Jump to content

Hjelp til kjøp av rifle


Vidar Hetlelid

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har tenkt meg å kjøpe en rifle til jakt på i hovedsak hjort, elg og rådyr.

 

Jeg har kikka litt på XXL og diverse nettbutikker. Men jeg vet ikke hva som skiller riflene fra hverandre med tanke på kaliber (hvilket kaliber egner seg best til mitt formål?) Og hvor mye har pris å si? Jeg har forstått det slik at jeg bør legge mest vekt på optikken.

 

Setter pris på tilbakemeldiger, tips og råd angående kjøp av rifle. Pris? Tja.. tenker egentlig ikke mer enn 4000 for rifla, men ser for meg at dette er litt for labert budsjett kanskje. Så jeg hever meg gjerne to og tre tusenlapper. Kommer helt an på hva dere anbefaler. Og hvor mye må jeg se for meg å bruke på optikk?

 

Legg gjerne med link til noen anbefainger.

 

EDIT:

Har sett denne riflen her i kaliber 30-08, hva nå enn det betyr. Er dette kraftig nok kaliber til jakt på norsk storvilt? Og er det en grei

rifle?

 

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/ri ... 06-9004421" target="_blank

 

eventuellt denne pakken her:

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/ri ... il-1072774

 

 

Takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

den børsa der er helt grei den :)

 

men om jeg skulle kjøpt meg børse idag,så hadde jeg mye sansynlig gått for en zastava M70,billig,bra og ikke minst pen,syns da jeg:D

 

http://www.finn.no/finn/torget/butikk/a ... e=26467219" target="_blank

 

vet jaktdepoet solgte de/selger. eller kjøp brukt,får mye fint brukt!

 

ang kaliber,så er det mye smak å behag. den du linket er en 30.06 og det holder rikelig til alt jaktbart i norge.

 

 

her er ei bra brukt børse,bare kikkerten koster minst 4500kr ny.

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=30084436

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Må seie meg einig med tidlegare innlegg.. Det enkleste er ofte det beste.. :)

Rifler bygd på mauser kasse (eller liknande konstruksjon) er dønn solide, og en vil nok aldri oppleve noko feil på dei. Zastava stod høgt på ønskelista mi, men fann ein mauser på finn..

Kalibermessig vil nok dei fleste skyte best med snill rekyl (6.5 x 55, minste tillatt kaliber til storvillt), men 30 kaliber er muligens å foretrekke til elg.. (30.06, 308 Win) Rekylen på desse er grei nok, men det er mulig å sette på ein dempar dersom rifla slår litt. (ventar på min sonic 45 frå jaktdepoet no..)

Hadde sett av ca 5 til rifle og gjerne 5-8 til kikkert på første rifla. (sjølsagt litt avhengig av jaktform, skyt kun hjort her eg er, og er difor avhengig av ein lyssterk kikkert, dette er nok ikkje nødvendig under alle jaktformer)

Du må ha lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt så foretrekkes 6,5x55 eller .308win til første riflekjøp. Dette på grunn av snill rekyl, kan brukes til alt i Norge, masser av ammunisjon å velge i (både billig, dyr og til alle typer skyting) og du får gode børser til en billig penge (pga std. kaliber).

 

Brukte børser til 4000 - 5000 (uten optikk) pleier å være av god kvalitet.

Optikk kan også kjøpes brukt, men man må være ltt mer obs her, så sjekk godt rundt og ikke kjøp for gammelt (har skjedd en del med optikken siste 10 åra).

 

Jeg ville tenkt gjennom følgende før kjøp av rifle:

 

- Tre-, glassfiber- (el.) eller plastskjefte

- Sikringstype og funksjon (få det demonstrert i butikk og ta på og føl på :wink: )

- Magasin, løs bunn eller kun toppmating

- Trenger du virkelig rustfritt eller holder blånert til ditt bruk

 

Howa, CZ, Savage og Zastava er blant de billige riflene med god presisjon.

Men du kan kanskje ikke forvente allverden på "luksus"-siden.

 

Så til 4000,- (+ litt) bør du nok enten se mot dem eller helst en brukt av noe høyere kvalitet.

 

Så var det optikken....

 

På pakken fra XXL står det en Nikon med objektiv diameter på 56 mm.

Det gjør at siktet tillater mye lysgjennomgang og er derfor fint i f.eks. "skumring".

Men det gjør også at siktet er montert høyt opp, og du vil ikke få så bra støtte til kinnet siden det er stor avtand fra senterlinjen i siktet og ned til toppen av skjeftet. Dårlig utgangspunkt....

 

Jeg ville heller valgt et sikte med 50 mm objektivdiameter eller mindre, og så lave montasjer som mulig (men pass på at siktet ikke tar borti løp / kammer!).

 

2-10x50 / 3-9x50, 6x42 og lignende er fint... helst i prisklassen fra 5000 og oppover.

Gjerne brukt i ett år eller to / tre hvis det er skadefri optikk og ingen slagmerker / bulker ol.

 

Se her for en del nyttig om optikk:

http://www.kammeret.no/portal/utstyrstester/102-hva-kjennetegner-et-godt-kikkertsikte

 

XXL har samme rifle i .308win med Zeiss Duralyt 2-8x42 til 8990,- denne uken.

Det er ikke det dummeste kjøpet...

 

Uansett.... Lykke til med våpenkjøp!

Link to comment
Share on other sites

Hei, hviss du ikke har det travelt, anbefaler jeg deg å sitte en del på finn og andre nettsteder med våpen til salgs. jeg har brukt snart et halvt år til sammen og har nå fått alt utsyr i hus til børsa. kan gjøre noen kjempekjøp om man er heldig, eksempel på kjøpene jeg gjorde:

 

Børsa: veiledende pris: 14500,- jeg betalte for den ny: 6500,-

Kikkert: veiledende pris: 11000,- jeg betalte for den ny: 6100,- (Swarovski) :twisted:

 

veiledende pris samlet: 25500,- jeg betalte 12600,- spart: 12900,-

 

(min :D )konklusjon: har du god tid (noe du ikke har om du skal på jakt med den i år :wink: ) så bruk tiden og finn noen kupp, er masse penger å spare på det. :mrgreen:

 

Anders Løfaldli

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har tenkt meg å kjøpe en rifle til jakt på i hovedsak hjort, elg og rådyr.

 

Jeg har kikka litt på XXL og diverse nettbutikker.

XXL selger Weatherby Vanguard i kaliber .308 til 2990,- ut uka. Se side 48 i kundeavisa som du finner på fremsiden av xxl.no. Har ikke sett kaliberet i nettbutikken, men stikk innom en butikk så får du den nok. Anbefaler 308 fremfor 30-06, da den sparker litt mindre og allikevel er mer enn kraftig nok til alt vilt her i landet. (6.5x55 hadde vært et like(mer?) anvendelig kaliber med mye mindre rekyl, men da må du opp litt i pris).

 

Vanguarden funker flott til jakt, og kommer med en god treffpunkts-garanti. Kjøp heller den enn noe brukt som du ikke klarer å bedømme tilstand på. Du finner ikke bedre våpen til den prisen, brukt eller nytt.

 

Jeg ville sett på Vortex Diamondback for en god og rimelig kikkert med livsvarig tabbegaranti. I tillegg trenger du montasjer for under en tusenlapp.

Link to comment
Share on other sites

Tok en telefon til xxl i Kristiansand og der kunne du får en tikka t3lite i 6,5x55 med en nikon monarch 2,5-10x56 med lys for 13800 og med en nikon monarch 1,5-6x42 kostet den 13000, dette er noe jeg apsolutt ville vurdert!

 

Hvist ikke hadde jeg vurdert remington 700 veldig sterkt!

 

 

 

 

PS: hvist du kunne ha satt en øvre grense på hva du vil bruke på det totalt hadde det vet lettere og hjelpe deg :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...