Jump to content

Kjøpe min første hagle


WIOD3007

Recommended Posts

Hei, jeg har nettopp tatt jegerprøven og skal endelig kjøpe min første hagle. Så spørsmålet mitt er; hvilken hagle skal jeg kjøpe? den mest robuste, bruksvennelige og mest forseg gjorte hagla. Jeg håper mange har noen forslag. Takk på forhånd! :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

50-60 tusen er jo ikke dårlig for en første hagle. ;)

Der har jeg lite oversikt. det blir vel http://www.purdey.com/" target="_blank" target="_blank eller tilsvarende.

Purdey har vel kommet med ei "billighagle" til litt under 300.000 :P

 

 

Om det er trykkfeil, og du skal ha noe til 5-6tusen derimot.

Skal du ha noe som er skikkelig robust, vil jeg annbefale Remington 870.

Denne tåler alt, og har enda ikke opplevd funksjonsfeil av noe slag med den, etter snart 20 år, med dårlig vedlikehold.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Som nevnt ovenfor, så ta deg god tid, og prøv forskjellige i butikkene.

 

Selv følte jeg nesten at jeg var innom flere ganger og "maste" på butikkene før jeg bestemte meg.

Så kan du godt finne deg ett komfortabelt prisnivå, og prøve både noen tusen dyrere, og evt noen tusen billigere. Da ser og føler du fort hvordan de føles seg imellom.

Link to comment
Share on other sites

Mine anbefalinger:

> Dobbeltløpet over/under hagle. Dette velger de fleste, og er etter min mening det beste all-round våpenet

> Løse choker - gir fleksibilitet mhp ammunisjonstype og jaktform

> Enkel avtrekker - bedre med hansker på

> Ejektorer - av og til er det en fordel å kunne lade om raskt (når den skadeskutte rypen løper på bakken...)

> Viktig: Pass på at skjeftet ikke har for mye fall, dvs er for lavt. For lavt skjefte gjør at man skyter under målet, og dette er dessverre ganske vanlig.

 

Hvor mye bør man så legge i en nybegynnerhagle?

 

I prisklassen 4 - 7 000 kroner får man nye "basic" hagler med brukbar kvalitet. Her ville jeg sett på Lanber og Silma. Mange har dessuten vært fornøyde med Star-hagler, de er solide og funksjonssikre men jeg synes de har "traktordesign". Unngå tyrkiskproduserte hagler, der har kvaliteten vært ganske varierende.

 

Går du opp en prisklasse, til sånn 8 - 11 000 kroner, får du hagler med bra kvalitet og lang levetid. Mine favoritter i denne prisklassen er Franchi (pga fint design) og Finn Classic (pga systemvåpen - du kan senere kjøpe kombi- og dobbeltrifleløpssett til dem), men det er flere like gode alternativer.

 

Hvis du først skal kjøpe en hagle i den siste prisklassen, ville jeg også sett etter en brukt Beretta 686. Helst standardmodellen Siver Pidgeon. Det er meget bra våpen, og du bør kunne få tak i en som er kun noen få år gammel.

 

Lykke til med haglekjøpet! Hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

Ikke gjør samme tabben som jeg gjorde med ,og kjøpe en 870 bare fordi den er kul og robust! Velg heller den hagla som passer DEG best. Jeg må sikte 20 - 30 cm under forø og treffe med den og det vil si at kolben er for høy noe som er vanskelig og gjør e noe med siden det er synt stokk.

Jeg personlig går nå til innkjøp av en over under hagle:)

 

Men forall del, passer 870 til deg blir du sikkert fornøyd! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat gått til innkjøp av ei 870 med trestokk idag. Har ikke fått testa den ennå så den kan jeg ikke uttale meg om.

 

Det jeg derimot kan uttale meg om er star baikal hagler: dønn solide og nærmest uslitelige.

Koster fra 2000kr ny.

Kjøper du de-luxe modellen får du ei lettere og mer forseggjort hagle.

 

Har jakta en del rype med star og kan ikke si meg annet enn strålende forøyd.

Link to comment
Share on other sites

Det som Spitfire sier. Min personlige tanke er at heller ikke Sabatti bør utelukkes.

 

Andre momenter:

  • Styr unna sideliggere og pumper når du skal kjøpe den første hagla. De viktigste grunnene er hhv. dårlig siktebilde og vekt/klumpethet.
  • Kaliber 12, nærmere bestemt 12 magnum, anbefales sterkt. Ligg unna kaliber 20 i alle former.* Med den riktige tolver-ammunisjonen er du rustet til litt av hvert.
  • Hvis du har lyst på en lettvekter, altså ei børse som veier 2,7-3 kg, bør du tenke deg godt om. Den sparker ifra på banen. (Og på banen skal du forhåpentlig noen ganger for å trene og bli god. ;)) Ei hagle på 3,2 kg er ikke mye tyngre å bære på jakt.

 

Lykke til!

 

 

_________________

*) NOTE TO SELF: Vurdér nødvendigheten av denne kommentaren. Nå kommer det sikkert en liten tsunami av (krak)ilske innlegg fra krenkbare kaliber 20-blodfans som vil bedrive sin yndlingsøvelse: sammenligning av kaliber 20 magnum (20/76) med vanlig kaliber 12 (12/65 og 12/70). :D

Link to comment
Share on other sites

*) NOTE TO SELF: Vurdér nødvendigheten av denne kommentaren. Nå kommer det sikkert en liten tsunami av (krak)ilske innlegg fra krenkbare kaliber 20-blodfans som vil bedrive sin yndlingsøvelse: sammenligning av kaliber 20 magnum (20/76) med vanlig kaliber 12 (12/65 og 12/70). :D

 

hvis noen tør å påstå at 20/76 er like brukbart som 12/76 etter at blyforbudet kom, bør de ta seg en tur på den lokale våpensjappa og se på tilgjengelig ammo i 20 sammenlignet med 12.

Link to comment
Share on other sites

Hva med halvauto?

 

Franchi har en fin: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=28547127

 

Denne er i relativt nær slekt med Benelli (står Benelli på løpet faktisk) og har samme driftssikre systemet som sistnevnte (har hørt deler produseres i Spania og av og til i Tyrkia, men kan ikke si annet enn at jeg har hørt det). Burde være verdt prisen da. Mindre rekyl og. Kjenner endel folk med halvauto, både Franchi og Benelli, og jeg, som har vært Merkelfan i mange år, har lyst på noe lignende...

 

Ellers er det aldri feil med en god o/u-hagle da. Sabatti er nevnt. Fin førstegangshagle det. Kjøpte en Ladyutgave i sommer til høvdingen. To andre kompiser har slik hagle, og de er veldig fornøyd. Vær obs på at de har veldig rette kolber, slik at børsa kanskje må pusses/vris litt (både fruen sin og den ene kompisen min har veldig rette kolber. Den siste har jeg aldri sett, bare hørt om - pensjonert nå, da den ble utfaset av en 60 år gammel Merkel...).

 

Forresten, uten å sette i gang diskusjoner rundt kalibere, jeg kjøpte meg en hagle (o/u) i vinter i kaliber 20/76. Byttet inn tyrkern min (Yildiz) i 12/70 med denne, en gammel Fabarm (italiener) for en billig (veldig billig) penge. Plutselig treffer jeg dobbelt så bra på leirduebanen. Smekker og lett hagle med god balanse. Herlig sak. Hadde ingen annen grunn til byttet enn at jeg rett og slett bare hadde lyst å prøve dette kaliberet og falt for akkurat den børsa, som ikke engang har utskiftbare choker (som jeg driter en lang marsj i)... Regner da med at fuglen detter om jeg treffer med denne og. 3'er vismuth sørger for det.

 

Ellers har jeg lyst på kaliber 16 og jeg da - Merkel o/u fra 1950-tallet... Ahhhhhh.... Fornuften har styrt meg unna foreløpig, dessverre. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...