Jump to content

Oppspenning av låskasse og løp på Howa 1500 i dreibenk.


Recommended Posts

Løpet på nevnte rifle sitter HARDT, så det går ikke å få ut selv om en har det riktige verktøyet.

Forsøker man å spenne opp med låskassa rett i chuken på dreibenken får man kast i løpet og dermed skeive gjenger med skeivt montert demper som følge av dette.

Her er da en løsning:

http://isprins.blogspot.com/2011/07/opp ... -howa.html

 

Min børsemaker har ikke fagbrev, men er utdanna verktøymaker ( utdanna på manuelle maskiner). Han har skifta løp , samt gjenga løp for demper på 1000 vis av rifler.

 

Jeg la ut denne metoden, fordi noen muligens har nytte av det vis de skulle støte på samme problem.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips! Hvor i f#%¤$ var du da jeg trengte dette tipset for et par år siden? :mrgreen:

Vi endte opp med å dreie mitt løp med låsekassa på, men med løpet spent opp på spiss i munning og chuck rundt kammeret rettet opp så godt vi bare kunne. Gikk da bra det og. De howaløpene sitter noe grusomt.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke jeg som fant på det der, men Olav Bysveen i Åsvang på Hedmarken.

Børsemaker,verktøymaker, knivbladmaker,smir lafteverktøy, sveiser elektrisk,dreier og freser i metall. Sliper kniver, økser og bor. Jakter gjør han også.

Gjennomgangshullet på Chucken i hans dreibenk hadde akkurat for liten diameter til at en kunne tre inn løpet den veien, så derfor måtte en til med omtalte måte.

Link to comment
Share on other sites

Vi endte opp med å dreie mitt løp med låsekassa på, men med løpet spent opp på spiss i munning og chuck rundt kammeret rettet opp så godt vi bare kunne. Gikk da bra det og. De howaløpene sitter noe grusomt.

Dette er jo standardmåten å gjøre det på, hvem driver å tar ut pipa for gjenging?

Link to comment
Share on other sites

Lurer jo litt er de eingangs desse howa når løpet er gåent er de bare å kaste?

Tar altid av løp for gjenging og retter dette opp like nøye som ved kamring får da ikkje no serlig treffpunkt forskjell med uten demper ved bruk av ordentelig demper.

Link to comment
Share on other sites

har sett flere tilfeller der treffpunkt endres 10 cm + med og uten demper.Min erfaring er at dempere med rette kammer uten alslags slisser og div har mindre treffpunkt forandring.Svingnings endring bør i de fleste tilfeller utgjøre mindre verdier +- et par cm @ 100m dette er tolererbart på jaktrifle.Men dess mere nøyaktig brystning gjenger og self retthet innv i demper gir mindre endringer,

Link to comment
Share on other sites

Lurer jo litt er de eingangs desse howa når løpet er gåent er de bare å kaste?

Tar altid av løp for gjenging og retter dette opp like nøye som ved kamring får da ikkje no serlig treffpunkt forskjell med uten demper ved bruk av ordentelig demper.

 

Nei, etter det jeg har sett på nettet samt bilde i instruksjonsboka er løpet gjenget.

Min børsemaker har en hevarm som skrus fast rundt løpet, låskassa settes i skrustikke med kobberplater rundt for å ikke lage merker i låskassen.

Allikevel fikk han ikke skrudd ut løpet.

Har sett på nettet at den eneste måten å få løpet ut på er å dreie ned skulderen på det:

24059_383900514494_501394494_4014525_553201_n.jpg

 

Da går det an å skru det ut.

Link to comment
Share on other sites

Det er en godt fungerende oppspenning det der, sikkert en flink kar. Men hvis han spenner med senterspiss i munning er det vanlig prosedyre å dreie ny munning på den etterpå da senterspissen kan lage skader, hvordan gjorde han det uten å ta av låsekassa? Brukte han evt. en dreid messingbit i mellom munning og senterspiss og unnslapp problematikken?

 

Med en skikkelig løpsstikke som er boltet fast i bordet og bordet fast i gulvet (eller skikkelig tungt bord), spennhylse tilpasset løpsprofilen, en god låsekassenøkkel med lang arm, en blyhammer til å slå på skaftet, propanbrenner og sinne løsner det meste etterhvert. Løpet skal spennes så tett som mulig inntil stikka og stikka skal være dratt til så hardt man tør.

 

Løpsnøkkel og skrustikke høres litt tvilsomt ut, har brukt noe det samme selv og har snakket med andre som har brukt det, men med liten suksess... De fleste går over til metoden ovenfor eller hopper over hele greia og begynner rett på metoden ovenfor.

Link to comment
Share on other sites

 

Med en skikkelig løpsstikke som er boltet fast i bordet og bordet fast i gulvet (eller skikkelig tungt bord), spennhylse tilpasset løpsprofilen, en god låsekassenøkkel med lang arm, en blyhammer til å slå på skaftet, propanbrenner og sinne løsner det meste etterhvert. Løpet skal spennes så tett som mulig inntil stikka og stikka skal være dratt til så hardt man tør.

 

Vi prøvde å få ut mitt løp i et relativt godt utstyrt mekanisk verksted som daglig dreier halvmetertykke akslinger og annet snacks. Jeg turte ikke å bryte mer på min howa, så den ble gjenget med kassa i. Det er helt utrolig så godt det sitter. Varme brukte vi også.

Link to comment
Share on other sites

Ok, skjønner, har ikke vært borti howa før, hvis ikke varme virker engang så er det håpløst.

 

Den løsningen er fullgod for å dreie gjenger, en annen er å spenne hele kassa i firebakkeren og rette etter løpet helt inntil kassen, dette er ofte dreid i samme oppspenning som kammer og gjenger.

 

Lurer på hva de gjør på fabrikken der? Mauser kan jo også sitte hardt, det sies at de hadde en 300 kilos primat som dro til løpene på fabrikken, og de får man med nød og neppe løs, spørs om howa ikke har en på 400kg stående på fòr:)

 

Rart de lager det slik, hvis man regner på det er det utrolig hvor godt et løp sitter med relativt lite tiltreknig. Kanskje det er slik at de vil at riflene skal kastes når løpet er ferdig?

Link to comment
Share on other sites

 

Den løsningen er fullgod for å dreie gjenger, en annen er å spenne hele kassa i firebakkeren og rette etter løpet helt inntil kassen, dette er ofte dreid i samme oppspenning som kammer og gjenger.

 

da kan du jo like gjerne feste den på pipa med kassa rett innenfor festet... sånn som de fleste børsemakere gjør...

Link to comment
Share on other sites

Litt tungvinn måte å gjenge på spør du meg. Vist han børsemakeren din har vært nøye med å stille inn bak dokka sånn at den er dønn i senter så blir de like rett å gjenge når du spenner rett i kassa. du kan bare tenke deg selv at de er lite lønnsomt å lage en aksling som sentrerer i kammeret vær gang en skal gjenge, For vær gang den akslingen blir tatt ut så får du ikke spent den opp igjen sånn at de blir bra. Når du strammer til bak dokka så skal du også være forsiktig med å stramme til pga. at du kan stramme så de blir kast i ppa.

Link to comment
Share on other sites

Ja, klart han var nye med det. Dønn i senter, målte tilogmed med måleklokke på magnetfot. Den går ned til mikrometers nøyaktighet. Han er jo utdanna verktøymaker, dvs verktøy for spon-fraskillende bearbeiding. Allikevel, ble det som jeg har forklart spenninger i låskassa som resulterte i KAST i løpet på +- 5mm. Derfor gjorde han det på den måten.

 

Enkelte må ha det med te-skje..

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor ikke bare spenne opp pipa i en 4 bakker å klokke den opp da ??? de blir jo like nayaktig å går mye fortere, da kan du jo klokke den inn til 0 kast. Ikke de at jeg er værdensmester selv men jeg har hatt Svennebrev som børsemaker i noen år å jobben noen år som maskinarbeider i manueller maskiner....

Link to comment
Share on other sites

Kansje man skal lese hva som er skrevet lenger oppe? :wink:

 

Benken til verktøymakeren var begrensningen (iike plass til kassa i røret), og å sette selve låsekassa i 4bakkskive er ikke bare og bare å få rett (spenninger i oppspenningen blir garantert ett ekstra problem å hanskes med). Med større benk hadde han garantert spent på bakerste delen av løpet (inntil låsekassa), men det hadde han jo ikke benk til. Så da må man være smart i stedet. :wink:

 

P.s. enhver erfaren manuell dreier (ikke meg, men jeg har sett på), har lite problemer med å rette opp en slik stang som er brukt her til nesten null kast (den som påstår at de kan få til null kast, har ikke nøyaktignok måleutstyr :wink: ). Det tar bare litt tid, og med løpet på senterspiss blir det helt rette gjenger etter hullet i løpet (og det slik vi ønsker det).

Link to comment
Share on other sites

(den som påstår at de kan få til null kast, har ikke nøyaktignok måleutstyr :wink: ).

For å sittere servicefolk fra Toshiba Machine, "Null finnes ikke! Vi må bare lære oss å leve med at denne maskina ikke er rettere enn fire tusendeler på X-aksen..."

Maskina det var snakk om, var av typen "Toshiba BMC-1000", X-2000mm, Y-1500mm, Z-1200mm, og med maks belastning på bordet (fullstyrt B-akse) på 3200kg. med de dimensjonene var det igrunn nok at den gamle japsen var fornøyd med å ha justert inn maskina til så lite. Helt til noen åpnet porten ut... 8)

Link to comment
Share on other sites

Ok, skjønner, har ikke vært borti howa før, hvis ikke varme virker engang så er det håpløst.

 

 

Personlig synes jeg slike tråder er tåpelige når verksted/børsemakere ikke får ut noe så enkelt som et skrudd løp på ei boltrifle. Kanskje de burde finne seg noe annet å gjøre?

 

Testet følgene på rifla til sønnen min en nyere Howa i 6,5x55:

 

Brukte varmluftpistol( ca 500 grader) og skrudde løpet ut.

Brukte vanlig "Wheeler Engineering Action Wrench" og "Wheeler Engineering Barrel Vise"

 

Kan virke som om det var brukt lim på gjengene. Kanskje Jaktdepotet kan svare på dette?

Link to comment
Share on other sites

Så du brukte korrekt teknikk og verktøy og det fungerte? mystisk... :)

 

Men du skal vite at det er noen løp som virkelig sitter helt utrolig hardt, selv med varme og prima verktøy, ofte noen gamle, sære og gjerne militære våpen som er spenna umulig. Tror nesten alle som har drivi med dette hadde jobbet som lastebilsjåfør, regnskapsfører etc. hvis de hadde hengt kroken på døra fordi de har gitt opp å få ut et løp.

 

Teknikken beskrevet her i tråden er 100 ganger bedre den enn å plundre i timesvis med å ta ut et løp. God løsning hvis du ikke har utstyr for å ta det ut og.

 

Hvis det er loctite e.l. slipper det vanligvis på litt over 100 grader, er bare å varme på så du er sikker. Limet lukter ofte når tempen er nådd. Du vil se det tydelig på gjengene hvis det har vært lim der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...