Jump to content

Feil på våpenkort.


El cazador

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg fikk i dag mitt etterlengtede våpenkort åtte måneder etter riflekjøp. Problemet er at rifla er ei .308, men på våpenkortet står det .308/6,5*55. :?

Kan det være som det er til neste våpenkjøp eller bør jeg få rettet på det? Hva ville dere gjort?

 

Tillegsinfo som kan forklare hvorfor feilen er oppstått:

 

Da jeg søkte leverte jeg inn to søknader, en med cal 30.06 og en med tomt kaliberfelt og en lapp hor jeg forklarte at jeg søkte om ett våpen i ett av kalibrene 6,5*55, 308 eller 30.06, dette pga at jeg ikke hviste hvilken rifle jeg skulle kjøpe enda.

 

Jeg fikk sistnevnte søknad godkjent i posten etter ettpartre dager, men nå med 6,5*55 påført i kaliberfeltet av politimester.

 

Den eneste linksrifla i 6,5*55 som passet mitt budsjett jeg kunne finne var tikka t3. Så jeg tok kontakt med ALM for å få dem til å ta inn børsa. Men der ble jeg forklart att etter den nye våpenloven spillte det ingen rolle hvilket kaliber som stod på søknaden, så det ble til at jeg kjøpte en Browning A-bolt links i .308, som jeg forsåvidt er godt fornøyd med. :) selger rettet kaliberet fra 6,5*55 til 308 på søknaden.

 

 

El cazador

Link to comment
Share on other sites

Hei. Det greieste er at det er korrekte opplysninger på våpenkortet og hos politiet. Send inn våpenkortet, kopi av kjøpetillatelsen og en forklaring om at du har kjøpt ei rifle i .308. Så er det bare å be om å få tilsendt korrekt våpenkort og vente..................

Det er ikkje verre en det. :)

Link to comment
Share on other sites

Ikke vent med å kontakte politiet, gjør det med en gang, ellers risikerer du at de sier du har prøvd å lure dem! Det er ikke alle som klarer å innrømme egne feil og som gjerne prøver å flytte ansvaret. Og vær blid og hyggelig når du snakker med dem, du kommer mye lenger på den måten enn om du hoverer og sier at de har gjort en feil! "Det har oppstått en misforståelse" er et greit utgangspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Men der ble jeg forklart att etter den nye våpenloven spillte det ingen rolle hvilket kaliber som stod på søknaden,

 

Jøss, hvorfor er det så nøye å søke på på kaliber da? Kan bare la vær å skrive noe på kaliber når man leverer søknaden da med andre ord? :?

Link to comment
Share on other sites

Hos meg er praksisen at man må ha en viss formening om kaliber.

 

Altså, jeg søkte på 6,5*55 til storvilltjakt.

Endte opp med en 308. Det var ikke nøye.

 

Men hadde nok ikke fått 500 Nitro, selvom den er godkjent til formålet. ;-)

Men innen rimelighetens grenser lar seg nok ordne om man er litt ydmyk mot saksbehandler. :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg fikk på skrevet feil merke (CZ, det sto BRNO på det første våpenkortet) på mitt våpenkort og stakk bare innom politikontoret hvor dama spurte hvilket merke som egentlig skulle være på kortet. Jeg hadde tatt bilde av våpenet med merket synlig med mobilen, og viste det til damen som tok seg av det.

Hun lagde forøvrig nytt kort mens jeg ventet :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...