Jump to content

Kruttmål for grove kruttsorter?


Malle

Recommended Posts

Hva slags kruttmål bruker dere når dere lader med grovkornede kruttsorter som feks MRP og N560?

 

Jeg har bestandig sverget til Lee Perfect Powder meassure -og dette fungerer aldeles utmerket til finere kruttsorter. Når jeg derimot lader med grove kruttsorter blir det fort "forstoppelse" og mye søl. Ladningen i seg selv er nøyaktig mtp vekt, men det er frustrerende når det drysser krutt over hele benken.

Link to comment
Share on other sites

Lock'n Load er enkelt å justere, det har dessuten en knapp som gjør at du kan ta ut stempelet som justerer kruttmengden uten å endre innstillingen. Har man flere stempler, så kan man ha et batteri med forhåndsinnstilte kruttmengder. Jeg har 2, en til N-160 og 129 grains sst og en til MRP og 140 grains Core Lokt. Lurt å merke dem så man ser forskjell ;).

 

Uansett viktig å følge bruksanvisningen mht til rengjøring før første gang; må avfettes, etter å ha slitt med å få krutt igjennom i det hele tatt, så leste jeg, og deretter ble det tatt fra hverandre og avfettet med Zalo og Aceton. Deretter hadde jeg en teskjed grafitt i hopperen og ristet godt til innsiden ble sotet skikkelig, slapp noen "ladninger" igjennom også, slik at innsiden av målet fikk en tynn film av grafitt. Dette gjør at det ikke blir noen statisk elektrisitet som holder fast kruttet og blokkerer passasjen. Grafitt leder nemlig strøm.

 

Det går ikke an å ta av hopperen.

 

Målet har standard die-gjenge, og jeg har montert det på karusellpressa til LEE (Turret Classic med støpejernssokkel.).

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Lock'n Load er enkelt å justere, det har dessuten en knapp som gjør at du kan ta ut stempelet som justerer kruttmengden uten å endre innstillingen. Har man flere stempler, så kan man ha et batteri med forhåndsinnstilte kruttmengder.

 

Solgt :D !

 

Da får jeg ta en sveiv innom Børselars på mandag. Mener å ha lagt merke til at de har mye Hornady.

 

Statisk elektrisitet kan man bli kvitt ved å jorde kruttmålet. Det var vel selveste Vinje som kom med dette tipset i en annen tråd på forumet en gang for lenge siden.

Link to comment
Share on other sites

Leemålet er rengjort, jordet og fungerer som bare juling med finkornede kruttsorter. Det har gått noen kilo med krutt gjennom det jeg har nå. Jeg har hatt noen av disse opp igjennom tiden og de er etter mitt syn suverent nøyaktige. Problemet oppstår med de mer grovkornede kruttsortene som av og til tetter hullet i nederst i trakten. Da blir det fort litt søl.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har klundret fælt med statisk elektrisitet i kruttmålet. Etter veldig kort tid blir kruttkorn hengende i plasten og det ender alltid med krutt-diare eller forstoppelse. Et tips i tråden var å bruke grafittpulver. Det fant jeg ikke mellom brød og melk på Rimi. Kunne heller ikke se det på Narvesen. Hadde heller ikke lyst til å spisse 500 blyanter. Men så kommer spørsmålet: I laserskrivere brukes en beholder med noe som likner mistenkelig på grafittpulver. Er det grafittpulver? Og kan det brukes som anti-staitsk hjelp i et kruttmål`?

Link to comment
Share on other sites

jeg har selv to Hornady mål, ett på pressa og ett på benken. helt fantastisk kruttmål synes jeg, og utrolig greit med å kunne bytte "juster" skruen. Har 5-6 slike skruer og har merket de ladningene jeg bruker mest da er det bare en rask kontroll på vekta, og så har jeg en som jeg justerer i hytt og pine til de ladningene jeg bruker lite.

Link to comment
Share on other sites

Grafittpulver fikk jeg fra Englang/eBay. Kom på under en uke og kostet en 50-lapp med frakt. 50 gram er utrolig mye pulver (og griseri :) ).

 

Ellers tror jeg at jeg skal montere en jordingsledning til ladepressa mi, og håpe at det jorder kruttmålet også, Heldigvis høres det godt når det kommer en luselading. Målet ble bedre etter rengjøring og "grafittisering", men jeg tror det kan blir enda bedre.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Men så kommer spørsmålet: I laserskrivere brukes en beholder med noe som likner mistenkelig på grafittpulver. Er det grafittpulver? Og kan det brukes som anti-staitsk hjelp i et kruttmål`?

 

Dette fargepulveret kalles toner, og er ikke grafitt. Laserskrivere baserer seg på statisk elektrisitet for å tegne opp bildet på en trommel eller et bånd, som så overfører det til papiret. Så dette pulveret er temmelig statisk...

Link to comment
Share on other sites

Mitt "statisk-problem" er jo helt OT i denne tråden. Men jeg fortsetter hvis ingen leverer inn protest ;)

Å jorde et kruttmål med "støpegods-stål" og plast: Er det reelt mulig - eller bare fleip? I dataverden brukes jo et håndledd-strikk og en kabling til jord via en krokodille-klype. Kan det være en variant?

Har demontert Hornady-målet totalt for tredje gang. Har ved de to første anledningene kun brukt Hornadys eget produkt (one-shot). Den har jeg ingen planer om å bruke igjen, men....

Er det noen som kan bistå med hjelp - eller tips?

Link to comment
Share on other sites

I første omgang ville jeg lagt en kobbertråd fra innsiden av kruttbeholderen, ut og skrudd/tapet den fast til en del av støpejernet hvor de ikke er maling. Bør også dra en kabel fra støpejernsfoten og til jord. Hadde jeg kunnet stole på de elektriske anleggene i de tusen hjem, så hadde jeg anbefalt deg å bruke jord i en jordet kontakt, men hvis du har et elektrisk problem i huset, så kan fort ladepressa bli en sjokkerende opplevelse. Har du et vannrør/radiatorrør i nærheten er det også normalt god jord, men du må slipe bort malingen slik at du får metall mot metall.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...