Jump to content

Tom for knepp mot venstre sako 75 Finnlight..


Kallek

Recommended Posts

Hei.

Har problem med min Sako 75 Finnlight med S&B Zenith kikkert og noe jeg regner med er

orginale Sako ringer. Problemet er at jeg ikke har nok knepp til venstre for å komme i

midten av blinken...

Har lest i andre innlegg at dette er ett velkjent problem på disse børsene med konisk

fremre base.

Har forstått at man skal flytte ringen frem eller bakover på fremre base alt etter hvilken vei

man mangler knepp. skuddene mine sitter nå noe til høyre for sentrum av blink, og trenger

dermed flere knepp til venstre. Skal jeg da flytte fremre ring frem eller bakover på

den koniske basen?

Er det noe annet jeg kan gjøre hvis dette ikke er nok? Ny montasje?

Er det uheldig for kikkert at jeg ligger på helt siste knepp mot venstre? Nokså hardt

å få de siste par kneppene.

På forhånd tak :)

Link to comment
Share on other sites

Nå kjenner ikke jeg den basen og ringene så her må andre trå til, men kikkerten bør du få flyttet slik at du nærmer deg senter.

Stillskruen som du skrur på er som en hvilken som helst skrue, og enden på gjengene inn mot "hodet" koner ned til ingenting der bakka/gjengestålet stoppet under produksjonen.

Det som skjer når du skrur helt til det stopper er trolig at mutteren (som sitter som en del av retikkelen/linsa som du flytter rundt når du justerer) tvinges enten helt inntil hodet eller at gjengene på mutteren skjærer i ugjenget/delvis gjenget stål i enden av gjenga på skruen.

Dette kan skape slitasje som igjen skaper slark, og i verste fall føre til slakk i retikkel slik at denne kan bevege seg under skyting.

 

Klikkene (eller mangel på sådanne) er ingen indikasjon på endeslag, de skapes bare av en tapp eller noe annet fjærbelastet som klikker mot hakk på skruen/skruehodet, uansett hvor mange ganger du vrir, så det går fint å vri skruen tvert rundt og det klikker fint som bare det, retikkelen vil imidlertid ikke flytte seg mer...

Link to comment
Share on other sites

så et triks på youtube engang, fint til å grovstille om en har benk med seg.

 

løsne skruen som holder kikkertsikte på den siden du har slark på for å si d slik,om du skyter for mye til høgre,løsne på den høgre skruen og stram den venstre.

 

 

trur jeg..ble litt usikker nå hmm..

 

kanskje noen andre kan forklare bedre?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Har lest i andre innlegg at dette er ett velkjent problem på disse børsene med konisk

fremre base.

Har forstått at man skal flytte ringen frem eller bakover på fremre base alt etter hvilken vei

man mangler knepp. skuddene mine sitter nå noe til høyre for sentrum av blink, og trenger

dermed flere knepp til venstre. Skal jeg da flytte fremre ring frem eller bakover på

den koniske basen?

:)

 

Flytt den fremre basen bakover.

 

Har montert orginale Sako optilock montasjer på nærmere 500 Sakoer, og har aldri hatt dette problemet

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ser ut som det faktisk er Leupold ringer for Sako jeg har....

Typen jeg har har ikke stilleskrue som nevnt ovenfor.

Lurer på om jeg skal kjøpe ny montasje.

Noen gode forslag på hva som er best på en Sako 75 finnlight med

S&B Zenith 3-12x50 kikkert? Skal iallefall ha en montasje der jeg ikke

gå tom for klikk :):)

Link to comment
Share on other sites

Flyttet fremre ring ca 15 mm FREMOVER og plutselig fikk jeg 20 ekstra knepp, og havnet på det grønne feltet:-))

Samlet 3 skudds serier pá 15 mm med ballistic tipp 150 grains, så nå er jeg fornøyd

hvis den holder seg stabilt på dette fremover og ikke forandrer seg.

Blir det kødd, skifter jeg til optilock....

Takk for tips og gode råd :D

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som det faktisk er Leupold ringer for Sako jeg har....

Typen jeg har har ikke stilleskrue som nevnt ovenfor.

Lurer på om jeg skal kjøpe ny montasje.

Noen gode forslag på hva som er best på en Sako 75 finnlight med

S&B Zenith 3-12x50 kikkert? Skal iallefall ha en montasje der jeg ikke

gå tom for klikk :):)

 

 

Kjøp Sako optilock baser og ekstra lave ringer.

Link to comment
Share on other sites

Hadde dette problemet på min Sako Finnbear med orginale optilock montasjer. Når kikkerten hadde like mange knepp til høyre som venstre var siktepunktet en meter til venstre for det jeg så gjennom løpet. Prøvde alle triks, som feks å flytte bakerste montasje frem og tilbake. Dette hjalp litt, men var fortsatt langt fra der pipa pekte.

Løsningen ble kikkert med mer klikk.

Det viste det seg at innlegget av pipa i låskassen ikke var optimal. Dette kunne jeg se på tennhetten også. Tennstiften slo langt fra senter på hetta. På din Sako 75 går jeg ut i fra at produksjonmetodene er annerledes enn på min 50 år gamle rifle, og at det derfor et rent montasjeproblem. La oss håpe det :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...