Jump to content

IBEP kurs i Norge?


tutigard

Recommended Posts

Hvor holder du til?

Vist du tar kontakt med en i styret til Norges buejeger forbund, så kan nok de svare på det!

Vi er en fem seks stykker i vår klubb som også vil ta prøven, men jeg har ikke mulighet for å dra så altfor langt for å ta den;)

Link to comment
Share on other sites

:shock:

Jeg har nettopp oppdaget at jeg står her UTEN IBEP-kurs!! :shock:

Men jeg visste ikke at jeg burde ha det heller, og kanskje først og fremst så vet jeg overhode ikke hva det er heller.

Når man bruker slike forkortelser så er det vanlig at man ved første gangs bruk, i feks en artikkel, så beskrives det HVA forkortelsen betyr.. 8)

Link to comment
Share on other sites

Ibep (International Bowhunter Education Program)

Link. http://www.archeryweb.com/archery/ibep.htm

Link. http://www.nbjf.net/

 

Visst en lurer på noe så er google din venn :)

Trenger dette kurset for å jakte med bue i Noen land. noen Land har egne prøver andre er det nok at Guiden har kurset.

Dette er det andre her inne som kan bedre en meg.

Uansett er det nok ikkje feil å ta kurset for dei med interesse for bue og buejakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

IBEP-kurs i Bærum 8-9 oktober

Det eneste kurset på Østlandet i år blir på Bærum JFFs hytte på Jordbru i Bærum 8. og 9. oktober.

IBEP-kurset går over to dager, oppstart kl. 09.00 begge dager. Lørdag blir det teori og søndag avvikles praktisk skyteprøve samt gjennomgang av sikkerhet ved jakt fra treestand.

Pris: Kr. 900 for medlemmer av NBJF og 1200 for ikke-medlemmer.

Det er muligheter for overnatting på Jordbru om man tar med sovepose og liggeunderlag. Hytta har kjøkken, dusj/toalett.

 

Påmelding skjer ved å innbetale kursavgiften til kto.nr: 0530 29 86586 snarest, samt sende en bekreftende mail til undertegnede om at du vil delta, og det uavhengig av om du tidligere har meldt interesse via hjemmesiden vår.

Er du ikke medlem, men ønsker å bli det nå, er det bare å si fra så får du kurset for medlemspris. (Du betaler inn kr. 1195 og da ser vi at du vil bli medlem i tillegg.)

 

Med vennlig hilsen

Hugo Pedersen

hupede@online.no

Tlf: 909 63000

Link to comment
Share on other sites

Jeg har falt litt av teori-lasset innen buejakt - men saken er at jeg har teoridelen til IBEP og bestått teoriprøven. Men jeg trenger skyteprøven.

Er det mulig å skyte opp i nærheten av Kristiansand? Er der instruktører som kan godkjenne en skyteprøve utenom kurs?

 

Og hvor store var nå de blinkene igjen?

 

K

Link to comment
Share on other sites

NBJF i lag Kvinnherad Buejegerklubb arrangerer IBEP-kurs 03-04.12.2011 i Tveitedalen i Kvinnherad.

Påmelding skjer på NBJF (http://www.nbjf.net" target="_blank ) sin netside.

Det er molig å overnatte på stedet for rimelig penger.

Nermere info ang. kurs via epost: taistoer@gmail.com eller atlefoto@online.no .

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...
Glad jeg tokk ibep prøven i usa når jeg var der å jakta med pil og bue ;)

men teoriprøven er veldig mye enklere enn jegerprøven for å si det sånn, og har du skutt med bue før så er det ingen problem å ta den ;)

 

IBEP-kurs i Norge er jo i utgangspunkt en tileggskurs for jegerprøvekurs, fast det er ikke krav å ha teke jegerprøvekurs for å ta IBEP i dag men vi har jo ikke buejakt heller ennå. Hvis det blir jakt med bue i Norge så kan jeg aldrig tenke meg att det skulle vare aktuelt å bare ta en buejegerkurs (hva opplegg som blir der er uviss ennå) men att vanlig jegerprøvekurs blir som fundament og buejegerkurs som tillegg. :smile:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Litago: visst eg ikkje tar heilt feil så trenger du bare å prøve på oppskytingen igjen sålenge teorien er bestått.Blir vel akkurat som med bilappen visst du strykert på oppkjøringen.

Vet ikkje om det er noen ventetid? dette må andre svare på.

Link to comment
Share on other sites

Har du bestått teoridelen av prøven, så behøver du ikke ta den på nytt hvis du ikke greier skyteprøven. Vedr. skyteprøven så får du 2 forsøk på prøvedagen. Hvis du allikevel ikke består skyteprøven, så må du vente til neste kurs med å skyte opp på nytt. Det gjelder bare å legge seg i selen med treningen. Husk også på at skyteprøven må skytes med jaktspiss.

Link to comment
Share on other sites

IBEP-sertifikatet er evigvarende, men det virker på meg som man er i ferd med å utarbeide en egen buejegerprøve for Norge i forbindelse med prøveprosjektet. Dette vil mest sannsynlig bli en årlig prøve. Enda en grunn til å øke treningsmengden.

Link to comment
Share on other sites

Blir spennende og se hva som kommer av prøve hit til lands :smile: jeg vet at de aller fleste er veldig glad for at dette gikk igjenom men

samtidig må man ikke lene seg så mye tilbake at staten på tvinger oss noe helt absurde prøver heller

og jeg ser at folk snakker om det jeger kurset vi har idag...jeg har selv vært borti dette og kan ikke se den helt støre relevansen da

mye går på Rifle og Hagle men så klart dette med hva slags dyr det er og læringen om og skille dyre arter og raser fra hverandre er jo noe vi alle må kunne men det jeg kansje prøver og si på en klønete måte er jeg har ikke behov for og vite at jeg kan skyte på en løpende elg på 100m

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...