Jump to content

Hagleammunisjon til rådyr


Javelin

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er ikke den mest erfarne jegeren, og har ikke bred nok kompetanse til å ta egne valg på dette, så jeg spør dere hva som anbefales av hagleammunisjon i kaliber 12 for rådyr.

 

Har hørt mye godt om Remington Wingmaster og Hevi-shot. Hvordan er disse mot hverandre? Er det andre ammunisjonstyper som er like gode eller bedre?

 

Hva bruker dere på rådyr?

 

Mathias

Link to comment
Share on other sites

La oss håpe blyet kommer tilbake :clap: Men enn så lenge er det andre ting som funker. Jeg mener buckshot er noe av det dårligste som finnes. Svære hagl, som gir dårlig dekning.. spessielt når mange tror man kan strekke holdet med grove hagl..gammel overtro. Ingen tvil om at Remington Wingmaster er en rå patron, men jeg syns den skyter alt for trangt. Så er det noen sikkert brukandes tungsten-matrix patroner, uten at jeg har prøvd de. Selv bruker jeg nå Rio Venatum #BB. Det er Vismuth patroner i ca 4,1 mm størrelse. Har skutt noen dyr sent på høsten med de, alle innafor 25 meter, og de funker bra,syns jeg. Har nok funnet noen knuste hagl, men de fleste sitter i skinnet på utgangsiden.

Så det er nå i hvertfall en patron jeg syns er helt grei... men jeg ønsker meg tilbake til mine gamle Winchester 'Green' blypatroner med fiin grønn papphylse og 30 gram blyhagl i US 5. De slo dyra fint ihjel, med lite ødeleggelser :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Kent Impact Matrix str 3 (tungsten) fungerer bra i 12/70. Har 76 kammer men 70 fungerer bra med høyere hastighet. Jeg skyter ikke på lang avstand uansett (er ikke spesielt flink med hagle) så dekningen med er fin selv med mindre ladning.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Buckshot på rådyr fungerer godt, og har drepeevne på langt hold. Problemet er at dekningen blir alt for dårlig når holdet strekkes. Jeg anbefaler (og bruker selv) patroner med 50-120 hagl. Haglstørrelse 3.5 mm-4.5 mm og med 12/76 eller 12/89 får man også flere hagl i patronen enn 12/70. Med buchshot har du få hagl, og det vil være større sjanse for skadeskyting også på kortere hold enn med en patron med flere hagl. Testet buckshot for noen år siden, og hadde 7 hagl vitalt i rådyrpappskiva på 20 m. (Patronen hadde ca 24 hagl) Men på 40 m var det kun ett! Hensikten med buckshot er jo å kunne skyte på lengre hold, men da blir det "bingo" hvor haglene treffer. Sats på en patron med minimum 50 hagl er min anbefaling, og ammunisjon med høy egenvekt. Lykke til med rådyjakta! :D

Link to comment
Share on other sites

Vil nok ikke avskrive buckshot, men prøveskyting i det aktuelle våpen er et must for å vurdere dekning/ spredning da det er stor variasjon fra våpen til våpen selv med samme trangboringsgrad. I kombien min gav jeg opp buckshot pga ujevn dekning og stor spredning. Bruker 1 ogl 2 i stedet. I ei pumpe jeg har går derimot den samme ammoen eksemplarisk og gir tilfredsstillende dekning i alle fall ut til 35 m.

 

En slik sjekk er viktig for å avgjøre hvilket hold det er forsvarlig å skyte på.

Link to comment
Share on other sites

La oss håpe blyet kommer tilbake :clap: Men enn så lenge er det andre ting som funker. Jeg mener buckshot er noe av det dårligste som finnes. Svære hagl, som gir dårlig dekning.. spessielt når mange tror man kan strekke holdet med grove hagl..gammel overtro. Ingen tvil om at Remington Wingmaster er en rå patron, men jeg syns den skyter alt for trangt. Så er det noen sikkert brukandes tungsten-matrix patroner, uten at jeg har prøvd de. Selv bruker jeg nå Rio Venatum #BB. Det er Vismuth patroner i ca 4,1 mm størrelse. Har skutt noen dyr sent på høsten med de, alle innafor 25 meter, og de funker bra,syns jeg. Har nok funnet noen knuste hagl, men de fleste sitter i skinnet på utgangsiden.

Så det er nå i hvertfall en patron jeg syns er helt grei... men jeg ønsker meg tilbake til mine gamle Winchester 'Green' blypatroner med fiin grønn papphylse og 30 gram blyhagl i US 5. De slo dyra fint ihjel, med lite ødeleggelser :winke1:

Den Winchesteren var en nydelig patron,brukte den i us6,men fanken om jeg ville skutt Rådyr med den!Verken i US5 eller no annet!På Rådyr funker bly best vil jeg tro..Men en Tungsten Matrix us 2 om det finnes nå,bør funke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...