Jump to content

Hvor få fatt i påkjørt villt, eller annet åte til rev/kråke?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Er det noen gode tips til hvor man kan henvende seg for å få fatt i påkjørt villt som man kan bruke på reveåte?

 

Var å inspiserte en åteplass jeg har fått tilgang på i dag. Denne virket kjempebra, men blir vel dårlig med rev uten åte...

Link to comment
Share on other sites

Har lest litt i trådene rundt om på forumet her, og et tips jeg syns høres veldig bra ut er å snakke med et hønseri.. Man skulle jo tro at høns er noe av det bedre man kan bruke som åte...? Enkelt å få med seg og..

 

Må bare få googlet opp noen hønseri og ta noen telefoner i morgen. :)

 

Ellers så er det viltnemnda ja..

Link to comment
Share on other sites

Som kråke og reveåte fungerer kyllinger og gris helt ypperlig. Var selv å henta meg ei død purke fra et grisefjøs i fjorvinter. Etter 1 månede låg bare skjelettet av den igjen, bokstavlig talt. Om du har mulighet ville jeg istede ha hørt med noen i ditt nærområde som har kyllinghus, da kylling er "mer fristende" åte enn høner....

 

Når det gjelder EU-direktiver som du noen skriver om her, så bruker jeg isteden sunn fornuft. Dette er alt for firkantete regler, om det så er tilfeldig.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle gode tips:)

 

Jeg tror jeg går for høns/kyllinger, så fremt jeg får tak i dette. Så supplementerer jeg med hundefor av billig sort, og ellers matrester (fisk osv) jeg måtte ha liggende....

 

Blir spennende å se hvor kjapt jeg får mikkel inn på åta. Dette ligger et stykke opp i skogen, og det har vært fast åteplass før.. Men har ikke vært jaktet rev der på et par år nå.

 

Er det ikke noe spes som lukter SKIKKELIG man kan kjøre på med, helt i starten, for å vekke maks oppmerksomhet?

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke noe spes som lukter SKIKKELIG man kan kjøre på med, helt i starten, for å vekke maks oppmerksomhet?

 

1) Ta fisk og vann i en dunk (du vil helt sikkert ønske å ha det i noe med lokk på..) Vann er strengt tatt ikke nødvendig, men gir deg mer å fordele utover.

2) La det stå ute et par dager i sommervarmen.

3) Fordel det utover åteplassen.

 

For å unngå å supplere åtet med eget ditt oppkast kan det være en fordel å bruke noe som skjermer deg for lukta.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Enklere og mindre kvalmefremmende :oops: metode:

 

Fyll noe fiskerester (gjerne en god del) i en søppelsekk la den stå i sola noen dager

grav sekken godt ned på åteplassen og la den ligge et par uker (gjerne lenger). Så tar du et hult rør og slår ned i bakken slik at det blir hull i sekken. Supler med litt mat på åteplassen, gjerne billig hundefor. Da har du et åte som lukter skikkelig og varer i lang tid! Slik kan du "preparere flere åteplasser når du først er i gang og når du skal bruke dem slår du bare ned et rør slik at det blir hull i søplesekken.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, er ikke så redd for lukt og alt det, men hovedproblemet mitt er at jeg faen ikke får tak i noe! Har snakket med villtnemnda, både her og der, og de har rett og slett ikke noe. De sa det var lite vilt som blir påkjørt for tiden..

 

Har og snakket med noen hønseri og kyllingoppdrettere, og lite hell der og..

 

Er det noen som har noen konkrete tips til hvor jeg kan henvende meg her på østlandet? Hadde satt kjempepris på det :)

Link to comment
Share on other sites

Snakk med bonder som har kyllinghus og hønehus. Få de til å samle opp døde kyllinger og høner i en svartsekk. Det dør som regel alt fra 2-10 høner/kyllinger i et hus per dag, og jeg kan ikke se noen grunn til at bonden ikke vil bli kvitt de døde dyra.....:)

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har noen konkrete tips til hvor jeg kan henvende meg her på østlandet? Hadde satt kjempepris på det :)

 

For vilt kan man kontakte kommunen og høre om kommunens ettersøksordning evt. får inn noe i forbindelse med evt. ettersøk i kommunal regi (typisk påkjørsler, etc).

 

For å skaffe fisk er det et veldig enkelt tips og det er å ta kontakt med fiskeutsalg eller butikker med ferskvaredisk. De skjærer som regel rent mye fisk, og får dermed mye avkapp til overs som egner seg fint til åte. Jeg har spurt pent om muligheten for å overta slikt, og i og med at dette går rett i søpla var det veldig lett å få overta mengder med slike fiskerester. Funket genialt på åte!

Link to comment
Share on other sites

..En kjapp opprenskning i frysern gav med en rema 1000-pose med diverse:

Grillpøler

Kyllingfilèer

Biff

Panerte kyllingfilèer

Karbonader

4-5 ørreter

Og en del annet snax....

 

Må da være mat for Mikkel dette? :) Tenkte å supplementere med et kilo hundefor som jeg strør rundt..!

 

Så om jeg får tak i noe dødt dyr av noe slag, så kan jeg stikke å henge det opp...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...