Jump to content

Forbud mot drivende hunder på bjørn?


rabiat

Recommended Posts

Denne saken er litt spesiell, da det snakkes om en hunderase som er forholdsvis ny i Skandinavia, og man driver enda å lærer seg bruken av hunderasen. Kritikken har gått på at man har sluppet 4-5 hunder på bjørn, hundene har ligget helt i hælene på bjørnen og stresset den uten å få den til å stå i los. Spørsmålet jeg vil stille er om det hadde stilt seg annerledes om det var 4-5 spisshunder, f.eks laika eller jämt. Så er det også et poeng å spørre seg om plotthunden i utgangspunktet er en drivende hund. I Nord-Amerika regnes den for å være en stillende/skjellende hund, og brukes i stor grad på samme måte som vi bruker spisshunder her i Skandinavia. Men i Skandinavia regnes alt som bjeffer når de ikke har kontakt med viltet for drivende hunder.

 

Raseklubben har selv uttalt at de mener det ikke bør slippes mer enn 2-3 hunder maks, først og fremst fordi dette er det som viser seg å være mest effektivt. Bjørnen står bedre for 1-2 hunder enn 4-5 hunder, den blir mindre stressa da. Men grunnen til at det er brukt flere frem til nå er jo at man har lært jaktformen fra Nord-Amerikanske jegere som jakter puma og svartbjørn - og disse artene har en litt annen adferd når de blir stresset av hunder - de søker ly i trær. Det gjør ikke brunbjørnen vanligvis, dermed blir losen på bakken, og det blir vanskelig for bjørnen å holde 4-5 hunder unna seg under los på bakken.

 

Altså (generelt sagt) når svartbjørnen stresses klatrer den opp i et tre. Når brunbjørnen stresses legger den i vei - på milevis.

 

Merk forøvrig at det er forbudt å bruke drivende hunder på bjørn i Norge (uansett rase), mens svenskene ofte bruker tradisjonelle støverraser, russerstøvere, spisshunder, terriere og plotthunder om hverandre.

 

Svaret fra Naturvårdsverket viser at de har skjønt at plotthunden (og lignende raser) har en viktig plass i den svenske bjørnejakta, og at man kan løse dette på andre måter enn gjennom et forbud. Så får vi se hvor lang tid det tar før norske myndigheter skjønner at det er plass for litt mer spesialiserte hunder enn elgbikkja også under bjørnejakt i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen grenser for hva en politimann har myndighet til? Denne saken, hvis jeg forstår den rett, bygger altså på oppfatningen hos én mann. At han er politimann, gir ham vel ingen spesiell faglig tyngde i dette spørsmålet. Så vidt meg bekjent, er ikke jakt med drivende hunder en del av pensum i politiutdanningen.

 

Men han har sevsagt rett til å mene hva han vil, mitt poeng er at han ikke nødvendigvis vet hva man snakker om selv om han presenteres som politiinspektør.

 

Ugh!

Link to comment
Share on other sites

Her er den opprinnelige artikkelen fra jägareförbundet:

 

http://www.jagareforbundet.se/news/gavleborgspolisen_vi.asp

 

Nationen har tydeligvis utelatt en del... Jeg kopierer like greit inn hele sulamitten (dvs det som mangler hos Nationen...

 

"Tommy Svensson tycker definitivt inte att hundanvändningen är något stort problem vid björnjakten. Han tycker ändå att det är bra att ämnet kommer upp på bordet och passar samtidigt på att mana till eftertanke inom jägarkåren.

– Jag tycker att man utsätter viltet för onödigt lidande om man släpper ett helt koppel hundar. Det här måste vi, hundklubbarna och jägarorganisationerna styra upp, säger Tommy Svensson.

Han anser inte heller att skalldrivande hundar stressar en björn mer än de som tyst förföljer björnen.

– I det fallet ser jag ingen större skillnad på om en spetshund eller exempelvis en plotthund förföljer en björn, säger Tommy Svensson.

Även Jägareförbundet är inne på samma linje som Tommy Svensson.

– Vi anser att högst två hundar ska användas vid jakt på björn. Det finns helt enkelt inget som motiverar varför man ska använda sig av fler, säger Daniel Ligné, biträdande riksjaktvårdskonsulent på förbundet.

Även Ligné välkomnar debatten om hundanvändningen vid björnjakt.

 

Plotthundklubben välkomnar debatten

Nordiska plotthundklubben känner inte igen den påstådda hetsjakten på björn. Klubben anser i stället att jakt på björn med drivande hund är förenligt med god jaktetik.

 

– Att en hund som ger skall vid förföljande av löpan skulle vara mer stressande än en hund som förföljer utan skall finns det inga belägg för, säger Jörgen Korpelainen vid plotthundklubben.

Plotthundklubben rekommenderar själv att högst två vuxna, tränade hundar ska användas samtidigt vid björnjakt. Detta grundar sig på att fler hundar inte tillför jakten något.

– Men om användandet av flera hundar egentligen stressar björnen kan vi inte uttala oss om då vi inte känner till resultat av någon forskning i frågan, säger Jörgen Korpelainen.

I en eftersökssituation kan däremot flera hundar vara en fördel, inte minst med tanke på eftersöksjägarens säkerhet, menar plotthundklubben.

Jörgen Korpelainen tillbakavisar också Gävleborgspolisens utspel om att en drivande hund skulle hetsa den drivna björnen.

– Plotthundarna har väldigt låg drevfart. Att hundarna tröttar ut björnen tills den är slut stämmer inte heller med verkligheten. De biter inte heller björnarna som en del verkar tro. Om så vore fallet skulle det inte finnas några plotthundar idag, det skulle om inte annat björnarna ha sett till, menar Jörgen Korpelainen.

– Om det blir längre förflyttningar drar ofta björnen ifrån hundarna relativt fort och återtar därefter en långsammare lunk. Om hundarna kommer ikapp stannar i regel björnen och gör front. Att detta skulle bero på att björnen är tröttkörd finns inga belägg för utan snarare beror det på att björnen anser sig tillräckligt långt från människan eller har funnit en plats där den lätt kan hålla koll på hundarna, fortsätter Korpelainen.

Plotthundklubben välkomnar den debatt som blossat upp om hundanvändningen vid björnjakt.

– Det är bra att det kommer upp för det finns så många förutfattade meningar om björnjakt med plotthund. Vi vill uppmana representanter från Naturvårdsverket, polisen och länsstyrelserna att följa med oss ut på jakt. De får välja vilka plotthundar de vill och sedan är det bara att hänga med. Då får de se att jakt med drivande hund på björn är förenlig med god jaktetik, säger Jörgen Korpelainen."

Link to comment
Share on other sites

Se der, ja. Det blir liksom mer forståelig og begrunnet når journalistikken er litt bredere anlagt enn bare å referere fra én kilde, som attpåtil ikke virker å være særlig relevant for saken. Takk, Jibrag.

 

Personlig ser jeg ingen grunn til at en bjørn skal bli mer stresset om den forfølges av losende hunder enn om hundene er tause. Sett fra bjørnens synspunkt, i den grad det lar seg gjøre, skulle en jo anta at det er lettere å holde styr på forfølgere som sier fra hvor de er. Men jeg kan godt være enig i at det er nok med to hunder under ordinær jakt, og at det heller bør være åpning for å pøse på med bikkjer under et eventuelt ettersøk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I dag fekk eg filmen Svensk bjørnejakt nr 1. Der vart det brukt masse hundar i jakten på bjørn. Mest plotthundar,men også einkelte laikaer. Jaktmåten er sikkert veldig effektiv,men eg kan ikkje akkurat sei eg fekk sansen for den type jakt. Eg forstår godt at debatten om begrensing av antall hundar ved bjørnejakt kjem

opp i Sverige.

 

Kan ta med at filmen var meir ein slags opplæringsfilm enn ein vanlig jaktfilm. Fin sekvens om skytetrening.

Link to comment
Share on other sites

Snakket med Rasmus Böstrøm sist helg,spurte han om antall hunder spilte noen rolle for effektivitet for jakten.

For han spilte det ingen rolle om forbudet hadde kommet,fordelen med flere hunder var at han raskere oppdaget bjørnen i los med å se på hundenes retning.

Hva er egentlig forskjellen på å slippe 4 jämter etter en bjørn mot plotter ?

og vi kan jo slippe 4 hunder etter en elg uten å gjøre noe ulovlig,

Som nevnt ovenfor,så er ikke plottene en ren drivende hund,den står også i full stålos i time etter time !

Eneste forskjellen er at plottene følger drivdyret halsende !

Rasmus bruker vanligvis 3-4 hunder,den sekvensen på filmen med skadd bjørn ble det sluppet på mer erfarne hunder som sikkerhet,derfor så mange hunder der.

De fleste bjørner i Sverige blir jo skutt i vanlig stålos med en elghund,denne kan jo også fulgt etter bjørnen i en mil før det stoppet !

Ingen hund i verden kan tvinge en bjørn eller elg til å stoppe hvis den ikke vil selv !

Link to comment
Share on other sites

At jaktmotstandere reagerer, overrasker meg egentlig ikke. Å se en haug med hunder står 2 meter unna en bjørn og bjeffer mens den prøver å komme opp av vannet er jo forferdelig. Likeledes å slippe enda flere hunder på en bjørn som er påskutt...det vil jo bare stresse den mere :roll:

 

ironimodus av

 

Er vel snart så det kommer reaksjoner mot bruk av salongrifle på smått vilt; kula går jo så sakte at viltet aner fare og føler seg utrygg før den blir tatt av dage...

 

Er det noe som irriterer meg, så er det at "moderne" mennesker skal prøve å forby noe som har vært bedrevet av jegere i flere århundrer, se som revjakta i England..selv om det er utrolig mange forskjellige syn på det jegere imellom.

Link to comment
Share on other sites

No treng ein vel ikkje vera jaktmotstandar for å ikkje å synes noko om dette. Poenget mitt var ikkje nødvendigvis at det vart brukt plotthundar,men mange hundar. Etter det eg har lese så er sjølv Bostrøm litt kritisk til å bruke masse hundar. Og han kan vel knapt kallast jaktmotstandar? Men for nokon er vel alt ok, sikkert dei som synes det er ok med for eksempel 10 hundar på elgjakt .

 

Ein kan like den slags bjørnejakt eller ei,men ingen må innbille meg at det er lang tradisjon for denne typen jakt med fleire hundar her i Norden. Når det gjeld slik bruk av hund i USA så må eg sei at det er ein del dobbeltmoral ute og går der angåande bruk av hund på storviltjakt. Mange amerikanske jegerar er antihundejegerar på storvilt og fleire eg har snakka med skjønte ikkje heilt poenget med hund på elgjakt, skyt den gneldrebikkja var einkeltes kommentar då eg viste dei videoar av nordisk elgjakt. Sjølv bruk av ettersøkshund er svært svært vanskelig der borte. Holdninga til hund er at det ikkje gir viltet eit sjanse :? Såvidt eg har klart å finne ut er det i heile Nord Amerika kun i staten Ontario det er lov med laushund på elgjakt. :!:

Link to comment
Share on other sites

Det jeg egentlig ville si, var at folk som har et skjeft syn på jakt med drivende/stående hunder får litt bensin på bålet ved å se slike scener med mange hunder innblandet.

 

Bare for å si det; innlegget mitt var ikke ment som et hån mot deg og innlegget ditt, "vest", bare for å ha sagt det :wink:

Link to comment
Share on other sites

No treng ein vel ikkje vera jaktmotstandar for å ikkje å synes noko om dette. Poenget mitt var ikkje nødvendigvis at det vart brukt plotthundar,men mange hundar. Etter det eg har lese så er sjølv Bostrøm litt kritisk til å bruke masse hundar. Og han kan vel knapt kallast jaktmotstandar? Men for nokon er vel alt ok, sikkert dei som synes det er ok med for eksempel 10 hundar på elgjakt .

 

 

Har ikke helt skjønt problemet i denne tråden men !

Men til "Vest" hvorfor er du kritisk mot fire hunder istedenfor to som er lovlig ?

Spiller jo egentlig ingen rolle for bjørnen,og effektiviteten blir ikke bedre med flere !

Personlig så har jeg mer enn nok med to hunder løst i skogen !

Smak og behag,noen jakter uten hund og lykkes med det.

 

Hvis noen synes det er ok med ti hunder på elgjakt,hvorfor ikke ? alt som ikke er helt vanlig tradisjon her i landet,behøver nødvendigvis ikke være farlig !

Link to comment
Share on other sites

 

Som nevnt ovenfor,så er ikke plottene en ren drivende hund,den står også i full stålos i time etter time !

Eneste forskjellen er at plottene følger drivdyret halsende !

 

Åh, de begynner lenge før det...

 

Du skal ha jaktet mye med plotthund for å høre når den har tatt ut viltet. For min del høres den fortsatt likedan ut når vi tar den ut av bilen som når den kommer fram på skuddplassen... Og jeg har da litt erfaring med drivende hunder...

 

Mitt største spørsmålstegn i denne sammenheng, er hvordan man klarer å komme med ideen om at en løs på drevet halsende stresser viltet mer enn en hund som ikke loser på drevet. Si meg, er det ikke derfor vi bruker drever og dachs på rådyra, slik at de skal ha kontroll hele tiden og høre hvor hunden er...?

Link to comment
Share on other sites

No har eg ikkje satt ei grense på kva som er ok eller ikkje,men er alt ok berre fordi det er lovlig.? Om nokon ville bruke 5 drivande om det var lov og 5 stillande hundar på elgjakt så meiner eg at viltet blir stressa unødvendig. Og det er vel egentlig det dette dreier seg om. Svenskane kaller det hetsjakt.

 

Når det gjeld USA som eg nemnte der bjørnejakt med Plott er lovleg einkelte stader,mens elgjakt med laushund kun er lov i Ontario så viser det at all hundejakt faktisk ikkje har aksept alle stader. Når det er så massiv kritisk stemning mot bruk av laushund, ja faktisk også mot band og ettersøkshund der på storvilt, så blir den nordiske kritikken mot bruk av masse hundar og då spesiellt drivande hundar på bjørnejakt berre ei lita krusning på overflata i forhold.

 

No skal eg i rettferdigheitens navn og ta med at mange norske storviltjegerar ( for ikkje gløyme grunneigarar og sauebønder)som ikkje er van med bruk av hund, spesiellt på vestlandet, synes det er ein uting.Spesiellt då laushundar.Men også mot bandhund.Årsaken er fordommar og uvitenheit. Eg har sjølv opplevd det når vi begynte med å ha med oss hund på hjortejakt. Eg kunne tatt med mykje ,men folk kom med dei mest utrulege påstander som for eksempel at hjorten skydde terrenget om ein hadde hund med seg. Men etter at vi fikk forskriften i 1994 om ettersøkshund så begynte fleire å ha med seg hund på jakt og den kritiske stemningen mot hund har nok snudd mykje. Folk har faktisk begynt å sjå fordelen med hund.

 

For den som er oppvaksen med bruk av hund på jakt høyres dette kanskje rart ut,men det er faktisk realiteten i delar av Norge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke forsvare noen bruk av mange hunder,siden jeg ikke tror det er noen fordel for jaktas betydning.

Om det er en hund som henger på som en jævel i tre døgn eller om 4 hunder som bråker litt i fem timer før det avsluttes,så er jeg ikke i tvil om hva som stresser mest !

Bjørnens fysiske størrelse og styrke,tror jeg gjør at den ikke nevneverdig bryr seg så mye om hundene !

Ser dette enkelte ganger med løshundjakt,elgene kan jo begynne å beite mens hunden loser rundt den !

Link to comment
Share on other sites

Har diskuttert dette med hvor mange hunder man trenger for å jage bjørn effektivt, men flere erfarne bjørnejegere i Finland, og svaret er stort sett det samme.

Har du en knallhard hund som jager med innsiden av hodet, så greier du deg med den.

Spørsmålet er vel om en slik hund er noe trivelig å ha i vårt relativt "urbane" samfunn. Bor man inne på skogen mutters alene uten naboer, så går det bra, men skal man derimot ut blandt folk med hunden..... :roll:

Møtte noen bra bjørnehunder i Finland av typen karelsk bjørnhund, men ikke pokker om vi fikk gå bort til dem :mrgreen:

-"Nej, nej...inte klappa hunden. Då blir fingrarna borta"- :lol::lol::lol:

 

For å få stopp på en ungbjørn, noe de aller fleste av oss som jager bjørn i Norge får muligheten til, så er 2-3 passe tøffe hunder ok. Henger de på og er av den langbeinte typen, så kan det fungere bra.

For dere som har hatt mulighet til å se en bjørn som løper i fra hunder, så glemmer man det aldri. Det går så mye fortere enn det du kan forestille deg. Har sett bjørn som drar i vei oppe i fjellet med 2 laikaer i ræva, og det går lattelig fort :D

 

Tror dilemmaet med hundebruk på bjørnejakt i Sverige egentlig bunner ut i den gode gamle misunnelsen.

Det finns noen som ikke lykkes under bjørnejakta fordi Rasmus Boström & co skyter ut kvota så fort.

Skriker man høyt nok og bruker de rette argumentene, så lytter myndighetene.

 

Rasmus og hans kompanjonger tar mye bjørn, og har gjort dette i mange år.

Jeg var på bjørnejakt med Rasmus i Nord Karelen i 2001, og dette var før han kjøpte seg laika og plotthound.

Den gangen lånte han laikaer til jakta og han skjøt 3 den sesongen. Ingen lagde noe oppstyr av dette.

Slik har han holdt på i mange år nå og først nå begynner man å "grine" og legge skylda på hundene fordi bjørnen stresses unødvendig.

 

En bjørn blir nok ikke så stresset og er fullstendig kapabel til å ta igjen om den stopper. Ei binne med unger derimot skjønner jeg at folk reagerer på.

 

Tror det hadde vært mye bedre å diskuttere faren at man ikke klarer å skille på binne og hannbjørn, noe som er håpløst uansett, og skyter den "enslige bjørnen" hundene herjer med, som i virkeligheten er ei binne som har sendt ungene opp i et tre.

Link to comment
Share on other sites

Ifølgje http://www.jaktjournalen.se er det no innført begrensing på antal hundar ved bjørnejakt.

 

Tatt fra ledaren:

"Hundanvändning

I samband med årets björntilldel­ning har vi också fått den första begränsningen i hundanvändning. Den så kallade packjakten med flera hundar förbjuds och begrän­sas till max två hundar.

Bakgrunden är att polismyndigheterna i både Jämtlands och Gävleborgs län anser jaktformen oetisk, en linje som Naturvårds­verket stödjer.

Även den omdiskuterade åtel­jakten förblir förbjuden."

 

Nærmare detaljar veit eg ikkje.

Link to comment
Share on other sites

Ifølgje http://www.jaktjournalen.se er det no innført begrensing på antal hundar ved bjørnejakt.

 

Tatt fra ledaren:

"Hundanvändning

I samband med årets björntilldel­ning har vi också fått den första begränsningen i hundanvändning. Den så kallade packjakten med flera hundar förbjuds och begrän­sas till max två hundar.

Bakgrunden är att polismyndigheterna i både Jämtlands och Gävleborgs län anser jaktformen oetisk, en linje som Naturvårds­verket stödjer.

Även den omdiskuterade åtel­jakten förblir förbjuden."

 

Nærmare detaljar veit eg ikkje.

 

Jeg lette opp dette i forbindelse med en annen tråd her på Kammeret, men det svenske myndigheter har gjort er egentlig (etter forholdene...) litt genialt i all sin enkelhet. Den svenske bjørnejakta er betegnet som "skyddsjakt" (tilsvarer lisensjakt i Norge) og krever et årlig vedtak fra miljømyndighetene for kvotetildeling osv. I dette vedtaket har de alltid nedfelt en del forutsetninger og restriksjoner, bl.a når og hvor det kan jaktes osv. I år har de tatt med forbud mot mer enn 2 hunder i fellingsvedtaket.

 

Selv om jeg ikke nødvendigvis er enig i et slikt forbud, er det smidig å ta det i forbindelse med fellingsvedtaket, rett og slett fordi det da KUN er gjennomført for årets bjørnejakt, punkt slut. Det er ikke nedfelt i lov eller forskrift, og trenger altså ikke politisk behandling for å forsvinne før neste års jakt.

 

Så kan man selvsagt si at det er en fordømrade udemokratisk måte å snikinnføre regler på, men etter forholdene synes jeg dette var smidig. Og et eksempel til etterfølgelse for norske myndigheter når de skal gjøre vedtak om lisensjakt på bjørn i Norge, for å forbigå forskriftene. "Under årets lisensjakt tillates løs på drevet halsende hund brukt under bjørnejakt, under forutsetning av at... osv"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...