Jump to content

Sink til skogsfugl


Ørret

Recommended Posts

No har eg ikkje prøvd sink. Men tror det er del delte meninger ang sink.

Hadde eg vet deg så hadde eg prøv ut på alt fra 20/30 meter, se kordan samlingen blir i din hagle.

Eg bruker vismut og føler at eg heller kan ta med meg steikepannen å løpe etter fuglen for å slå den ihjel.

Så vudere faktisk å kjøpe sink for å test skyte. Gjerne kom med kordan de gikk i ditt våpen når du har prøveskutt de.

Link to comment
Share on other sites

Enig med cameron, zink skulle vært forbudt, for det første er det giftig og for det andre er egenvekta

letere en stål å da blir drepeevnen deretter også. Tungsten patroner er nok å anbefalle til skogsfugl, en

tiur er jo stor og hardskutt, de koster lit mer tungstenpatronene, men som ansvarsfull jeger må man eterstrebe human jakt å

ikke se på lomeboka.

Link to comment
Share on other sites

Rart at selveste trond alvestad anbefalte sink us5 når det er så dårlig. Kanskje han ikkje har greie på hagle...?

 

Tror ikke Trond mente Sink femmere var det BESTE, anbefalt som brukendes kanskje. Hadde han håp om å få selge ? :P

 

Sink har jeg ikke prøvd ennå, men blir neste innkjøp til minkejakt i steinur. Bedre enn stål pga rikosjettfaren. Kan sikkert brukes på tidlig rypejakt også.

 

 

Gode haglpatroner etter blyforbudet inneholdet hardmetall(Wolfram, Tungsten).

Link to comment
Share on other sites

Hei

Sink er nydelig... til duer og ryper i sommerdrakt på korte hold. De sprer fin og jevnt i de fleste hagler, og de er mykere enn stål og dermed har de mindre rikosjetter og er snillere med verktøy som skal jobbe med det treverket som står på rot og skal sages. Men til tiur? Hadde ikke tenkt på de! Tiur er ett dilemma da det ofte er skog som skal sages der en jakter. Det blir bannet høyt og lenge hvis en ødelegger saga fordi en jeger for ti år siden sdatte igjen en neve tungstein eller stålhagl i en trestamme... Tiuren er alikevel hadskutt og trenger gode patroner, ikke spar ti kroner på skuddet når det kan ødelegge de få sjansene du får i året. Tungsten matrix har jeg ikke testet i den store testen av hagleammo, men de står for tur da jeg har tro på at disse er tunge og myke. Ofre en patron og sjekk hardheten på haglene. Skyt og ett skudd på papir da det varierer en del fra hagle til hagle hvordan skuddbildet er.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde nok gått for Remington Wingmaster HD eller tungten. Dyre skudd, men de er kraftige, og har bra drepeevne, i motsetning til sink. Spiller da vel ingen rolle om skudda koster 30 kroner stykke. Selv avfyrte jeg bare 6-7 skudd mot skogsfugl i høst, og det kosta meg bare drøye 200 kroner i ammo. Det er ikke dyrt når en ser det i den store sammenhengen :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Rart at selveste trond alvestad anbefalte sink us5 når det er så dårlig. Kanskje han ikkje har greie på hagle...?

Det kan virke som om han har mere peiling på hjemmelading enn på tiurjakt ja. Jeg kjenner ham ikke, så jeg skal ikke være for bastant, men sink nr 5 holder knapt til rype tidlig i jakta etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Når sink har lavere egenvekt en stål sier det seg selv at man IKKE skal bruke det på store og hardskutte fugler som tiur.

 

Trond Alvestad kan si hva han vill, det betyr ikke at det er riktig.

 

Sink-patronene kan du bruke opp på duejakt, bare ikke skyt !EDIT! over 25m.

Kjøp heller en pakke med Wingmaster HD. De funker fint, bare ikke skyt i en fjellvegg for de er harde.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Søkefunksjon en fin ting. Her er linken tl tråden der jeg foretok testen av forskjellige hagl. HAGLEAMMOTEST

 

Husk alle som anbefaler HD/tungsten i skogen at folk har mistet jaktterenget sitt pga hagl i trevirke. Det er ikke mye utsortert virke/ødelagt utstyr som skal til for å veie opp mot inntektene av jaktkort. Enkelte skogeiere forbyr og stål og tungsten i deres skog.

Link to comment
Share on other sites

Enda en grunn til å innføre blyhagl igjen. Men hvilke andre gode alternativer har vi, som ikke har noe å si for hogst osv???? Da må man jo ta bort stål, tungsten, HD, +++, og hva blir igjen da???

Nei, gjenninnfør bly! :roll:

 

Du har tungsten matrix, skal være tilnærmet bly i vekt og kan skytes i alle våpen og alle trangboringer. Heller ikke noe større rikosjettfare enn bly. Jeg fikk tak i disse til kaliber 16, da burde det ikke være noe problem å få tak i disse til kaliber 12 rundt omkring heller.

Link to comment
Share on other sites

Det har blitt gjort,også testet inntrengning,skuddbilder.Jeg er ikke i tvil om at Tungsten Matrix er det beste alternativ,men bly er nå mest effektivt!Bly gir også finere skuddbilder.Endel av patronene som nevnes her,har sikkert bra inntrengning,men gir veldig trange skuddbilder!Selv med åpen boring er de for meg ubrukelige i skog og korte hold..

Link to comment
Share on other sites

@Carl-Gustav12: Du hadde ikke ofret en patron for å skjære den opp og gi noen haggel ett rapp med hammeren for å se på konsistensen?

 

Etter det jeg har lest så skal den være tilnærmet bly med tanke på mykheten også. Jeg har ikke fått prøvd disse enda, men regner med å få prøvd de i høst.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd den fiochien på skive på 20 mtr med mod choke, det var en tundra 9,5 us5 med 28grms

ladning, satte nydelig men lit åpent skuddbilde i min franchi hagle. Blir nok min favoritt til rypa tidlig

i jakta, prisen er ikke så alt for ille heller 170 kr for 10stk, ellers er impact tm 32grams ladning en knall

god patron med myke hagl med egenvekt tilnermet lik bly, bruker us4 på skogsfugl.

Link to comment
Share on other sites

jeg har brukt nordic T1 på duer, og gikk over til en haug sink-patroner jeg hadde liggende når jeg gikk tom. sink#4 hadde utrooolig mye dårligere drep ennn stål#5. pluss at holdene ble kortet ned 10-15 meter for å slippe å sikte på vingene for å vingeskyte...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte noen pakker med Nitedals Rype med sink. Hagl str. 5. Jeg har aldri opplevd maken til drittpatron. Jakter med hund og tidelig på høsten blir det gjerne korte hold på rypa. De deiset i bakken men ikke en eneste rype var død. De sprang på bakken og var veldig spreke. Flere ryper rakk å lette igjen før bikkja fikk apportert. Jeg har skutt hundrevis av ryper og aldri opplevd lignende med andre patroner, det være seg stål eller Vismuth. Heldigvis hadde jeg med vismuthpatroner. De kan jo heller ikke måle seg med virkningen til bly, men i forhold til sink er det som natt og dag.

 

Det gir ingen god følelse å jakte med alternative patroner som er langt dårligere enn bly. Jeg har heldigvis ett stort lager med bly som blir brukt i Sverige. Reiser over til søta bror den 24 aug. og da lades det med bly.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var en del på skogsfugel jakt i fjor. Da brukte jeg gyttorp 2. Dette funket meget bra! :D Ble veldig positivt overrasket til denne. Har erfaring med at vismut ikke passer speielt godt til den hagla jeg har. Bruker en star baikal o/u med 2 avtrekkere.

Har også prøv sink, men denne var ikke god på lengre hold. Ønsker alle en god jakt i år! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...