Jump to content

Stokk prosjekt, salongrifle


Recommended Posts

Har gått i gang med ett stokk prosjekt til salongrifla nå, så tenkte å prøve å legge ut litt fra dette...

 

Dette prosjektet er på mange måter "avd biltema" og vil kunne få Raudnakke og andre til å rive seg i håret, men det får så være.

 

Prosjektet har flere formål, både å få laget en stokk til salongrifla som passer meg, og for å ta dette som ett prøve prosjekt før jeg går løs på et bedre emne for å lage stokk til jaktrifla.

 

 

 

Her er salongrifla som skal få ny stokk, denne stokken må være beregnet på damer eller junior, så ganske ubrukelig til mitt formål.

 

1295451595_resized.jpg?width=640&height=480

 

 

Etter som at dette mer eller mindre er ett forsøks prosjekt ville jeg ikke bruke det "finere" emne jeg har stående

1313568911_resized.jpg?width=640&height=480

 

Så det er nå biltema kommer inn, trelim og hobby plater.

1313570421_resized.jpg1313570425_resized.jpg

 

 

etter litt liming og god tørketid er enn her...

1313568898_resized.jpg?width=640&height=480

 

Nå skal enn jo ikke stikke under en stol at denne stokken er ett lite forbilde, har den på langholds rifla og jeg liker godt å skyte med slik stokk.

1313569475_resized.jpg

 

Nå var jo motorsaga avbildet lengre oppe, og det var ikke uten grund, den ble tatt i bruk for å grovskjære en del, men først ble en overfres fyrt opp for å frese ut til låsekasse og løp.

1313568905_resized.jpg?width=640&height=480

 

Nå mangler jeg en del bilder fra utsaging og slikt, for hadde ikke kamera med ned de kveldene.

De neste bildene her så begynner en del av utformingen å ta til..

1313569102_resized.jpg?width=640&height=480

1313569170_resized.jpg?width=640&height=480

1313569244_resized.jpg?width=640&height=480

 

 

Etter disse bildene er tatt så har jeg kommet litt videre med dette, forskjeftet er slanket en del, samme bakover langs låsekassa.

 

Stokken vil få et flatt parti forran ala BR for å være stødig på liggende, samt at der er plan om å felle inn versapod pinne.

Overflatebehandling vil nok være maling, og da mye mulig i en upolitisk korekt svart farge, men det vil tiden vise hva det blir når enn kommer så langt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Endelig fikk jeg tid i dag til å ta en tur i garasjen...

 

er vel ikke det store å si om dagens verk annet enn at det var sandpapir, sandpapir og sandpapir... både i håndholdt versjon og med på den stasjonære drillen..

 

noen bilder av hvordan ting er så langt...

løp og låsekasse er ikke helt i posisjon i forhold til stokken, bare la det oppi for å se, skal beddes og da skal jeg løfte det opp 2-3mm tenker jeg.

 

1314387918_resized.jpg?width=640&height=480

1314387939_resized.jpg?width=640&height=480

1314387972_resized.jpg?width=640&height=480

1314387932_resized.jpg?width=640&height=480

 

håper å få pusset litt til i morgen og så sprøytet første strøk med maling, blir å sprøyte og pusse om hver andre for å få dekket siste småripene i treverket med maling. etter maling blir det å gå over på 600 papir tenker jeg.

Må ty til litt "ikke raudnakke korekt" behandlinger her etter som at treverket her er slike hobbyplater fra biltema som er laminert sammen. Blir bedre på neste prosjekt hvor jeg forhåpentlig vis skal bruke det "skikkelige" emnet som står og venter.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Det har gått seint med prosjektet, iallfall har det vært dårlig med oppdateringer her...

 

men stokken er pusset og sparklet, der har vært gjort forsøk på å bedde den, og den har fått div runder med maling mellom rundene med sandpapir...

 

1327927765_resized.jpg

1327927762_resized.jpg

1327927764_resized.jpg

1327927763_resized.jpg

 

Det som står for tur nå er et par plasser som må ha en runde til med sparkel, finne en passende kolbekappe og så må jeg få laget meg en avtrekker bøyle

 

Dersom noen har en kolbekappe liggende å slenge som de kan selge meg hadde det vært veldig fint.

 

At stokken nå er hvit/lys skyldes nå mest at det var den fargen jeg hadde, bruker vekselvis mørk og lys farge mellom rundene med sandpapir for å lettere se hvor ujevnhetene er når jeg pusser. Den endelige fargen på stokken vet jeg ikke helt enda, men rosa blir det IKKE, om jeg skal ha den svart er jeg litt utsikker på, lilla kan være ett godt alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...