Jump to content

Håndkikkert i middelklassen (oppdatert)


ThomasS

Recommended Posts

Opticron BGA 10x42 6500,-

Conquest 10x30 T 5600,-

Conquest 10x40 T 7900,-

Fujinon LF 10x32 6400,-

Fujinon 10x42 KF 7000,-

Fujinon MF 10x42 5400,-

Vortex Viper HD 10x42 5300,-

 

Hvilke tanker har folket om disse. Opticron og conquest har jeg kikket litt i. De andre er ikke tilgjengelige. Det skal primært sett ikke være en skumringskikkert, men skummringsegenskaper er et pluss. Lav vekt er også et pluss. Optisk kvalitet teller mest.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har en 8x42 Imagic selv, den er svært bra. Denne er ikke til meg, og den skal være 10X. Jeg bare lurte på om noen hadde sett i eller testet spesielt fujinon eller vortex. Vortex kom på markedet etter at jeg kjøpte Imagic'en. Spesielt vortex har fått litt skryt på nett, men amerikanske optiske kritikker betyr strengt tatt ikke all verden.

 

Er Kowa det samme som Nikon? Samme betegnelsene på modellene som de billige nikonkikkertene ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Har en 8x42 Imagic selv, den er svært bra. Denne er ikke til meg, og den skal være 10X.

FWIW så har også Kikkertpriser.dk (Sights of Nature hetter firmaet) 10x-versjonen til 4000,- danske kroner. De selger til Norge uten moms så totalen inkl. fragt og fortolling kommer på ca 4700,-. Det gikk omtrent en uke fra jeg bestilte til kikkerten kunne hentes her i Norge.

 

http://www.kikkertpriser.dk/shop/opticr ... -280p.html

Link to comment
Share on other sites

Opticron BGA har vi på jobb, den gir utrolig god kost nytte effekt. Har vunnet ganske mange tester.

 

For egen del holder jeg meg privat til Steiner, men det er en "litt annen" prisklasse for å si det forsiktig.

 

Du burde shoppe litt rundt etter pris på den Opticron kikkerten, jeg synes det hørtes dyrt ut.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg kan se får man Steiner fra under 2000 opp til 10 ca. Har ikke all verdens erfaring med kikkerter, men synes det ser ut som at de dyrere Nikon'ene gir mye for pengene.

 

 

Gold Admiral 7x50 fra Steiner kostet i sin tid 24.000 ( lages ikke lenger ) og det er vel litt over middelklasse ?

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte Bushnell Legend Ultra HD 10x42 frå USA, betalte godt under halvdelen inkl frakt og moms av billegaste kikkerten du nemner, norsk pris kr 5495. Er godt fornøgd med den,men sjølvsagt er den ikkje i klasse med min Zeiss Victory FL. Den blir levert med ei godt polstra bærereim, veske og ein beresele. Her på reklamen ser du bereselen

 

Andre kikkertar som kan vera aktuelle er Nikon Monarch 10x42 , Hawke Frontier ED 10x42 og Olympus EXWP I 10x42 , dei to siste til rundt 4500 i Norge. Nikon får du mykje billegare då det er mange tilbud på denne.

 

Du finn ein del av dei nemnte 10x42 kikkertane her http://www.allbinos.com/allbinos_rankin ... 10x42.html

Link to comment
Share on other sites

Ser du nevner priser. Selv om Leica Ultravid i lomme format er det en fantastisk god kikkert. Med 8x forstørrelse får du dem med i høvelig pris.

Jeg betalte ca 6000 for min 10x25 ultravid. Denne kikkerten har jeg sett all rev på åte i vinter. Det eneste minuset jeg har med kikkerten er at den er litt seinere å bruke. Hvis du har den i lomma, må den brettes i stilling.

Linsebeskyttelse er også dårlig fra fabrikk. Kun levert med beskyttelse lokk bak. Men selger ordnet ett sett opticrom.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Opticron Imagic BGA SE 8x42.

Den har steget litt i veilledende de siste åra, tipper du må gi litt over 6000,- for den.

Jeg kjøpte min på Kikkertspesialisten.no

 

Har ikke fått brukt den så mye, ble ikke så mye jakt i fjor høst. Men en god kikkert, stødig og god, dobbel testvinner.

 

Mvh,

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Testen i J&F er av kikkertar med 50mm lysopning. I "gamle dagar" var det einsbetydande med båtkikkert eller noko du i alle fall ikkje drassa langt. Fleire av dagens kikkertar i denne klassen er faktisk overraskande små, og heilt greie å ha rundt halsen på reinsjakta eller hjortejakta, særleg om du brukar sele.

 

Konklusjonen i testen er vel at ein får det ein betalar for. Zeiss, Leica og Swaro skårar høgt, men også Minox og Opticron held mål. Vortex-kikkertane spriker litt frå testperson til testperson, det verkar som dei er følsomme for augeavstand og korleis skalle/bryn/auge er "konstruert" på kvar og ein av oss. For dei som fiksa augeavstanden, fekk Vortex gode tilbakemeldingar.

 

Det betyr også at ein ikkje kjøper kikkert ut frå testar, og at eigentesting er langt viktigare.

Link to comment
Share on other sites

har en Swaro Habich (den tradisjonelle). Opticron er sikkert greit det, men når du får denne Swaroen til nesten samme pris bør det vel ikke være tvil? Ligger laaangt forran de Opticron jeg har testet.

 

Har sett etter kikkert til en kompis en stund nå, men han må nok bare spare til en Swaro. Har kikket på litt forskjellig de siste dagene, men blir ikke fornøyd...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er kikkert kjøpt. Det ble en Vortex Viper HD 10x42. Har sammenlignet den med min Opticron Imagic 10x42 i regnværet her i ettermiddag. I gråværet vil jeg si de er 99% identiske. Fargegjengivelsen er god, skarpheten er god, lett å justere skarp. Opticron virker å ha et bittelite forsprang for brillebrukere, men ikke mye. Opticron er kanskje litt mindre følsom på øyeplasseringen. Skumringsegenskapene blir sammenlignet nå i kveld. 5000,- for Vortex'en 6500,- for Opticron'en. Det blir hipp som happ, men 1500 ekstra i lomma kan vel strengt tatt brukes på noe annet. For forskjellene her er minimale.

 

Edit: Skumringsegenskapene er også tilnærmet helt like. Det kan se ut som om opticron'en er litt lysere av og til. Det er isåfall så lite at det ikke utgjør noe som helst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...