Jump to content

Hvor jevn hastighet kan man forvente?


fredrik

Recommended Posts

Hei og hopp

Har skutt en del skudd over kronograf, både med 223 og 6,5x55. Har fått en del merkelige hastigheter, selv om jeg har vært ekstremt nøye i ladeprosessen.

 

Har forsøkt å plassere kronografen ut til 5 meter og, for å fjerne eventuelle avvik med skyld i kruttgasser.

 

Til tross for dette, har jeg opplevd hastigheter med ca. 40 m/s avvik. Er dette normalt? Hva kan det skyldes?

Link to comment
Share on other sites

Ja det hørtes mye ut. La oss få høre dine ladninger og hylse fabrikat. De mest ekstreme i jevn utgangs hastighet ligger på under 10 fot sek.

 

Jeg "jobber" med ett lignende prosjekt selv. Men jeg har under 12 ms i forskjell. Har hylser i god fabrikat. Og bruker lett komprimerte ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Stille 6,5: Yes, leste det nå... Dette med kulehold er nok noe jeg må se litt på. Har collet-dia fra LEE. Men folk jeg har snakket med, som VIRKELIG har greie på dette, sier at kuleholdet ikke har så fryktelig mye å si. At enkelte benkeskyttere har omtrent null kulehold..

 

Nå har jeg ikke ladningen foran meg her nå, men det er i allefall 139gr scenar, ladet med N150 krutt (tror jeg det var) og i Norma hylser. Bruker CCI hetter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kronograferte mine 6,5 feltladninger her forleden og der var det 8,5m avvik på 8 skudd. Lader med N150, 123gr scenar, lapua hylser og federal premium hetter.

 

Avstand til kronograf var 3m og det var nytt batteri:) kan vise feil hastigheter hvis batteriet begynner å bli dårlig.

 

mvh Hopmark

Link to comment
Share on other sites

Dette med batteri er muligens en feilkilde hos meg! Der sier du noe. Dette skal byttes til neste gang.

 

Så er det og dette med de skjermene.. Når de skal være på/av osv.. Huff, mye å tenke på.. Nesten så man kan lure på om målingene blir reelle.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Basert på egene erfaringer er viktig å ha et godt hold på kula og at holdet et likt på hver patron.Jeg syntes også du skulle bytte cci hettene med federal.med mindre du skal sette norgesrekord på BR 500 hadde jeg ikke ligget søvnløs om natta med hastighetsforskjeller på opptil 20 ms.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var tidliggere opptatt av minimal frilflukt på mine patroner tidliggere. Men fikk da mye ujevne hastighter. Helt opp til noen å 60 m/s forskjell.

 

Etter jeg satte kula dypere har det bedret seg. MEN jeg har en kronograf til 1000kr, ikke akkurat et laboratorie instrument på presis hastighet målinger. Kan fort få noen avvik på rundt 20 m/s enda. Kombinasjonen hylsevolum, målingsavvik er faktorer som må taes i betraktning.

Link to comment
Share on other sites

At enkelte benkeskyttere har omtrent null kulehold..

 

Det er alltid farlig å bare ta bruddstykker og sammenligne det med et annet kaliber.

 

Det er riktig at enkelte i benkemiljøet skyter med lite kulehold, men de aller fleste skyter med kula inn i bommene, mange til dels godt inn i bommene. Da trenger man ikke allverdens kulehold fra hylsa i seg selv. Dette lar seg overhodet ikke overføre til for eksempel 6.5x55 da kuleskråningen og friborringen i løpet ikke tillater det på samme måte, i tillegg til at man har et standard form for kamring, mens benkeskytterene gjerne kammerer freebore med tanke på hvilke kule de skal bruke.

 

Det kan forøvrig legges til at det også er benkeskyttere som skyter med godt kulehold, og det er kanskje noe av poenget, at man tilpasser et totalt bilde og ikke setter i sammen litt her og der. Legg til at mange skyter med et trykk opp mot 70 kPSI eller mer, og bildet er overhodet ikke sammenlignbart.

Link to comment
Share on other sites

Har målt hastigheten på en god del rifleskudd de siste 13 åra, og er egentlig like lur. Ladninger fra kruttmål gir ofte jevnere hastighet en veide, om kruttet ikke er for grovt, (Norma 202, 203-B, 11 og VV N140). Har veid hylser, prøvd forskjellige dier og variert friflukt uten å finne entydige svar. Har i alle fall kommet fram til at holder en seg innafor 10 m/s holder det til det meste.

 

Nå i sommer kjøpte jeg Rhino 19, som jeg har ladet i 6,5x55 med 8 gram Scenar. Det finnes lite ladedata for dette kruttet, derfor måtte det litt forskning til for å finne egnede ladninger. Har ladet serier med 10 patroner for hver kruttvekt, kruttet er veid med Lyman DPS. For disse 10 skudds seriene er største hastighetsvariasjon 6 m/s. Med ellers alt likt, har jeg med andre krutt fått mye større variasjon, opp mot 20 m/s. Hylsene er presset med Lee collet die, og jeg kan kjenne stor forskjell på kuleholdet når jeg setter kulene, og friflukten er ca 2mm. Likevel jevne hastigheter, ofte bare 2-3 m/s på 5 skudd. Hvorfor gir Rhino 19 jevnere hastigheter en Norma 19, Norma 15, Norma MRP, VV N150 og N160? Ja ikke vet jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...