Jump to content

Sig Sauer P.220S X-Six vs P.220S X-Six


Einarson

Recommended Posts

Skal ha meg en ny 9mm :) og har nesten sikkert bestemt meg for en X-Six. Det jeg lurer på er hvor store forskjellene er mellom P220 og P226. Har ikke verdens største hender og P226 ble en vel stor håndfull for meg. Ikke slik at jeg ikke kunne bruke den, men den kjentes noe for stor. Derfor lurer jeg på om det er andre forskjeller en rammestørrelse og vekt mellom de to modellene. Håper noen kan hjelpe meg.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen er enkel.. P220 er single stack, p226 er double stack.

P220 kommer også i .45, men det er ikke så nøye.. Velg det våpenet som ligger best i handen din!

 

Edit; Ser jeg var litt rask, så jeg legger med forskjellene fra siden til sigsauer!

 

Standard-Features P 220 X-SIX

 

Extended slide for 6-inch barrel

Completely adjustable trigger system, including adjustable trigger weight, trigger stop, and trigger distance

Ergonomic frame with beaver tail

Ergonomic wooden grip plates with integrated jet funnel

Extended frame

Manual safety on both sides

Low integrated adjustable sport sights

 

X-SIX Standard Features

 

Extended slide for 6-inch barrel

Extended frame

Manual safety on both sides

Adjustable trigger pull weight

Adjustable trigger distance

Adjustable trigger stop

Short trigger path

Wide curved beaver tail

Jet Funnel

Cross grooves on front of the frame and on the trigger

Magazine extension made of light metal

Low adjustable sport sights

Grip grooves on front of the frame

Undercut front sight

NILL wooden grip plates

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Helt enig med Olav.

 

Jeg har også en 226 X-Six og selv om pistolen gjør meg blank i øynene hver gang jeg låser den ut av skapet, den tyske kvalitetsfølelsen gjennomsyrer hele våpenet og presisjonen er den beste jeg har sett så ville jeg nå ha valgt en single stack til mine medium/large hender. Å skyte tohånds går helt greit, men på enhånds blir skjeftet rett og slett for stort for meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Prøver å lokalisere ekstra magasin(er) til P-220 x-six, 9 mm til PPC-bruk, og mener å ha klokket inn noen timer med googling nå uten hell. For tiden, viser det seg at det ikke er trivielt å komme i kontakt med Capsicum.

Setter pris på forslag.

Link to comment
Share on other sites

Prøv også Sportec utenfor Malmø (www.sportec.se). De har det meste til Sig.

Har selv en P220 X-Six i .45ACP. Min gamle 1911 (Colt Serie 80) er nok blitt pensjonist. Grepet på Sig'en er litt større enn på Colt'en, men fyller hånden godt (skjeftet er laget av Nill). Har kun noen småting å "grine" over mht Sig'en: nettskjæringen går ikke hele veien rundt skjeftet i bakkant (det kan man jo ordne selv med litt stipling), skuret bak er for smalt til meg (kan også skiftes). Men det viktigste klagepunktet er at jeg ikke har nok ammo til enhver tid. P220 X-Six kan anbefales.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Selv, så landet jeg på P.220 x-six i 9mm med medium hender. Hadde på forhånd også prøvd P.226 x-six, Pardini GT-9 6". Kan gjerne påstå at 226'en er større enn GT-9'en i originalgrepet.

 

For den som ønsker ekstra magasiner til 9mm P.220 x-six, så kjøp dette sammen med pistolen (HH) :wink:

De danske eller svenske herrene har ikke levert p.t., men prøver nå de tyske, som revolver nevner.

 

Edit 2012-06-22:

I starten, så det greit ut å få levert fra triebel.de. I dag kom beskjeden om at orderen var kansellert. Begrunnelse er "SIG-SAUER Magazin

252515 f. P220 X-Six 9 Schuss, 9mm. You ordered the above listed item/s. Today we noticed, that the good are not for export. Therefore we cancelled your order. SORRY FOR THAT FAULT!"

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har medium Karl Nill hender og var veldig i tvil on jeg skulle gå for en 226 x-six eller 220 x-six. Har diverse 1911'er med originale og Nill skjefter og var vel av den oppfatning at singelstakk var størrelsen for meg. Men så kjøpte jeg en 226 x-five allround for IPSC Production div og fant ut at litt tykkere skjefte ikke spilte noen stor rolle mht til å nå frem til avtrekkeren (den er jo stillbar på x-six'en). Og gikk for en 226 x-six og har blitt veldig fort fortrolig med et litt tykkere skjefte hvor du får god kontakt med skjefte også for venstre hånden. Den brukes bare til 6 skudds øvelser PPC/mil felt så dobbel stack magasiner er litt overkill. Har du under medium Nill hender så er vell 220 tingen, men prøv begge hvis du har muligheten. Det begynner å bli noe 226'ere rundt omkring. Jeg har ikke sett eller prøveholdt noen 220 ennå.

Link to comment
Share on other sites

Som flere forumbrukere og konkurranseskyttere nevner i denne tråden og i tilsvarende tråder, prøv før du konkluderer generelt. Spesielt egenerfaring på området vil være til fordel når man velger nye "arbeidsredskaper" :winke1:

 

For vi som deltar på en del approberte feltstevner, så opplever vi at labben¹ må brukes av og til. -Også i militærfelt. Da kan det være fordelaktig for poengjegeren og den som vil treffe godt, å ha et godt og solid grep.

 

¹ Singularis

Link to comment
Share on other sites

Problemet med å prøve mange våpen før du velger hvis budjett ikke er den første begrensningen, så er det så mye der ute som er veldig bra og som du helt sikkert ville bli veldig fortrolig med etter noe tids bruk. Noen vet hva de er ute etter og ønsker egentlig bare å få bekreftet sine antagelser om den eller den er mer fortreffelig enn noe annet. Det legges mye vekt på at hånd og skjefte skal passe, her er det ofte mange mulige etterjusteringer, så jeg legger ikke alt for mye vekt på det. De fleste moderne våpen er konstruert for å holde i med normale hender og noen er selvfølgelig mer vellykket og er lagt mer arbeid i enn andre. Jeg legger vekt på estetikk (plastikk er fy), funksjon og design. Jeg har handlet endel våpen utfra forelskelse ved første blikk og noen fordi jeg alltid har ønsket meg akkurat den, sig x-six var i den siste kategorien. Grunnen til at det tok litt tid var at jeg synes den var dyr og klarte ikke helt å forsvare å bruke så mye penger på det, men samvittigheten er blitt betydelig avstumpet etterhvert...

 

Sig 220 og 226 er to meget gode modeller uansett og jeg tror ikke du blir skuffet uansett hva du velger. Hvis du skyter mye med en hånd vil jeg tro at 220 er lettere å bli fortrolig med. Ulfur du som har prøvd begge, er forskjellen på 220 og 226 håndtakene i praksis så stor - eller er mest følelsen av noe som er litt smalere?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...