Jump to content

120 grs Barnes TTSX i 6.5X55


blaser R93 lrs2

Recommended Posts

Jeg er litt i samme gate som deg, men har valgt 120g Hornady GMX.

Overaskelsen ble stor jeg oppdaget at kula ikke berører bommene før patronlengden var 81,3mm.

Rifla mi har ikke spesielt lang friflukt, så du kan få lignende resultat!

Jeg valgte 80,0mm OAL for enkelthets skyld, på de første skuddene jeg ladet.

Selv valgte jeg å begyne med 47grain Rino22, dette er 3,5grain under det Norma oppgir som max for kuler med blykjerne og MRP.

RL22, Rino22 og MRP skal være samme stoff i ulike bokser!

v0 er 825m/s, så dette er ikke spesielt "hotte saker", men et fornuftig sted og starte.

Link to comment
Share on other sites

Slettet da jeg ser fra mod at bare ladebokutgaven kan brukes. Ut fra det vi hadde med rp15 og barnes sin ladedara med rl22 kan det umulig stemme at de er like. Selv om rp15 varierer noe fra lott til lott.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Dersom endringen i den nye forskriften som er ute på høring går gjennom kan den bli lovlig. Det er den ikke i dag.

 

FORSLAG TIL ENDRING

16 første ledd skal 1 de:

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe eller felling av ulv og bjørn skal

det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil med minimumsvekt 9 gram, med unntak for

kaliber 6,5x55 hvor minimumsvekta på prosjektilet kan være 7,4 gram, og med følgende

anslagsenergi:

a) for ammunisjon med kulevekt mellom 7,4 og 10 gram skal anslagsenergien være på minst

2700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, Eloo.

Link to comment
Share on other sites

For å nå 2700joule på 100m må 120grain ttsx ha 905ms i utgangshastighet, 120grain tsx må ha 918ms og 130grain tsx må ha 889ms

Noen med ql som kan sjekke hva slags ladninger som skal til for å få disse hastighetene?

Ser for meg urp/n19 , mrp , n550 , n560 , n570 er kandidater for å få fart på disse.

Link to comment
Share on other sites

Typisk DN!

 

Her skal de være rause med å sette ned vektkravet for homogene kuler til 6,5x55, og samtidig setter de et hastighetskrav som få 6,5x55'er med normal pipelengde klarer. Ikke imponert!

 

Ladeboka er tydeligvis ikke en del av den faglitteraturen DN bruker :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Vet om en som bruker den gamle 120 grains BX på dyr som er store som ælj, og er kjempefornøyd. Dette er kuler som alltid går gjennom, samtidig som den lette kula gir flat kulebane og lite rekyl.

 

120 grs Barnes TTSX er nok blant de bedre storviltkulene som finnes i 6,5mm. Håper DN innfører kulevekta de har nevnt, samtidig som anslagsverdikravet blir 2200 joule på alle kulevekter.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nå har jeg fått en pakke med nevnte kuler fra'n Alvestad.

 

Har planer om å prøve å få satt sammen noen testladninger med MRP snart.

 

Noen som har gjort seg noen erfaringer med denne kula og MRP, når det gjelder start/max-ladninger og patronlengde?

 

Vet at Barnes har sine data, men det er alltid greit å høre noen brukererfaringer også.

 

Hvilke hastigheter kan jeg håpe på i mitt 52 cm løp?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
ikke spør meg om ladedata til den kulen der :roll: fått litt småkjeft her pga den ladedataen jeg har på den kula.

 

hvis noen vil ha a får dere sende pm

 

 

Da du selv skriver at du er "utam" lenger opp i tråden, så tror jeg han mener om noen andre som har fornuftige data. Du sier jo selv at du ikke er trygg.

Link to comment
Share on other sites

kan sikkert skrive ladningen, er over maks men er den jeg har brukt. men det får dere ta om dere vil at jeg skal publisere den men brukes på eget ansvar.

 

er skutt i en mauser m98 50 cm løp.

 

er ikke helt tam nei, men når jeg lader så er jeg ganske strix på det at det ikke skal bli overladning.

 

opp til dere hvis den skal publiseres. mener den ladningen min ligger i tråden for mauseren min hvis jeg ikke tar helt feil.

fins ikke trykktegn på hylsa eller noe annet galt med hylse/tennhette

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg testskutt ladningene. 47-50 grain MRP. Norma hylser. 73mm patronlengde.

 

Hadde ikke kronograf tilgjengelig, så det ble ikke målt hastighet, bare sjekka om ladningene var safe. Skjøt bare 2 skudd av hver ladning av økonomiske grunner. Tenker jeg kronograferer når jeg har funnet den ladningen jeg vil gå for.

 

Ingen av ladningene gav tegn til for høyt trykk, selv ikke den på 50 grain. Her skal jeg prøve et grain til.

 

Målte friflukten med denne kula, og fant ut at jeg hadde 10mm friflukt med 73mm patronlengde! Skal prøve å sette kulene 2-3mm lenger ut i de neste testladningene.

 

Presisjonen er det vanskelig å si noe om når man skyter 2 skudds serier. Men de to 2skuddsseriene med 49 og 50 grain bak kunne begge lappes med en lapp på 100 meter. Godkjent til tiltenkt bruksområde :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg testa 50 grain og 51 grain med MRP, med patronlengde på 75mm. Ikke veldig mye trykktegn på hylsa med 51 grain heller, men hetta var synlig flatere enn hylsene med 50 grain. Er 50 grain MRP og 75mm patronlengde jeg går for. Skal få kronografert ladningen i jula.

 

Begge ladningene samla på godt under 20mm på 100 meter :D

Link to comment
Share on other sites

Har vært noen runder tidligere med denne kula og stutte 6,5 løp..

 

viewtopic.php?f=17&t=55738

 

Synes ikke vi skal gnææge mere om denne kula og superfart i korte løp i dette kaliberet. Jeg stoppet på 850 m/s og n140 krutt. Kula har bikket dyr med godt resultat og har en rå dybdevirking mot oryx fra fabrikk.

 

Vi får krysse fingrene og glede oss til vekten blir formelt lovlig på store dyr. Inntil da får den ligge igjen hjemme. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

47-48 grain med n160 krutt er det jeg bruker

merk denne ladningen er over maks og brukes kun på eget ansvar!

 

Jeg havnet på samme kruttmengde og type som deg og har 1mm friflukt. Om jeg kan anbefale det til andre? Tja, først da fikk jeg topp presisjon på den kulen. Men bruker man hodet og vettet ser jeg ingen fare. Jeg ser ingen faretegn med mine ladninger.

Dette er ladninger jeg bruker og andre gjør det på eget ansvar.Jeg bruker Sauer og testene ble gjort med +20 grader.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har hentet frem en ladeserie for 120 grains TSX for 6.5x55

 

Dette var ladet til en sauer 202 jaktmach 60- 61 cm pipe.

 

Col: 72,6mm

Hylse3 Lapua

krutt: 50 grains RP15/ MRP

 

I følge barnes reloding manual nr: 4

Løpslengde 24", noe som tilsvarer 61cm.

Krutt: RL22 46grains (max) gir 2762fps = 838 - 850 m/s

Load densety= 92%

 

Siden RL22 og MRP er ganske like kan jeg anta at vi har en liten overladning.

Er det noen her med Qload som kan verifisere eller avkrefte dette.

 

Uansett så vil det by på store problemer å få denne opp i 2700J selv med løpslengde på 60-61m/s.

Håper dette er noe som Direktorotet har forsket på, da de vil gå ned til denne kulevekten kun for 6.5x55

Link to comment
Share on other sites

Sitat: med unntak for

kaliber 6,5x55 hvor minimumsvekta på prosjektilet kan være 7,4 gram

 

Forstår jeg det nye forslaget som er ute til høring rett så skal man altså kunne bruke 120 grain TSX i 6.5x55

og jeg med en kraftigere .270win får ikke bruke 130 grains TSX (8.4 gram)? :?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Har sett at nyeste ladeboka opererer med ladedata med N160 som ikke gir presisjon i min 6,5X55, jeg må endel høyere enn oppgitt max. Jeg har ikke nyeste utgave selv, men lurer på om noen har data på denne kula og N140?

 

Mvh Knotte

Link to comment
Share on other sites

Mulig at 140 blir i raskeste laget. Jeg mener å huske at min-max i ladeboka lå på rundt 42-44 grain N160, men i det området var presisjonen rimelig ræva. Måtte opp noen grain før det ble bra. Hadde et håp om at jeg kunne oppnå noe mer sivilisert ladning med n140 siden jeg har det også. Har ingen merkbare trykktegn med 48 grain N160, men jeg vet at den ligger over "bokførte" ladninger.

 

Mvh Knotte

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...