Jump to content

Den beste fabrikk-laddede elg-patronen i 308.


Mr.Polar

Recommended Posts

Hvilken patron og kule synest dere kammerfolk er den beste til bruk på storvilt for kal.308? Da tenker jeg i hovedsak på minimale kjøttskader i dyret. Knall og fall effekten kan jo være så ymse utifra hvor høyt stressnivå dyret har,men det gjør heller ikke så my at den er opplevd som god+ :)

Pris er ikke det essensielle her.

Å KUN fabrikk-laddet snadder :mrgreen:

 

P.S Finnest det fabrikk-laddet amo med 200 grains eller 220 grains kuler i nevnte kaliber?

Link to comment
Share on other sites

P.S Finnest det fabrikk-laddet amo med 200 grains eller 220 grains kuler i nevnte kaliber?

Før du bruker så tunge kuler i .308 bør du sjekke riflestigningen. .308 har nominelt 1:12", og da bør du ikke gå over 165gns med blykjerne, men endel nyere rifler har 1:10".

Norma leverte tidligere 200gns kuler i fabrikkladning, men det ser det ikke ut som de gjør lenger.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Mork her. Det er situasjonen og plassering av skuddet som avgjør 98,43%, der finnes ingen magiske kuler som gjør slik eller slik hver gang. Selv liker jeg at kula har en viss lengde og har tro på at det gjør dem mer retningsstabile ved treff. På "godkjente" avstander ville jeg derfor brukt ei erfaringsmessig god kule som holder godt sammen med vekt på rundt 180grs.

For n'te gang la meg slippe å lese "kuler med knall og fall effekt" de finnes for f... IKKE (les min første linje over her)

Link to comment
Share on other sites

Om ikke trådstarters ønske om "minimale kjøttskader", ville jeg ha foreslått 180 grains Nosler Partition i .308 W.

Jakter ikke selv med .308, men har sett at denne fungerer bra med god effekt og penetrasjon (som vanligt med Nosler Part.) på både Hjort oo Elg.

 

Man kan dog ikke beskylde denne kulen for "god køttbehandling". så derfor støtter jeg sako sitt forslag som et meget bra alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er godt fornøyd med Oryx fra sel og bever til elg. En stor fordel er at de aller fleste jaktbutikker har ammoen på lager. Kun opplevd stygg kjøttskade en gang, i fjor ved ryggradsskudd på en reinskalv. Da så ut som jeg hadde brukt spade på ryggen til stakkaren, men jeg tror ikke det var ammunisjonens feil. 22,50 pr skudd på XXL.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...