Jump to content

Valg av .22 matchvåpen...


sveinrj76

Recommended Posts

Skal kjøpe meg en ny match pistol, og valget står mellom pardini sp new og morini cm22m.

Har hørt at pardini'en har hatt en del forkilingsproblemer og tull med magasiner. Er dette noe som var problem på eldre modeller og har blitt bedre på SP New?

Har også hørt at Morini'n er mer driftssikker.

Har vært hos Børselars å prøvd pardini og liker denne veldig godt, men er skeptisk hvis den fortsatt er ustabil.

Link to comment
Share on other sites

Min Pardini tullet litt til å begynne med (6-7 år gammel), da jeg ringte Børselars som jeg kjøpte den av, viste det seg at de hadde glemt å blokke ut magasinene mine pga. sykdom når den ble sendt. Dette er noe de iallefall gjorde med alle før, men det ser ut som om Pardini har funnet dette ut selv, og lager magasinene litt lenger.

 

Min har fungert feilfritt med mange tusen skudd etterhvert, med ett unntak: CCI ammo gjør at den får matefeil etter 50-100 skudd, da er magasinet fullt i fett....

Link to comment
Share on other sites

Morini... Jeg setter aldri mine bein i en pardini igjen. Kjøpte meg ny Morini i januar og angrer ikke et sekund. Lykke til med pardini hvis du bestemmer deg for det. Men prøv for all del en Morini først. Uansett så er det opp til hver enkelt hva som passer best. For meg ble det en cm22m..

Link to comment
Share on other sites

Oki.. Takk for alle svar..

Da blir det nok en Pardini :D

hah......og du tror du kjøper noe som ikke vil fuske..............Ser ikke annet

en dem hendene som går i lufta på stevner fremdeles holder i en pardini som jammer seg.

 

Men det blir veldig unyansert fordi funkfeil også ofte skyldes at eierne ikke

vedlikeholder det dem har. Det blir en slags 'kult' ting og skyte til det bare stopper av dritt.

 

Jeg ser lite Hammerlier som kiler seg, så jeg tror faktisk at feil raten på en Hammerli SP20

er mindre en på en pardini. Det kule er jo at skjeftene på en Hammerli er bare 700-800 kroner, og

man kan slipe til 2 stk Hammerli skjefter for samme pris som en typisk Pardini, Morini eller Walther skjefte.

 

Har selv en SSP, og den går som en maskin. Har hatt mindre en 4 funk feil på siste 4 år, og det skyldes

i hovedsak at tomhylse setter seg mellom sleide og løp. Det ser ut som jeg har funnet årsaken til det også, og

skjedde helst når den var ny.

 

Skal du ha noe som virkelig går og går, så tror jeg ingenting slår en GSP, men dem er jo litt gammeldagse

på fasong og tyngde. Men dem funker bedre en noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Har Pardini og det har aldri vært problem med den. Jeg trur alle matchpistoler i den prisklassen er like bra og at det hele er hvordan våpnet passer skyteren (løft,grepsvinke)

 

Enig, noen ser ut til å like det rette grepet som er på Pardinien. Hvis man derimot ikke liker det, som meg, vil jeg anbefale å kjenne på en Matchgun MG2. Satt som et skudd(He he) i handa, og har følt Pardini og flere av de andre som feilplasserte i handa. Meget lav kjernelinje og mindre munningsvipp i forhold til konkurrentene.

Link to comment
Share on other sites

Har Pardini og det har aldri vært problem med den. Jeg trur alle matchpistoler i den prisklassen er like bra og at det hele er hvordan våpnet passer skyteren (løft,grepsvinke)

Heller hvor mye eieren pusser og vedlikeholder ting, og senser hva som er svake punkter som

er sensitive for funk feil.

 

Men det som blir feil er å gi et inntrykk av et enkelte merker er 100% problemfrie, for det

er dem ikke. Det hadde vært bedre om man kunne lagt lista og sagt at alle merker potensielt vil ha funk feil, men at enkelte har mindre en andre. Blir litt for enkelt å si at et magasin for 5 år siden ble fikset og oppgradert, og så er alt ok. Kanskje det ble 'forbedret' for 5 år siden, og feil raten gjekk ned.

 

Pardini, Hammerli, Morini, SSP, GSP, etc, etc....alle "vil" feile før eller siden, og kanskje ofte til tider også. Men enkelte feiler mere en andre og det kan skyldes vedlikehold like mye som at noe ikke er ok.

Link to comment
Share on other sites

:shock: Jeg er neppe den rette til å fortelle feilhistorikken til Pardini, da jeg bare har erfaring med mine tre Pardinier..

Jeg har selv opplevd magasinfeilen i .22 og min .32 tålte tydligvis ikke mye vann (ref: NM Mysen i år..) før den fikk mateproblemer.. :?

Men sammenlignet med andre skyttere (pistoler) rundt meg de siste 5 åra så er det veldig LITE feil med Pardini, og feilene kan stort sett tillegges brukerene!

Unntaket er som sagt de tidligere magasinene som enkelt og greit var altfor trange. De er fortsatt trange, så lange .22 patroner vil fortsatt kile seg. (.22 stinger fungerer ikke...)

Skal du svi av 15 lapper bør du uansett prøve litt forskjellig før kjøp. Men jeg angrer ikke på noen av mine!

Godt pistol valg! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skaffet meg en Pardini SP like før NM, etter at jeg egentlig var i ferd med å gi opp hele Finpistol - fikk ikke dreis på det. Kjøpte en Pardini SP uberørt av norske hender, av Petter hos Børselars, målte avtrekksvekt (lot det være som det ble levert) justerte skjefte slik at det passet hånda mi, fikk en demonstrasjon av demontering og puss (...og lovte vel at jeg skulle pusse hver gang etter skyting...) og dro på banen samme kveld. Praktfult oljet skjefte (helt likt C. Nill ?), perfekt avtrekk, balanse og rekylopptak - her var det bare å holde stødig. Etter noen runder med CCI (bruker kun den i alle 22'er) uten antydning til teknisk plunder satt den første 50 runden med beste hånd på 25 m. Eneste jeg synes var litt uvant er den slake skjeftevinkelen som tvinger håndleddet fremover, men det er også med på å gi en meget godt og stabilt grep (dette er vel felles i mer eller mindre grad for alle moderne matchvåpen). Nå har Pardini'en gått i overkant femtenhundre skudd helt uten teknisk svikt og jeg har ikke brukt mye tid på puss. Fult puss fra du tar opp våpenet for puss til du er i gang igjen tar forøvrig mindre enn 10 min. Jeg har fått fornyet interesse for finpistolgrenene og vil absolutt putte Pardini'en i kategorien velykket anskaffelse. NM gikk forøvrig greit og det var definitivt ikke Pardini'en som bomma fire ganger...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...