Jump to content

Hvilket norrøna plagg bør jeg kjøpe?


dalla

Recommended Posts

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/klaer-til ... ss-1056447" target="_blank

 

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/klaer-til ... ss-1049975" target="_blank

 

Skal kjøpe en av disse, men er veldig usikker. Jakter både rype på fjell og i skogen, blir gjerne fort varm og litt svett. Tenkes til å brukes under jaktsessongen. Hva tenker dere er det beste plagget å invistere i?

Link to comment
Share on other sites

Kjøp den Norrøna Finnskogen du, en god dress, litt varm, men problemet ofte på jakt er at du fryser. Sjeldent jeg er på jakt og er før varm, heller motsatt. Den forelhogna dressen er litt tynn og knitrete. Svogeren min har den dressen og den bråker mye. Har sjøl Finnskogen, og er fornøyd med den.

Link to comment
Share on other sites

Hvis dette er på tidlighøsten, ville jeg gått for den første. Men er det ut i de kalde årstider også, ville jeg gått for det siste. Har selv det siste, og det fungerer selv i 10 +... Men da har man bare en tynn ull under.... Har hatt finnskogendresser i allfall 15 år.

Link to comment
Share on other sites

Eg har veldig sansen for Finnskogen, -til storviltjakt.

Skal du berre jakte rype so blir den fort varm, og til den bruken trenger du ikkje "lydlausheten" i samme grad.

Til rypejakt må den Forelhognadressen vere glimrande, slik som eg ser det.

 

Sjølv har eg Dovre og er veldig fornøgd med den til all mulig slags jakt og allroundbruk. So har eg ein lettare og lydlaus billegdress som eg brukar når det er fint ver.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville holdt meg langt unna Finnskogen, det er en dress som er fin om du bare skal jakte storvilt i skogen. Som rypejeger er det bevegelse hele tiden og da blir den tykke Finnskogendressen for varm de fleste dager.

 

Jeg kjenner ikke soft shell godt nok til å vite om det er noe bedre enn andre vindtette og vannavstøtende bukser, men jeg hadde heller gått for soft shell buksa og så kombinert den med Forelhogna Paclite jakka http://www.xxl.no/jakt-vaapen/klaer-til-jakt/jakker/forelhogna-paclite-jakke-1049890. Sistnevnte er vanntett, men samtidig veldig kompakt å pakke i sekken. Min erfaring på støkkjakt er at det oftest ikke er behov for jakke, slik at jeg blir gående i skjorta og kun tar frem jakka i hvilepauser eller om været blir dårlig.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

tar opp denne tråden igjen:)

 

Skal kjøpe meg jaktdress til våren. Etter å ha lest mye rundt om på diverse forum har jeg kommet frem til at norrøna forelhogna vil være et godt alternativ hele jaktsesongen i og med at den tar liten plass og er vann- og vindtett.

Når det gjelder bukse er jeg litt mer i tvil. Så lenge det ikke regner for mye eller er veldig kaldt bruker jeg fjellräven g1000. En bukse jeg er veldig fornøyd med. Derfor trenger jeg en bukse jeg kan bruke på våte og/eller kalde dager fra tidlig høst og frem til snøen faller.

Ut i fra dette lurer jeg på om Norröna finnskogen gore-tex bukse er et alternativ? Hører mange sier at den er forholdsvis tung og varm, men hvor ille kan det være? Og hvordan er passformen? Er lang og tynn.

Er det evt. noen andre bukser jeg bør ta en titt på?

Link to comment
Share on other sites

Spørs åssen jakt du skal bruke klærne på?. Storvilt jakt på post eller i skogen, ville jeg ha valgt feks Norrøna Finnskogen. Skal du feks gå mest i fjellet etter ryper o.l ville jeg ha valgt kanskje Norrøna Dovre.

 

Både Dovre og Forelhogna er tykke, robuste, varme og knitrete klær, men det spiller ikke noe særlig på fuglejakt da. Men i feks hjortejakten der en må være mest mulig lydløs er det ikke etter min mening lurt å ha klær som knitrer for mye. En jakt kolllega har Forelhogna dress, og jeg hører godt når han går av post og kommer ned lia.

 

Vet ikke åssen det er med andre, men jeg er ofte ute på jakt fra sept til des, og jeg fryser ofter enn jeg er for varm ihvertfall.

 

Hvis ikke det må være mest mulig lydløst, ville jeg sett på Dovre dressen!. Den er et skikkelig råskin av en jaktdress. Kanskje litt varm i september, men greitt å ha den i sekken om været skulle skifte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kombinasjonen Finnskogen gore-tex bukse og Forelhogna Paclite jakke. Er tilhenger av litt kortere jakker, så jeg er meget fornøyd med den komboen. Men en får sikkert bedre pris om en kjøper pakke med samme jakke/bukse.

Buksa brukes til alt av elgjakt. Da sjonglerer jeg mellom ulike jakker. Litt tykk vindstopper fleece mesteparten av tida, dunjakke på postering på kalde dager, og Forelhogna jakken om det er regn i lufta.

Går også en del med hund på elgjakt, og da blir finnskogen-buksa fort varm. Det går som regel bra siden en jo går veldig sakte, men om det er fint vær tidlig i jakta så bruker jeg ofte en lettere bukse.

Ulempen med Forelhogna jakken er at den bråker langt mer enn Finnskogen.

På rypejakt så bruker jeg som regel en lettere bukse. Kun på dager med surt vær brukes Finnskogen.

Største ulempen med Finnskogen er etter mitt syn at ytterstoffet suger vann, så buksa blir litt tung om en vasser i myr eller om det regner.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

 

Tenkte på samme kombo som deg jomjom. Finnskogen bukse og Forelhogna paclite jakke.

Var å prøvde begge deler på xxl i går. Likte buksa spesielt godt. Jakken virket også veldig bra. Er heller ikke noe stor fan av store og lange jakker.

Plaggene vil for det meste bli brukt til småviltjakt etter skogsfugl og rype.

Har som sagt en fjällreven bukse som egner seg godt på de litt varmere dagene hvor det ikke er for bløtt.

 

Et kjapt spørsmål. I og med at de bare hadde str. 48 inne i finnskogen buksa fikk jeg bare prøvd den.

Er 185 høy, men tynn, så for at den ikke skal bli for stor i livet tror jeg 50 er riktig størrelse, men er litt usikker på lengden.

48 var akkuratt litt trang i livet, og noe kort.

Til dere som har finnskogen bukse, i hvilken størrelse, og hvor lange er dere?

Bare en liten pekepinn på hva jeg burde bestille!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Et kjapt spørsmål. I og med at de bare hadde str. 48 inne i finnskogen buksa fikk jeg bare prøvd den.

Er 185 høy, men tynn, så for at den ikke skal bli for stor i livet tror jeg 50 er riktig størrelse, men er litt usikker på lengden.

Jeg har 52 og er 179. Tror ikke jeg har spesielt lange ben ift høyden. Buksa er ikke for lang for meg. Mulig størrelsene har endret seg siden jeg kjøpte den...

Blir buksa litt vid i livet så er jo bukseseler kjekt. Et must uansett på en slik bukse etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...