fredrik Posted July 11, 2011 Posted July 11, 2011 Hei Er det noen gode tips til hvor man kan henvende seg for å få fatt i påkjørt villt som man kan bruke på reveåte? Var å inspiserte en åteplass jeg har fått tilgang på i dag. Denne virket kjempebra, men blir vel dårlig med rev uten åte...
Carl-gustav12 Posted July 11, 2011 Posted July 11, 2011 Det letteste er å henvende seg til de som har ansvaret for påkjørt vilt, og det er viltnemda.
fredrik Posted July 11, 2011 Author Posted July 11, 2011 Har lest litt i trådene rundt om på forumet her, og et tips jeg syns høres veldig bra ut er å snakke med et hønseri.. Man skulle jo tro at høns er noe av det bedre man kan bruke som åte...? Enkelt å få med seg og.. Må bare få googlet opp noen hønseri og ta noen telefoner i morgen. Ellers så er det viltnemnda ja..
V111 Posted July 11, 2011 Posted July 11, 2011 Grisebønder har rikelig med dødgris. Det går med mye vilt på jernbanen. Opprett kontakt med vedkommende som er ansvarlig for strekningen. Det dauer altids en og annen sau hos sauebøndene også.
eies Posted July 11, 2011 Posted July 11, 2011 Daue grisar og høns er sikkert bra greier. Men etter som eg forstår so er det eit EU-direktiv eller noko liknande med forbod om å bruka slikt som åte.
Ertshus93 Posted July 11, 2011 Posted July 11, 2011 Som kråke og reveåte fungerer kyllinger og gris helt ypperlig. Var selv å henta meg ei død purke fra et grisefjøs i fjorvinter. Etter 1 månede låg bare skjelettet av den igjen, bokstavlig talt. Om du har mulighet ville jeg istede ha hørt med noen i ditt nærområde som har kyllinghus, da kylling er "mer fristende" åte enn høner.... Når det gjelder EU-direktiver som du noen skriver om her, så bruker jeg isteden sunn fornuft. Dette er alt for firkantete regler, om det så er tilfeldig.
Bukke Posted July 11, 2011 Posted July 11, 2011 Kjøp en sekk "First Price" hundefòr, og strø ut et par-tre never i slengen, med jevne mellomrom.
fredrik Posted July 11, 2011 Author Posted July 11, 2011 Takk for alle gode tips:) Jeg tror jeg går for høns/kyllinger, så fremt jeg får tak i dette. Så supplementerer jeg med hundefor av billig sort, og ellers matrester (fisk osv) jeg måtte ha liggende.... Blir spennende å se hvor kjapt jeg får mikkel inn på åta. Dette ligger et stykke opp i skogen, og det har vært fast åteplass før.. Men har ikke vært jaktet rev der på et par år nå. Er det ikke noe spes som lukter SKIKKELIG man kan kjøre på med, helt i starten, for å vekke maks oppmerksomhet?
Ertshus93 Posted July 11, 2011 Posted July 11, 2011 Råtten fisk lukter skikkelig. det gjør virkelig susen. Angående kyllinger på åte så anbefaler jeg deg at du "forankrer dem" ettersom reven kommer til å stikke av med alle sammen etter relativt kort tid om de ikke sitter fast.
fredrik Posted July 11, 2011 Author Posted July 11, 2011 Skal nok finne på noe. Tror jeg skal "sy" dem fast.
Guest Posted July 11, 2011 Posted July 11, 2011 Er det ikke noe spes som lukter SKIKKELIG man kan kjøre på med, helt i starten, for å vekke maks oppmerksomhet? 1) Ta fisk og vann i en dunk (du vil helt sikkert ønske å ha det i noe med lokk på..) Vann er strengt tatt ikke nødvendig, men gir deg mer å fordele utover. 2) La det stå ute et par dager i sommervarmen. 3) Fordel det utover åteplassen. For å unngå å supplere åtet med eget ditt oppkast kan det være en fordel å bruke noe som skjermer deg for lukta..
Manko Posted July 12, 2011 Posted July 12, 2011 Enklere og mindre kvalmefremmende metode: Fyll noe fiskerester (gjerne en god del) i en søppelsekk la den stå i sola noen dager grav sekken godt ned på åteplassen og la den ligge et par uker (gjerne lenger). Så tar du et hult rør og slår ned i bakken slik at det blir hull i sekken. Supler med litt mat på åteplassen, gjerne billig hundefor. Da har du et åte som lukter skikkelig og varer i lang tid! Slik kan du "preparere flere åteplasser når du først er i gang og når du skal bruke dem slår du bare ned et rør slik at det blir hull i søplesekken.
fredrik Posted July 12, 2011 Author Posted July 12, 2011 Hehe, er ikke så redd for lukt og alt det, men hovedproblemet mitt er at jeg faen ikke får tak i noe! Har snakket med villtnemnda, både her og der, og de har rett og slett ikke noe. De sa det var lite vilt som blir påkjørt for tiden.. Har og snakket med noen hønseri og kyllingoppdrettere, og lite hell der og.. Er det noen som har noen konkrete tips til hvor jeg kan henvende meg her på østlandet? Hadde satt kjempepris på det
Ertshus93 Posted July 12, 2011 Posted July 12, 2011 Snakk med bonder som har kyllinghus og hønehus. Få de til å samle opp døde kyllinger og høner i en svartsekk. Det dør som regel alt fra 2-10 høner/kyllinger i et hus per dag, og jeg kan ikke se noen grunn til at bonden ikke vil bli kvitt de døde dyra.....
Carl-gustav12 Posted July 12, 2011 Posted July 12, 2011 En av grunnene til at de ikke vil gi deg noe er at det er ulovlig å bruke husdyr som åte, såfremt de ikke brukes på gården der dyrene er ifra. Og en bonde vil da mest sansynlig ikke gi bort noen døde dyr til noen di ikke kjenner.
Truls Posted July 12, 2011 Posted July 12, 2011 Er det ikke noe som heter Fett & Lim eller noe sånt ved Fredrikstad, tro? Tipper de kan hjelpe deg i så fall.
fredrik Posted July 12, 2011 Author Posted July 12, 2011 Dette med at det ikke er lov, ja.. Vet det.. Men du verden praksisen er en annen. Nok om det.. Hva er dette Fett og Lim forno..?
Guest Posted July 12, 2011 Posted July 12, 2011 Er det noen som har noen konkrete tips til hvor jeg kan henvende meg her på østlandet? Hadde satt kjempepris på det For vilt kan man kontakte kommunen og høre om kommunens ettersøksordning evt. får inn noe i forbindelse med evt. ettersøk i kommunal regi (typisk påkjørsler, etc). For å skaffe fisk er det et veldig enkelt tips og det er å ta kontakt med fiskeutsalg eller butikker med ferskvaredisk. De skjærer som regel rent mye fisk, og får dermed mye avkapp til overs som egner seg fint til åte. Jeg har spurt pent om muligheten for å overta slikt, og i og med at dette går rett i søpla var det veldig lett å få overta mengder med slike fiskerester. Funket genialt på åte!
fredrik Posted July 12, 2011 Author Posted July 12, 2011 Flk: Det siste du sier her er jo genialt! Hvorfor har jeg ikke tenkt på det..!? Skal ta et par tlf. før de stenger her nå.. Takk
Ertshus93 Posted July 12, 2011 Posted July 12, 2011 Her i bygda er det ihvertfall ikke noe problem å få tak i døde kyllinger/høner eller griser. Men da skal jeg heller ikke legge skjul på at jeg kjenner de jeg henter dyra fra.
fredrik Posted July 12, 2011 Author Posted July 12, 2011 Hehe, nei hadde jeg vært i "hjembygda" mi, i Lofoten, hadde det på INGEN måte vært problemer.. Da kunne jeg fått testet alt fra selvdød laks, til hest om så...
østlendingen Posted July 12, 2011 Posted July 12, 2011 kan sjekke om jeg kan skaffe deg en gammel død høne i ny og ne, siden du er "lokal" , Har en del kollegaer som bor innimellom slike hønseklekkerier, så kan sikkert få han til å ta med ei høne i ny og ne Men naboene var på ferie denne uken.
fredrik Posted July 12, 2011 Author Posted July 12, 2011 Hehe, ja det hadde jo ikke vært dumt det! Bare å gi en lyd om du skulle få tak i noe da.. Hvor er det du holder til da?
fredrik Posted July 12, 2011 Author Posted July 12, 2011 ..En kjapp opprenskning i frysern gav med en rema 1000-pose med diverse: Grillpøler Kyllingfilèer Biff Panerte kyllingfilèer Karbonader 4-5 ørreter Og en del annet snax.... Må da være mat for Mikkel dette? Tenkte å supplementere med et kilo hundefor som jeg strør rundt..! Så om jeg får tak i noe dødt dyr av noe slag, så kan jeg stikke å henge det opp...
østlendingen Posted July 12, 2011 Posted July 12, 2011 Hehe, ja det hadde jo ikke vært dumt det! Bare å gi en lyd om du skulle få tak i noe da.. Hvor er det du holder til da? på hogsetfeltet. (regner med du vet hvor snippen er, dersom du er på blaker en gang i blandt)
Recommended Posts