler.

 

En skikkelig seriøs test derimot der man bruker samme medium å skyte i for alle kulene ville nok gitt mye nyttig info (eller??).

 

HAr prøvd noen forskjellige homogene kuler og den eneste som skilte seg litt ut var "Tonheim" kula. Der datt fronten av ved korte hold. Vingene og bakkropp skilte lag på kula.

 

Ellers kan jeg ikke si noe annet enn at de virker veldig bra de andre og bly ikke er på innkjøpsliste lenger.

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

De fleste massive kobberkulene fungerer bra. Sammenligner du kuler funnet i vilt med loddede "premiumkuler" ser du at de massive kobberkulene har mindre ekspandert diameter. Det er grunnen til at de har like god inntrenging i viltet som gode blyholdige kuler.

For å få samme virkning i vilt, må du et kaliber opp i dia med massive kobberkuler i forhold til gode blyholdige kuler. Da har de samme ekspandert diameter og samme vekt som en premium blyholdig kule.

Det er vekten på en kule som er det viktigste, vekt gir moment og penetrasjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ser at denne tråden er gammel, men må få komme med en korreksjon.

 

Denne kula er ikke "massiv kobberkule", den er av en annen legering. "Guilded metal", husker ikke sammensetninga, men det kan en lese seg til om en er interessert.

 

Det er derfor den ikke mister vingene, og det er derfor den gjennomsnittlig har større ekspandert diameter enn Barnes. Den legger heller ikke igjen kobber i løpet på samme måte som Barnes, fordi det ikke er rent kobber. Derfor har ikke Nosler laget riller i den.

 

Så det er en helt forskjellig konstruksjon fra Barnes. Hva som er best får den enkelte avgjøre for sitt bruk !!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...