Jump to content

Kvitte meg med gammel jaktriflle


MiraculiX

Recommended Posts

Tenkte å kvitte meg med min gamle jaktkammerat av typen; Brno ZZK 601 i .308cal.

Rifla er ca 20 år gammel og har kun blitt brukt til oppskyting av skytterprøven og jakt.

Ikke over 500 skudd. I tillegg sitter det på en Fontaine 2-7x32.

 

Alt ser pent ut, uten store slitasjer.

Hva kan jeg forvente at noen vil betale for dette?

Ønsker ikke å lure noen.

 

58_-2024614692.jpg

Link to comment
Share on other sites

Rifla kosta ca 3900,- ny. Kikkerten er billig "rask" utan verdi i dag.

 

Om det står stål kikkertmontasje på rifla vil eg sei at 2500,- er ein fornuftig pris. Om kikkarten er med på kjøpet eller ikkje ville ikkje ha forandra prisen for min del.

 

Dette er solide våpen laga for ein støyt, men dei var og er "billigvåpen" med det det fører med seg (tvilsomt avtrekk, presisjon etc). Ergonomien på desse er vel og ganske typisk 70-80 talls.

 

Ein får idag nye jaktrifler for ned mot 4000,- (Vanguard, Howa, TC etc) som etter mitt syn er meir kurant enn ei gamal 601. Noko som igjen talar for ein bruktpris på ca 2500,-

Link to comment
Share on other sites

Igjen synes jeg jeg ser knappen for det oppfellbare diopteret i bakre låskassebro. Hvis så er tilfelle så kan det jo være enkelte der ute som ser verdien av den til et prosjekt. I så fall kan det jo hende at det kan være noen ekstra kroner å hente med den rette kjøperen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke mene noe om prisen på denne rifla, men er tildels uenig med magnumlars i hans karakteristikk av ZKK 601.

Jeg har hatt to av disse i 308 Win og begge var svært presise våpen som håndterte både lette og tunge kuler uten problemer.

Tekniske problemer forekom ikke, og selv om "snellertavtrekkeren" krevde en del tilvenning, fungerte den utmerket.

De ble også levert med vanlig avtrekker og mange valgte å ettermontere denne i stedet for snellerten.

Sikringen var "bakvendt" i forhold til alt annet, men igjen var det kun snakk om tilvenning.

 

De ble levert med ihvertfall to typer stokker (Standard og Monte Carlo), og mine hadde standardstokken, som nok hadde en del mere fall enn det som er vanlig i dag.

Låskassen har også spor for montasje noe ala Ruger og Sako, dønn solid.

Alt i alt var dette kanskje de beste riflene jeg har hatt i 308, og angrer litt på at den siste ble solgt...

Var jeg i markedet for en solid jaktrifle i 308 Win, ville jeg valgt en ZKK 601 i god stand foran både Howa, Vanguard, Tikka +++

Link to comment
Share on other sites

Var jeg i markedet for en solid jaktrifle i 308 Win, ville jeg valgt en ZKK 601 i god stand foran både Howa, Vanguard, Tikka +++

 

Dette er eg 100% enig med deg i. Dette er solide våpen, laga i ei tid der det var ein viss finish på billigvåpen og.

 

Men, det eg vil fram til er at den typiske kjøparen av ei børse i denne prisklassen ofte er nybegynnar. Og EG trur at den gjennomsnittlige nybegynnar vil skyte betre med ein Vanguard eller T3 kontra 601`en.

 

Men eg vil nok tru at ingen av desse er i nærheta av ein gammal BRNO når det gjeld driftsikkerhet.

Link to comment
Share on other sites

I en tid med jaktvåpengarderobe og i tillegg billige rifler å få fra remington, howa og weatherby så er desverre bruktprisen på mye våpen i fritt fall. Man får en weatherby i 308 for ca 3-4000,- på XXL. Å jeg tror ikke mange vil gi mer enn 2500 for en låskasse til et prosjekt ;)

 

Så mitt tips er at om man får 2500 for en slik rifle har man gjort en ok deal.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...