Jump to content

Sliter med puls


Vetlevetln

Recommended Posts

Hei! Har et problem når jeg er på stevne. Når jeg skal skyte begynner adrenalinet å gå i 100, sånn plutselig, og det forstyrrer meg veldig, da jeg ikke får ligget i ro. Det er ikke redsel eller noe slikt, det er bare at jeg er et konkurransemenneske til tusen og når det er noe som er spennende så øker pulsen.

 

Så, er det noen som har et svar på hvordan jeg kan bli kvitt dette? Forstyrrer både meg og resultat, så det synger etter. Skyter 247-249 på trening, men på konkurranse nedi 337-340. Er juniorskytter.

Det finnes vel ikke noe bra fasitsvar, men om det er noen som sliter, eller har slitt med dette før, eller har ideer/svar, så er det bare å lufte ut!

Link to comment
Share on other sites

Adrenalinet som produseres i binyremargen trekker sammen perifere blodkar slik at blodet sentraliseres i kroppen og dermed øker blodtrykket. Adrenalin oppstår naturlig når sentralnervesystemet stimuleres slik som ved frykt, opphisselse eller sinne. Det øker også hjertets sammentrekningsevne slik at hjerteminuttvolum øker

 

Dette var vel EN fysiologisk forlaring.

 

Vanskelig å komme med et konkret svar på ditt spørsmål. Idrettsfolk som konkurerer på toppnivå takler dette på forskjellig måte. Dette opptrer i variabel grad hos utøvere også. Noen vil hevde at det beste botemiddel mot nerver som opptrer når man skal prestere, er å sette seg i situasjonen mange nok ganger.

 

Skiskyttere snakker ofte om å fokusere på arbeidsoppgaver, og ikke på det de skal oppnå. Dette tror jeg kan være viktig for deg også. Ikke tenk resultat og score. Tenk på de oppgavene du har underveis i seriene. Kanskje prøv å slappe av, ved å avdramatisere hele settingen i ditt eget hode. Det er tross alt bare en skytekonkuranse. Det kommer nye om du skulle misslykkes. Tenk teknik. I min tid som idrettsmann, var Willy Railo sentral. Spilte inn mange kassetter(var ikke cder den gang). Kan være noe å hente hær. Nettopp det du spør om her som var sentralt i mange av hans postulater.

 

Når dette er sagt så kan man vel konkludere at enkelte vil slite med dine problemer, både på jakt og i tevling. Husk at det er bedre å få denne skjelven på skytekonkurransen, enn når du skal skyte et dyr.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

For blant annet skytter kan betablokkere (f eks alles kjente Selo-Zok) være doping...

 

Betablokkere virker direkte på mange av kroppens stress funksjoner som høy puls og svette.

Det blir blant annet brukt av foredragsholdere som er nervøse foran presentasjon.

Link to comment
Share on other sites

Selv så bruker jeg de siste 3-4 minuttene før jeg skal skyte (de gangene jeg leker seriøs), på å gå igjennom å tenke hva jeg skal gjøre, ikke tenke på hva som kan gå galt!

Pust rolig, med hele magen, kan med litt trening, senke pulsen med 5-10 slag i minuttet (tren på dette, hvis du ikke driver med fysiske utskjeielser til vanlig, gå opp en bratt bakke, ta pulsen, pust rooooolig med hele magen to ganger. ta pulsen. selvsagt lettere med pulsklokke)

 

Funker for meg, funker kansje ikke for deg

Link to comment
Share on other sites

Liggende eller kne?

 

Begge deler. Ikke så mye på kne, men det er verst på liggende.

 

Gunleil: Takk for svar, men jeg er ikke redd, er ikke sinna og ikke opphisset. Men kan kanskje si at jeg er litt stressa, selv om jeg tar meg god tid på skuddene og mellom seriene.

 

Betablokkere har jeg aldri hørt om, og doping tar jeg avstand fra.

 

Sig Man: Jeg driver kun med styrketrening utenom skytingen. Skal vurdere det der som du sier. Takker!

Link to comment
Share on other sites

For blant annet skytter kan betablokkere (f eks alles kjente Selo-Zok) være doping...

 

Betablokkere virker direkte på mange av kroppens stress funksjoner som høy puls og svette.

Det blir blant annet brukt av foredragsholdere som er nervøse foran presentasjon.

 

Foreslår du med dette at han skal ta hjertemedisin :overrasket:

Hvem lege er dumme nok til å skrive ut hjertemedisiner til noen som skal holde et foredrag :?:

Link to comment
Share on other sites

De vanligste bivirkningene av betablokkere er:

Generell hemming av det sympatiske nervesystemet gjør at mange opplever økt trøtthet og redusert fysisk yteevne. Impotens er ikke uvanlig. Kvalme, diare, bronkospasme, kalde ektremiteter (fingre, tær), Raynauds syndrome, bradykardi, hypotensjon (lavt blodtrykk), hjertesvikt, hjerteblokkade, svimmelhet, unormalt syn, redusert konsentrasjon, hallusinasjoner, søvnløshet, mareritt, depresjon. Ved bruk av blandete α1/β-antagonier ses ofte orthostatisk hypotensjon. Karvedilolterapi er assosiert med ødemer.

 

Mange av tilstandene her man helst vil unngå. hehe. Bare tull å nevne betablokker i en sånn samenheng. Disse skal brukes ved sykdom, og du lider ikke av noen sykdom.

Link to comment
Share on other sites

Bra redning, gunleil. Betablokker er blodtrykksmedisin, og klasset som doping i skyting. Det har ikke noe i denne diskusjonen å gjøre.

 

Flere gode råd har kommet fram allerede, og jeg vet ikke om mitt bidrag vil være verdt noe for deg.

Jeg forstår at du får høyere puls på stevner, fordi du blir nervøs/spent/anspent. I tillegg tyder din forklaring på at du får pulsen i børsa. Dersom det er tilfelle, er det egentlig to adskilte problem.

 

Puls i geværet har man selv om man har langsom puls. Denne kommer alltid fra ett sted der en blodåre som er stor nok ligger i klem. Det kan være nærmest over alt. Rundt reimfeste og hånd er det vanligste. Men det kan også komme andre steder fra. Å avsløre dette er ikke alltid lett. Min metode er å ligge/sitte(/evt. stå...) i stillingen, og la pulsen i geværet slå. Tenk deg gjennom kroppen, og prøv å legge merke til om du føler samme puls ett sted. Begynn med venstrearm og reimfeste, som ett tips.

 

Når det gjelder økning i puls fordi du blir nervøs, så er det en annen sak. En ting som allerede er nevnt er å sette seg i situasjonen så mange ganger at du blir vant den. Altså, skyt stevner! Men det vil alltid være stevner som er mer viktige enn andre, og som man ikke kan skyte ubegrenset av. For eksempel landsdelsstevner og landskytterstevnet. Ragnar Skanåker er/var en kjent svensk pistolskytter, en av verdens absolutt beste. Han sa en gang at på sitt første SM (svensk mesterskap) var han nervøs. Det gikk over etter noen år. Sitt første EM og VM likeså. Han vente seg til det og tok ikke notis. Men OL ble han aldri vant til. Da var han alltid nervøs. Tydeligvis ikke så nervøs at det plaget ham nevneverdig, men dog.... Dette viser at selv meget gode skyttere blir nervøse, selv om noen virker som om de ikke har evnen til å bli nervøse. Det viser også at det er vanskelig å "venne" seg til å skyte f.eks landskytterstevnet, i ung alder. Da må man over på andre måter å forberede seg på. Mental trening er stikkordet. Willy Railo har gjort mye på den fronten. Jeg har aldri brukt hans kasetter, men det er nok en god investering. Selv hadde jeg nytte av å stadig konkurrere med meg selv under trening. Alt fra 5-skudd seriene, til 35-skuddene. Det ga at jeg faktisk kunne være skitnervøs på trening…. Men det bidro også til at jeg behersket nervøsiteten på en annen måte. Dels var jeg vant til selve nervøsiteten, og dels så fokuserte jeg på min egen kamp mot meg selv. Ikke på om resultatet holdt til finaleplass på Landskytterstevnet. Det ga i hvert fall meg en følelse av mestring og trygghet. OM du ikke får ”tenning” av dette, finn på andre ting som gjør at du får opp pulsen. På trening er det viktig å trene på det man ikke er god til. For ditt vedkommende er det å beherske pulsen. Finn på noe som gjør at du blir nervøs. Bruk det til å trene deg til å beherske nervøsiteten. Ønsk nervøsiteten velkommen – på trening. Det gjør at du har muligheten til å lære deg å beherske den.

Å fokusere på arbeidsoppgavene er en annen ting som er nevnt, og det er viktig. Del skyteøvelsen opp i flere mindre oppgaver, og fokuser på disse. Konsentrasjon er viktig. Det er dette som hjelper meg mest i dag når jeg blir nervøs.

 

Puls i geværet kan være en enkel løsning, om du bare finner punktet der pulsen kommer fra. Den mentale biten krever nok noe mer trening.

 

Lykke til!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Skyter i kl2 og de er stort sett samme programet som junior, får ofte problemer med puls på serie 3 når jeg legger meg ned etter kne serien(hos meg skyldes det for dårlig kondis og for stor vom :lol: i tilleg til konkuranse nerver) Må ofte jobbe med meg selv og holde igjen skudda mens jeg puster med hele magen og roer meg ned. Er bedre å skyte litt fort en at siktet dunker i takt med pulsen.

En periode med mye skyte trening i vinter var dette problemet mindre, sikkert fordi alle rutiner på standplass var godt innøvd så jeg aldri kom på etterskudd.

 

Tren kondisjon og og standplass rutiner slik at alt går av seg selv. Tøm hodet når du skal skyte, begynner man å tenke eller regne poeng er de fort pulsen kommer og konsentrasjonen svikter. Som nevnt over her finn ut hvor pulsen kommer fra se om noe kan gjøres med stillingen for å redusere virkningen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...