Jump to content

Remington slutter med Wingmaster HD?


spets

Recommended Posts

Som tittelen sier... Noen andre som har hørt det?

 

Litt klipp og lim fra et innlegg jeg skrev i en annen tråd:

Var innom ammostanden til Jakt&Friluft og de var mer eller mindre tomme for Wingmaster HD. Det jeg ble fortalt var at Remington ikke lager haglene (altså de inni patronen, ikke våpenet...) selv og skulle derfor kutte ut denne linjen med patroner. De holdt visst på å utviklet noe eget som de skulle komme med "senere". Noen som har hørt det samme?

 

Kjøpte i stedet noen smeller med Rottweil Ultimate. Også Tungsten-hagl med samme egenvekt som Wingmaster HD. Ser av nettsidene at Wingmaster har noe høyere utg.hastighet (1325 fps) ift Rottweil Ultimate (375 m/s). Dette da i 12/70 36g.

Får vel finne fram noen telefonkataloger og kjøre en liten test...

 

Lenke til Rottweil: http://www.rws-munition.de/en/product-finder.html. Siden er treg å laste hos meg, så ha tålmodighet..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Kjøpte i stedet noen smeller med Rottweil Ultimate. Også Tungsten-hagl med samme egenvekt som Wingmaster HD. Ser av nettsidene at Wingmaster har noe høyere utg.hastighet (1325 fps) ift Rottweil Ultimate (375 m/s). Dette da i 12/70 36g.

Får vel finne fram noen telefonkataloger og kjøre en liten test...

 

Har du fått testet disse patronene?

Link to comment
Share on other sites

Synd om det er sant at de skal slutte med det beste alternativet til hardskutt vilt, men leste i en

annen tråd at Abc fritid ville ta inn wingmaster, har hørt så mye forskjellig om wingmaster at jeg vet ikke

va jeg skall tro på. Xxl skulle iallefal slutte å ta inn wingmaster, synd at det skal være så vanskelig å

få tak i skikkelig ammo, var i trondheim i forige uke å tenkte å få tak i noe skikkelig ammo til rev og rådyr, men

det viste seg vanskelig å oppdrive, da selgeren foreslo vismut gjikk jeg. Skal til trondheim igjen til uka så

da blir det nytt forsøk på å få tak i skikkelig ammo, så vis noen har tips om noen som selger hd patroner

er jeg taknemlig for tips.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt problemet jeg... har skutt 3 rev og 5 rådyr med Rio Venatum #BB, og samtlige har gått ned i smellen. Kankje ikke det helt store statistikkgrunnlaget, men en erfaring er det. Den patrona syns jeg er såpass god, at jeg ikke engang savner blyet.. Bruker # 3 (3,3mm)til skogsfugl og hare .

Link to comment
Share on other sites

Hvis wingmaster forsvinner er dette patronene som er noe i samme gata:

 

Winchester xtended range waterfowl/turkey

Federal high density

Federal heavyweight

Rotweil ultimate tungsten

Fiochi tundra 12,5

Hevi shot

 

Felles for disse er at de kan være veldig vanskelig å få tak i dvs svært sjelden hyllevare

 

Edit: Fikk tak i noen pakker med hevi shot hevi 13,som har hagl med egenvekt på 13,

skal ta en test av de på skive når jeg får anledning.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jakt og Friluft på Gjøvik har fremdeles noen pakker igjen av Wingmasteren i 4'er og 6'er. Var ikke mange pakkene igjen da jeg var innom der i går, men det er muligheter å skaffe seg et par pakker for de som bor rundt Mjøstraktene.

Dyre, men de er jo top notch så de er verdt hver krone..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Bumper opp denne tråden og spør om det er noen som har fått noen flere erfaringer med Rottweil Ultimate til stort vilt som rev, rådyr og gås? Er isåfall erfaringene med 12/70 og 36gr eller 12/76 og 40gr? Ser for meg at 36gr er vel så bra i litt grovere hagl, da de sannsynligvis får høyere hastighet enn 40gr?

Link to comment
Share on other sites

Bumper opp denne tråden og spør om det er noen som har fått noen flere erfaringer med Rottweil Ultimate til stort vilt som rev, rådyr og gås? Er isåfall erfaringene med 12/70 og 36gr eller 12/76 og 40gr? Ser for meg at 36gr er vel så bra i litt grovere hagl, da de sannsynligvis får høyere hastighet enn 40gr?

 

Har alltid synes at rottweil er kjempe gode skudd, men ultimate skuffet meg... Var på rådyrjakt med hagle i høst da en rev kom på post. Hadde rottweil ultimate nr 2 12-70 i løpet. Reven kom rett imot så ingen god vinkel. siktet i brystet/hals og trakk av da den var på ca 10 meters hold. Da vinklet den til venstre for meg og fikk ei ny ladning i sia. Da fikk den bre mere fart før den gikk med hode i ei rot som har velta og begynte å rulle/grave. Fikk i nye skudd å tok meg god ti til å sikte, et skudd skrått bakfra da den låg stille å den rullet vilt bortover bakken da fikk den et nytt skudd å da seig den om til slutt. De to siste skuddene var vel på ca 15-20 meter. Trodde ikke at jeg måtte bruke 4 skudd for å få livet av en rev på det holdet. Greit nok at det ikke var reine sideskudd men å få 3 hagle skurer på seg ok ikke dør det hadde eg ikke ventet.

Link to comment
Share on other sites

Et lite tips kan være å prøve Saga maximum sphero tungsten. Lurer på om jeg ikke kjøpte disse på xxl. Brukt de på ender og skogsfugl til nå, og de har hatt upåklagelig effekt så langt. Men i likhet med wingmaster skyter disse også noe trangt i min hagle, selv med sylinder boring. Jeg har brukt 12/70 36gram us4. Som alt annet av brukbar hagleammo, var heller ikke disse billige. Husker ikke helt pris i farta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...