Jump to content

Stillegående påhenger


Rango

Recommended Posts

Honda

 

Jeg har en 2hk honda maskin (4 takter) og den går VELDIG stille og rolig. reservetanken er en 0,5L colaflaske med bensin på. dette rekker nesten en hel dag med båten min. jævlig lettstarta er den også, to drag tok jeg tiiiiiiiiiiiiiiidlig i våres etter vinterlagring i kjellern.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange gode motorer å velge mellom,men det du skal være obs på er at går du opp i 6 hk klassen vil du få en 2 syl motor,denne har en

betydelig roligere gange enn 1 syl motorer som er vanlig på 5 hestere og nedover.

Men dette må du selvfølgelig selv vurdere med hensyn til hvilken vekt på motoren som er akseptabel og vilken båt den skal monterest på.

En 2 syl motor blir en del tyngre å hanskes med.

Link to comment
Share on other sites

Har en Yamaha 4hk 4-takt (2005-modell), og den går utrolig stille, men den jeg hadde før, også en 4hk Yamaha (1995-modell), men 2-takt, bråket ikke noe mer den i grunn. Sistnevnte hadde jeg aldri solgt om de ikke var for at jeg måtte ha kort stamme til jolla (brukte den som dorgemotor til en 15-foter og til en 10-foter). Fantastisk god, liten motor som aldri ga meg problemer. Den nye er litt mer ruskete faktisk, men etter litt banning og skruing går den som en klokke nå.

 

Virker på meg som om de litt eldre totakterne til Yamaha er av bedre kvalitet enn de nyere 4-takterne. 4-takteren er jo en orgie i plastikk...

 

Tror nok de minste motorene går omtrent like stille, 4-takt eller ei. På litt større motorer er nok 4-takt hakket stillere vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor ved sjøen og har brukt båt aktivt hver sommer siden jeg var 8. Har sett (og hørt) det meste av båter!

Min erfaring er at de små firetakterene, altså de med en sylinder bråker endel. Hadde en selv på en 13 fots Pioner, minna litt om en traktor....

Kan du få tak i en brukt, grei totakter av kjent merke (les Yamaha) vil jeg ikke si at denne vil stå tilbake for en firetakter. Enklere er det og hvis noe går galt.

Synes ikke den er veeeldig stillegående.

 

4-taktere kommer til sin rett i større, flersylindrede motorer. Da er de langt mer stillegående enn tilsvarende 2-taktsmotorer.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det kun 4T motorer som blir solgt under 15 hk i dag, det er ingen (konvensjonell) 2T motor som tillfredstiller utslippskravene som kreves

i dag. Evinrude er den eneste av produsentene som har godkjente 2T motorer som blir levert ned til 15 hk. Men dagens 4T motorer er så gode i

dag at jeg ikke ser den store fordelen med 2T motorer lengre. 4T motorene har et helt klart lavere støynivå på sakte fart en 2T.

Link to comment
Share on other sites

Parsun er vel noe sidegreier av Yamaha, og slett ikke dårlige saker.

 

Har hørt at de små Hondaene bruker siden de er luftavkjølte, stemmer det ?

 

Har selv flere motorer fra 3.5-90hk. Mercury 3.5 4 takt.. høres ut som en gressklipper, putrete greie, men støyer ikke mye. 9.9 Mercury 4 takt, veldig stille. Men blytung med nesten 40kg

 

Elektrisk og et batteri på 140amp, kjører en dag på det også

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...