Jump to content

Stinkende støvler.


Grimner

Recommended Posts

Etter noen solide overtråkk i våt myr, utviklet støvlene mine en viss... odør. Det kan være en naturlig følge av en tur i skog og mark, men dette her ble fort til sjenanse for nærmiljøet.

Tørk fulgt av gjentatt vask med vann, såpe og eddik hjalp ikke. Hva det nå var satt godt i innerforet.

 

Løsningen ble å tørke dem godt, for så å legge støvlene natten over i fryseren. Bunnfrosne, tørre støvler var visst ikke levelig for bakterier eller sopp med en forkjærlighet for varme og fuktige miljøer. En praktisk konsekvens av evolusjon :)

Link to comment
Share on other sites

vademecum eller hvordan det nå skrives.. slikt munnvann som vel skulle blandes med vann, ett par dråper i ett glass.... lukt er bakterier vel, og det fikset dette munnvannet fint.... noen dråper med dette i skoa og det hjelper godt...

 

kan og nevne at enn blir "varm" på beina når enn bruker skoa med disse få dråpene i, går ut fra det er prosessen med å bryte ned nye baktereier...

 

brukte dette selv i div militær og vernesko før.

Link to comment
Share on other sites

Om du kjenner noen som driver med bilpleie, kan du kanskje få lånt en ozongenerator.

Den fjerner alt av basselusker og lukt.

Vær obs på at den aksellererer oksydasjonsprosessene (aldring), slik at du ikke bør bruke den for lenge.

For lang tids bruk medfører gjerne sprukken gummi osv.

Legger du støvlene i bilen og lar maskinen gå over natten, får du både luktfri bil og støvler.

Link to comment
Share on other sites

Etter at jeg begynte å bruke ullsokker og kun ullsokker, så lukter det ikke surt av noen av skoene jeg har. Til og med jobbstøvlene som har vært brukt i snart fire år lukter det på det meste litt "våt hund" av etter en lang og varm arbeidsdag. Om morgenen lukter de faktisk nesten ingenting!! Nå skal det sies at jeg har ikke "tex" av noe slag i fjellskoene, men rene skinn sko (Varg).

Link to comment
Share on other sites

Etter at jeg begynte å bruke ullsokker og kun ullsokker, så lukter det ikke surt av noen av skoene jeg har. Til og med jobbstøvlene som har vært brukt i snart fire år lukter det på det meste litt "våt hund" av etter en lang og varm arbeidsdag. Om morgenen lukter de faktisk nesten ingenting!! Nå skal det sies at jeg har ikke "tex" av noe slag i fjellskoene, men rene skinn sko (Varg).

 

Kjenner til den der...

 

Tåler kun naturlige fibrer når temperaturen nærmer seg svettepunktet.

Uansett hvor på kroppen, innerst, stinker svetten død og hel hvete hvis det er syntet der.

 

Kun naturlige fiber inntil min kropp nå. Da lukter det bare som man må forvente.

 

Allergi / overfølsomhet overfor syntetiske tekstiler er en vanlig sak. Mange som ikke tenker over det og går rundt på jobb, på butikken osv. og stinker sinnsykt!!

 

Tenk over det en gang du føler du koker... kjenn etter.

Link to comment
Share on other sites

Tydeligvis et utbredt problem med mange løsninger. Om man har tilgang på strålingskilder, så skulle vel også det gjøre susen :)

 

Jeg mistenker at problemet med akkurat disse støvlene ligger i et syntetisk for, jf Roall & Tjom (ull innerst er tingen, ja), men det skulle vært interessant å vite akkurat hva for slags gratispassasjerer man kan plukke opp fra myrer.

Link to comment
Share on other sites

tråkker daglig rundt i litt for tette værnesko, eneste oppskriften som er funnet, testet og godkjent er dusjflaske med eddik og ett par trykk i hver sko fra tid til annen :mrgreen:

usikker om jeg hadde gjort det i jaktstøvler til X antall kroner da. men vært forsøket hvis annet ikke funker :shock:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...