Jump to content

Rett innstilling av helpressedie...


Høntersen

Recommended Posts

Hei igjen,

 

leste artikkelen angående hylsepressing skrevet av tron slik jeg har forstått det er det viktig med rett innstilling av helpressedien slik at skulderen på hylse ikke blir presset for mye tilbake.

 

Men hvordan kan jeg på en enkel måte finne den rette innstillingen på dien?

Slik tron forklarte var det to muligheter; enten ved hjelp av et verktøy jeg ikke har eller ved å ta ut innmaten av bolten, noe jeg ikke særlig sugen på da jeg har lite teknisk innsikt i rifler...

 

Noen gode forslag? :?

Link to comment
Share on other sites

Skru dien ned til du presser 90 % av halsen. Noen ganger vil du da kunne kamre hylsen, og da er det bare å lade med dien slik. Hvis den ikke kamrer følg anvisningene nedenfor.

Neste gang du lader samme hylse kan det være at du må skru dien lengre ned for å kunne kamre hylsen. Da har hylsen tilpasset seg til ditt kammer, og du skrur dien ned litt etter litt til hylsen kamrer.

For å kjenne om det er litt motstand når du lukker bolten anbefales det å ta ut innmaten. Du behøver ikke det, men det blir vanskeligere å kjenne om det er litt motstand når du lukker bolten.

Dersom du skal teste ferdig ammo i kammeret så må du ta ut innmaten eller gå på skytebanen for å gjøre dette.

Link to comment
Share on other sites

Etter du har presset hylsen setter du den i våpenet og lukker slluttstykket, går det lett er hylsen passe eller for mye presset, får du ikke igjen sluttstykket må du presse mer.

 

skulle lade for en kompis i dag, har et fl diesett fra rcbs men for første gang klarte jeg ikke presse hylsa godt nokk, skrudde dia helt i bunn. Men fikk alike vel ikke i gjenn sluttstykket. Jeg sjekket lengden på hylsa den var ok.

Demonterte dia å renset den men ble ikke bra, har også en lee die som jeg prøvde med etterpå men gikk ikke det heller,

Hva kan være feil?

Link to comment
Share on other sites

skulle lade for en kompis i dag, har et fl diesett fra rcbs men for første gang klarte jeg ikke presse hylsa godt nokk, skrudde dia helt i bunn. Men fikk alike vel ikke i gjenn sluttstykket. Jeg sjekket lengden på hylsa den var ok.

Demonterte dia å renset den men ble ikke bra, har også en lee die som jeg prøvde med etterpå men gikk ikke det heller,

Hva kan være feil?

 

Rifla har trangt kammer og krever kansje small-base die (rcbs har slike)...

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvilke våpen prøver du i?

Dersom våpenet har mauserutdrager må du passe på at utdrageren har tak i hylsa før du lukker sluttstykket.

 

Det er svært sjelden at hylseholder/die sett har feil dimensjon, når du prøver to sett så er det nok noe annet som lager problemene.

 

Dersom du ikke blir kvitt problemet så prøv å finne ut hvor hylsen tar i kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Etter du har presset hylsen setter du den i våpenet og lukker slluttstykket, går det lett er hylsen passe eller for mye presset, får du ikke igjen sluttstykket må du presse mer.

 

Nå har jeg fått prøvd dette og tror jeg har fått stilt inn dien nogenlunde greit.

Forstår at det sikkert er enklere å få til dette uten innmaten i sluttstykket, men har rett og slett ikke peiling på hvordan å få til dette... :?

Link to comment
Share on other sites

Det er vanskelig å si hva som er galt, men her iallefall noen tips fra meg...

1.Være helt sikkert på at du bruker riktig die (dooh..)

2.Sikker på at hylsa er riktig kaliber, den hylse lengden du har, at den er riktig?

3.Hvis du har lee die, så har jeg en liggende og den presser ikke hele hylsa!Smør godt med fett og se på hylsa når du tar den ut, da ser du lett om den krymper hele hylsa tilbake, eller om den kun tar nakken.

4.Putt inn ei fin hylse , prøv å ta ladegrep for så og ta hylsa ut og se på den hvor det har blitt merke(Ikke ta for mye i).

5.Smør ræva med tålmodighet, og ta ladinga med ett smil :D:D .

>God sommer<

Link to comment
Share on other sites

Hey 8) Det hender at en må skru dia litt lenger ned for å få pressa nok... Jeg har enkelte ganger skrudd dia ned til hylseholder som normalt, men på enkelte typer hylser må jeg dra på en runde ekstra... Har vondt for å tro det er noe feil med dia du har...

Link to comment
Share on other sites

Hvis hylsa ikke vil gå i kammeret etter helpressing kan du prøve følgende: Skru dien ned til den står mot hylseholderen. Prøv så å presse en hylse. Når hylsen er bunnet i dien, se om du kan se lys mellom hylseholder/diebunn. Det kan du med de fleste presser da de svikter litt. (Lee presser vinner som regel denne testen) Skru derfor dien ned slik at denne svikten kompenseres. Hvis dette ikke er nok, slip av hylseholderen, IKKE dien. Så slipper du å rasere dien, en hylseholder koster ikke mange kronene.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...