Jump to content

Umulig å få tatt jegerprøven??


Bronx

Recommended Posts

Hei alle sammen, og takk for veldig fine og lærerike sider..

 

Jeg har aldrig jaktet og heller ikke hatt særlig anledning til det da jeg har bodd mesteparten av ilvet på små øyer i havgapet med svært begrensede viltbestander. Lysten har alltid vært der dog.

Nå har jeg derimot av familiære årsaker flyttet på innlandet, og er omgitt av skoger fulle av elg, rådyr, skogsfugl, rype og hare...(OG jeg er velkommen på jaktlaget) Jeg befinner meg mao i jakthimmelen og det hadde jeg store planer om å benytte meg av...!

Første steg på veien var jo å få tatt jegerprøven som jeg hadde inntrykk av at skulle være en grei sak, MEN DENGANG EI !

Problemet er det at jeg er sjømenn og befinner meg på et av de syv hav annenhver måned. Jegerprøvekurset som gikk der jeg bor i vinter hadde en kurskveld i uka, og gikk derfor over 2 måneder. Etter samtaler med NJFF lokalt og på fylkesnivå forstår jeg at det er uaktuelt å bare studere selv, man MÅ være til stede på alle kurskveldene (modulene)....

Har etterpå prøvd å søke på hjemmesidene til NJFF (forresten jamt over dårlig oppdaterte) for å se om det kjøres intensive kurs noen steder, men har ikke funnet noe sånt.

Et google søk ga meg treff på kurs i trondheim som ble kjørt over en langhelg og gleden var stor inntil jeg fikk beskjed om at det ikke var etter forskriften, og at disse kursene var stoppet.

 

Paralellt med denne etter hvert svært så frustrerende aktiviteten har jeg blitt en ivrig Kammerleser og beundrer av den mye omtalte Kammerånden.

Jeg spør da:

 

KAN NOEN HJELPE MEG MED DETTE?? Eller må jeg bytte jobb for å få komme meg på jakt??

 

Jeg innser at årets sesong sannsynligvis allerede er spolert, men ALL hjelp mottas med takksigelser og dype bukk

 

FRUSTRERT

Link to comment
Share on other sites

Du får fordele deg selv over 2 forskjellige kurs da? Det å kunne jakte,å hvor mye man vil gjøre for å få papirer iorden for å jakte er et s.mål om hva og hvordan man prioriterer. Andre sjømenn får dette til,så da gjør sikkert du å det :)

Jeg er selv jegerprøveinnstruktør,å ganske lei av jegere som vil jobbe minnst mulig for å få lovlige papirer for å jakte..intensivkurs ropes det over en lav sko..jeg har så mye å gjøre at jeg kan ikke følge et kurs fordelt på 8 kvelder..sier en annen. 8 kvelder på kurs??? Jeg skal da ikke bli agronom sier den tredje..

Synes de kommende jegerer i Norge at dette er for mye forlangt å at tiden ikke strekker til??

SÅ PRIORITER ANNELEDES DA.

Du får ikke setefikat i Norge uten å ha alle kjøretimene....

 

Å til trådstarter vil jeg si at dette innlegget mitt ikke er beregnet som kritikk av deg,for det virke på meg at du har bestrebet deg litt for å få tatt denne prøven staten har pålagt oss..mitt innlegg var mer på den generelle basisen :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv jegerprøveinnstruktør,å ganske lei av jegere som vil jobbe minnst mulig for å få lovlige papirer for å jakte..intensivkurs ropes det over en lav sko..jeg har så mye å gjøre at jeg kan ikke følge et kurs fordelt på 8 kvelder..sier en annen. 8 kvelder på kurs???

Siden du er instruktør kan du sikkert forklare ulempene med tanke på læringsprosessen ved et intensivkurs kontra et "normalt" kurs?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv jegerprøveinnstruktør,å ganske lei av jegere som vil jobbe minnst mulig for å få lovlige papirer for å jakte..intensivkurs ropes det over en lav sko..jeg har så mye å gjøre at jeg kan ikke følge et kurs fordelt på 8 kvelder..sier en annen. 8 kvelder på kurs??? Jeg skal da ikke bli agronom sier den tredje..

Synes de kommende jegerer i Norge at dette er for mye forlangt å at tiden ikke strekker til??

SÅ PRIORITER ANNELEDES DA.

Du får ikke setefikat i Norge uten å ha alle kjøretimene....

Nå sier ikke trådsterter noe av de du her drar frem, tvert imot faktisk. Han etterspør kun kurs som han kan få tatt mens han er hjemme (den måneden han er hjemme).

 

Jeg vill forøvrig nytte høvet til å påpeke at jegerprøven på mange måter best egner seg for å gå opp til eksamen på med engang man er ferdig med kurset, da det er mye som skal huskes.

 

Spesielt er der ting de fleste jegre nok aldri har behov for å kunne så mye om, utover viten om at de må lese seg opp spesielt for jakte trygt og lovlig på endel viltarter (Les diverse fugler de fleste av oss knapt nok vet eksisterer, som ihvertfall jeg ikke ville drømme å gå på jakt etter, uten å hå med læreboka).

Det viktigste man lærer på ett jegerprøvekurs, er at man ikke skal skyte på noe man ikke er helt sikker på hva er, og hva jakttiden er for aktuelt vilt (rent bortsett fra betalt jegeravgift, sikkerhet etc.).

Jeg vil våge påstanden om at langt de fleste av oss, ikke har så mye mere å gjøre på jakt etter enn før ett jegerprøve kurs (selv om det er nyttig grunninformasjon). Og at det beste man kan gjøre etter godkjent jegerprøve, er å finne seg noen med erfaring som man kan lære av.

 

Forøvrig lykke til for trådstarter, jeg er sikker på at du nå har fått god hjelp til å sakene i orden fortere enn svint.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...