Jump to content

Presist kruttmål


GoldenTarget

Recommended Posts

Hei.

Harrels kruttmål er nevnt. I visse kretser snakker de kun om antall klikk på kruttmåtet. Dette hadde jeg lest om en eller annen plass. Og når jeg fikk mitt kruttmål. Gikk jeg rett på en tråd her på kammeret om ammo lading til 6,5x47. Der står det ladedata nevnt med antall klikk til Harrels kruttmålet. Og en "omregning" som viser hva som kommer ut i antall grains.

Mitt mål stemte på en prikk etter ladedataene. Brukte Vit N-540 krutt.

 

MEN... Da jeg så at ett par profilerte gutter her på kammeret gikk over fra Harrels til RCBS sin kruttstasjon tenkte jeg mitt. Og lurte på hvorfor.

Så nevner TRG 22 at Harrels ikke liker de groveste kruttene. Og da ble jeg beroliget.

Jeg bruker for øvrig Vit-550 med mitt Harrels mål. Anbefales på det sterkeste.

Link to comment
Share on other sites

Hvor går grensa mellom grovt og fint krutt? Ladder for tiden med Norma N-19 som jeg syns er grovt sammenlignet med f.eks odin. Regnes N-19 som grovt?

Bruker RCBS sitt uniflow kruttmål men kan ikke si at jeg er helt fornøyd, har kanskje ikke funnet det riktige knepet enda :)

Link to comment
Share on other sites

RAYJO.

Vippet en boks Norma 19 opp i Harrels målet mitt. Har ikke brukt dette kruttet med Harrels mål tidligere.

Kikket ned i boksen og sammen lignet mot Vit N 550.

Norma 19 har lengere korn. Virker like godt i Harrels målet, men klipper ett og annet korn. Vekta som kommer ut av målet er jevn, Målte o,1 grains forskjell. Dvs en smule dårligere enn med Vit N-550.

 

Harrels koster litt mer enn de fleste andre mål. Men er verdt det.

Jeg har tidligere brukt RCBS uniflow. Redding 30 BR. Lee Perfekt measure.

Av disse tre synes jeg det billige Lee målet gir mest like målinger.

 

Har bestandig veid hver eneste krutt ladning. Men nå er det kun ett par kontroll veiinger pr 50 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Ja det vil eg sei. Har lada nokre tusen skot med MRP/ N165 osv på Lee plastic fantastic kruttmål. Dette fungerar heilt ypperlig og omtrent heilt utan lugging. Kjøpte meg nettopp ein Redding BR kruttmål, og dette kan ikkje samanliknast med Lee-målet. Her luggar det omtrent for kvar ladning med MRP, og ikkje er ladningane meir nøyaktige heller..

Link to comment
Share on other sites

En annen fordel med Harrels som flere billig-varianter ikke har, er at det er metall hele veien, så når kruttkorn kappes så blir det ikke merker i noen plastic-fantastic inne i målet. Slitasje over tid er ingen fordel. Et halvt kort her og der spiller forøvrig ingen rolle.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Ved bruk av 570 til min 338.LM i Harrel kruttmålet så lugget det ved hver ladning. 570 kruttet er som små vedkubber i form. 1 korn gir utslag på den elektroniske kruttvekta. :shock: Og veide ladningene og kom frem til at dette blir for lite presist.

Men bruk av finere krutt, så glir dette ned uten noen form for lugging og klikkene er dønn presise. :thumbup:

Jeg har ikke prøvd 550 eller andre krutttyper som er grove, så her kan jeg ikke si noe.

 

Ja, kruttmålet er dyrt, men angrer ikke et sekund på investeringen :mrgreen::mrgreen:

 

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

202 går fint med Harrells, 204, MRP, 160 etc har gitt mye mindre nøyaktighet. Her er LEE-målet mitt like bra. Men Harrells er lettere å justere uansett.

Grove krutt blir ikke kastet like nøyaktig med kruttmål, og det har ikke noe med kruttmålet å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har testet litt forskjellige kruttmål, og har enda ikke funnet et jeg liker å bruke.

Derfor gikk jeg til innkjøp av en automatisk kruttdispenser fra Hornady (Lock-N-Load Auto Charge).

Angrer ikke ett sekund på at jeg kjøpte denne, for nå er det faktisk artig å lade med N570 og annet pjask.

Det tar nok litt lengre tid enn med de ikke-elektriske kruttmålene, men det er bare å gjøre litt om på laderutinene.

 

Nøyaktighet med forskjellige typer krutt:

- N140: 1 av 20 har 0.2gr eller mer for mye. Resterende er innenfor 0,1gr

- N160: 3 av 20 har 0.2gr eller mer for mye. Resterende er innenfor 0,1gr

- N570: 1 av 20 har 0.2gr eller mer for mye. Resterende er innenfor 0,1gr

 

Speed and efficiency save time and money. With the introduction of the Hornady® Lock-N-Load™ Auto Charge™ Powder Dispenser, we have combined both in one extremely accurate system. This unit is quick to setup, easy to use, and exceptionally precise to within 0.1 grains, and has a scale capacity of 1000 grains – and designed to be much easier to use than the competition.

 

An easy-to-use keypad coupled with a large, easy-to-read backlit display, automatic & manual dispense options, trickle function, three speed settings, overcharge protection, and easy clean out make this the single most effective powder measure on the market. When it comes to the competitors, there aren’t any who measure up

 

En liten produkttest på YouTube:

Del1: http://www.youtube.com/watch?v=EHv43dWHVpE

Del2: http://www.youtube.com/watch?v=3AXpPZE-ZXM

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kupper tråden litt.... :)

 

Først og fremst.....ingen skal si at det ikke er dyrt og være på kammeret og opservere det som skrives.....

Nå er http://harrellsprec.com/index.php?crn=4 ... how_detail på vei i posten.

Men da kommer neste spørsmål.

 

Har i dag det utstyret som trengs hjemme.

Men er ute etter og ha utstyr for lading på banen.

Og da lurer jeg på hva en bør satse på av mekanisk vekt og presse. (Ikke nødvendigvis det billigste)

 

Geir

Link to comment
Share on other sites

er det noen kruttmål som er presise på grove krutt da?

Da kommer oppfølgingsspørsmålet mitt: Finnes det patroner som bruker såpass grovt krutt og som mister presisjon ved 0.4 grains forskjell i ladevekt? Store patroner med langsomtbrennende krutt er jo ikke BR-patroner i utgangspunktet. Jeg tror alle kruttmål i handelen vil fungere tilfredsstillende med de trege/grove kruttene forutsatt at du har funnet en god ladning som tåler litt avvik.

 

 

 

Geir S

Det letteste utstyret for ladning på banen er jo Wilson type dier, disse har ikke gjenger og kan bare halspresse og sette kuler. Da kan du bruke en arborpresse (Sinclair ) eller til nød en gummiklubbe.

 

Ønsker du å helpresse finnes det jo et antall sammenleggbare presser for vanlige gjengede dier. Hood, Harrels og Sinclair og LEE nøtteknekker.

 

Jeg bruker en elektronisk vekt på banen, men Harrels-målet gjør den jo litt overflødig.

Link to comment
Share on other sites

Speed and efficiency save time and money. With the introduction of the Hornady® Lock-N-Load™ Auto Charge™ Powder Dispenser, we have combined both in one extremely accurate system. This unit is quick to setup, easy to use, and exceptionally precise to within 0.1 grains, and has a scale capacity of 1000 grains – and designed to be much easier to use than the competition.

 

An easy-to-use keypad coupled with a large, easy-to-read backlit display, automatic & manual dispense options, trickle function, three speed settings, overcharge protection, and easy clean out make this the single most effective powder measure on the market. When it comes to the competitors, there aren’t any who measure up

 

En liten produkttest på YouTube:

Del1: http://www.youtube.com/watch?v=EHv43dWHVpE

Del2: http://www.youtube.com/watch?v=3AXpPZE-ZXM

 

Hva med denne til SmartReloader http://bulletin.accurateshooter.com/2009/12/new-smartreloader-isd-digital-powder-dispenser/

 

Så en link på youtube dær denne gikk mye raskerer å fylle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...