Jump to content

Hastighet på egen prod. Oryx 12,7g


911

Recommended Posts

Heisan

 

Er der noen som kan bidra med fakta eller fornuftig synsing.

Har ladet opp et parti med Oryx 12,7 gram i 8mm. Prøvde denne opp mot Federal sin 11,2 gram som har V0 685m/s.(iht.fabrikk)

Disse to ladningene går tilnærmet likt på 100m.

Hvilken hastighet har da Oryx 12,7gram ved V0??????

Link to comment
Share on other sites

tja

Nå er jo Oryx 1,7 gram tyngre, og det skal vel noe til at BC er så mye bedre at de kan ha lik Vo og samme høyde v/100m.

Derfor antar jeg en noe høyere hastighet på oryxèn, men hva 700-720-740m/s?

På 100m har BC vanligvis ingenting å si for treffpunktet. Hastighet har endel å si, men pipesvingninger har vanligvis mer å si. Om du vil bestemme hastighet på grunnlag av treffpunkt, kan du feks måle kulefall fra 100 til 200m. Eller på lengre avstand. Da kan du få en pekepinn. Treffpunkt på kun 100m sier ikke noe sikkert om dette.

Link to comment
Share on other sites

Nå skriver du lite hva det er for kaliber osv. Tipper det er 8x57. Er det riktig?

Å gjette seg til hastighet er ikke enkelt. At det er en 8 mm Norma Oryx på 12,7 gram eller 196 grain sier veldig lite.

En cronograf vil kunne gjøre jobben for deg mht hastighet, og et ballistisk program vil fortelle deg resten - bl.a om du har fart nok til å klare kravet for anslagsenergi på f.eks storvilt.

Har du ikke cronograf, så stiller du egentlig blankt... Du får høre med noen du kjenner som har en om du kan få prøveskyte noen skudd gjennom den.

Link to comment
Share on other sites

Ok

 

Nå er ikke viten om hastigheten på denne ladningen så viktig, grunnlaget for spørsmålet var om jeg hadde tøyd stikken vel langt ang. ladningen. Dette basert på teori om at en lettere fabrikkladet kule hadde samme høydeinnslag på 100m som min hjemmeproduserte noe tyngre kule.

Du har helt rett ang. kaliber og en kronograf skal vel også kunne skaffes. Tenkte muligens at noen hadde lignende resultat og vise til her på forumet.

Ellers så tror jeg nok at kulen med sin hastighet vil gjøre jobben.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Ok

 

Nå er ikke viten om hastigheten på denne ladningen så viktig, grunnlaget for spørsmålet var om jeg hadde tøyd stikken vel langt ang. ladningen. Dette basert på teori om at en lettere fabrikkladet kule hadde samme høydeinnslag på 100m som min hjemmeproduserte noe tyngre kule.

Du har helt rett ang. kaliber og en kronograf skal vel også kunne skaffes. Tenkte muligens at noen hadde lignende resultat og vise til her på forumet.

Ellers så tror jeg nok at kulen med sin hastighet vil gjøre jobben.

 

Mvh

Om målet er å finne ut om ladningen din er OK kan du jo opplyse om kruttmengda? Viss dette er ein 8x57IS er amerikansk fabrikkammo vanlegvis dårleg som referanse. Dei er ofte ladd svært moderat. Fabrikkladd Norma er ladd opp mot normalnivå i dette kaliberet (som i dei fleste andre), og dermed mykje betre som referanse.

Link to comment
Share on other sites

Med magnumhetter er du nok temmeleg nær maks. Norma brukar vel vanlege riflehetter? Viss du vil finne hastigheita utan kronograf kan du skyte på 200 eller 300 meter og måle kulefallet. Deretter kan du bruke kulebanegeneratoren på Norma.cc og justere hastigheita i programmet til kulefallet stemmer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg test skjøt 49grs 203-B, med col. på 75mm i dag. Den ga 765m/s i ei 57.7cm Blaser pipe.

Samlet på snaue 30mm. Dette blir jaktladningen i høst, men da med ei pipe på 48cm, og med en Hausken standard demper montert... :) Skal selvfølgelig testskyte med demper før jakt, men regner med at det ikke skulle gi noen store overraskelser.... :)

Link to comment
Share on other sites

peodden:

 

Quickload gir akkurat samme hastighet med de dataene du oppgir, 765 m/s. Med en pipelengde på 48 cm gir Quickload 732 m/s, og en energi på drøye 3100 joule, altså godt innenfor kravet. Faktisk så skal ikke kula ha høyere utgangshastighet enn ca 625 m/s for å klare kravet på 2200 joule på 100 meter.

 

Jeg mener å ha lest i kruttboka til Normas kruttguru, at magnumhetter ikke kommer til å gi økt trykk på såpass "moderate" kruttmengder som dette, i hvertfall ikke hvis det ikke er minusgrader. Noen som har målt noe særlig på dette forresten?

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å ha lest i kruttboka til Normas kruttguru, at magnumhetter ikke kommer til å gi økt trykk på såpass "moderate" kruttmengder som dette, i hvertfall ikke hvis det ikke er minusgrader. Noen som har målt noe særlig på dette forresten?

Jeg har testa det ut i 6,5X55 (var det en bombe???) :)

 

Se her:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=18648&p=213821&hilit=magnumhetter#p213821

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...